Alkmaar/Haarlem/Texel,
18
augustus
2020
|
11:34
Europe/Amsterdam

Ontdek dit project tijdens onze online jaaropening op 3 september

Studenten verrassen Texel met concepten duurzame mobiliteit

Bezoek donderdag 3 september onze online jaaropening 2020-2021. Daar is ook aandacht voor planet Texel, want het project laat goed zien hoe samenwerking studenten vormt tot de professionals die het verschil maken. Meld je aan via inholland.nl /jaaropening

Texel is een zeer toegankelijk Waddeneiland. Misschien wel iets té toegankelijk. Al is het dit jaar heel anders gezien de coronamaatregelen, maar normaal neemt elk toeristenseizoen de overlast van het autoverkeer toe. Dat strookt niet met de duurzame ambities van de gemeente. Om dit dilemma op te lossen nodigde Texel Inholland-studenten uit om in een dagenlange hackathon oplossingen te ontwerpen. “Ik ontdekte dat ik best veel kennis kon inbrengen vanuit mijn vakgebied.”

Leestijd +- 4 minuten

Begin maart maakte een groep van 40 studenten van Hogeschool Inholland en de Wageningse Hogeschool Aeres de overtocht naar Texel. Hun bagage was zeer divers. Alleen al van Inholland waren zes technische en bedrijfseconomische opleidingen van de partij voor de hackathon, naar een idee van Fred Gardner, associate lector Innovatiemodellen Duurzame Energie.

Meerwaarde hackathon
“De hackathon is heel goed voor de persoonlijke ontwikkeling van studenten”, zegt docent Bouwmanagement & Vastgoed Jos van Dam. “Ze leren hun schroom van zich af te zetten om hun mening te geven, te onderzoeken, te experimenteren, te presenteren. Ze komen bovendien in aanraking met de kijk van studenten van andere opleidingen én stakeholders, zoals ondernemers op Texel. Transdisciplinair werk is dat: precies zoals in de praktijk. En het is natuurlijk des te aantrekkelijker dat ze echt een bijdrage leveren aan Texel.”

Snel denken
De hackathon duurde vijf volle dagen. “Het was prettig om heel intensief bezig te zijn om één vraagstuk van verschillende kanten te bekijken”, zegt Melanie Duijn, tweedejaarsstudent Landscape and Environment Management. “We voerden gesprekken met ondernemers, mensen van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en de wethouder. We kregen masterclasses in bijvoorbeeld out-of-the-box-denken en moesten ondertussen met al die verschillende studenten van ons groepje nadenken over ons concept. Dat betekent snel denken en compromissen sluiten.”

Studenten én ons eiland worden hier beter van. We willen in 2030 energieneutraal zijn. Dan helpt het om de creativiteit van een diverse groep studenten de vrije loop te laten.
Wethouder Hennie Huisman, Texel

Trots gevoel
Op donderdag was het tijd om de concepten te presenteren. “We hadden niet één maar verschillende ideeën bedacht voor de mobiliteit op Texel”, vertelt Melanie. “We vonden het zonde om die te laten vervliegen. Daarom kwamen we uiteindelijk met het concept voor een kenniscentrum op Texel om de ideeën later uit te werken. Dat bleek best een goed idee, want na onze presentatie hoorde we dat Texel al zo’n centrum op wilde zetten.” Op vrijdag nam Melanie met een trots gevoel de boot terug naar het vaste land. “Je kunt in een korte tijd echt veel bereiken. En ik ontdekte dat ik best veel kennis kon inbrengen vanuit mijn vakgebied.”

Met Texelaars in de kroeg
“Dit was superleuk en hartstikke nuttig om te doen”, zegt Sophie van Bree, derdejaarsstudent Bouwkunde. “Je leert in één week zo veel en het is zo goed om bezig te zijn met een echt vraagstuk. Zo gaat een onderwerp ook enorm leven. Dat gebeurde op Texel, ook na ons programma. We belandden ’s avonds in de kroeg waar we in gesprek raakten met lokale bewoners. Hun kijk op de mobiliteit op hun eiland was heel leerzaam.”

Netwerk van busjes
Sophie wil al van kinds af aan architect worden. “In dat beroep werk je binnen bouwteams samen met verschillende disciplines en moet je rekening houden met uiteenlopende belangen. In onze groep verliep dat proces van samenwerken niet altijd even vlekkeloos. Toch bleken we met elkaar een mooi idee te hebben ontwikkeld: de Jutter, een hopperdienst die van de veerhaven helemaal naar de noordpunt rijdt. Dit combineren we met een netwerk van busjes die mensen na oproep via een app binnen tien minuten kunnen ophalen. De busjes kunnen ook goederen meenemen. Misschien is het zelfs mogelijk om bagage vanuit Den Helder te transporten, zodat toeristen hun auto kunnen laten staan.”

Wisselwerking
Wat Melanie overkwam, gebeurde ook met Sophie: het idee van haar groepje sloot naadloos aan bij ideeën die al in het werkveld leefde. “Frappant was het voorstel om openbaar vervoer in te zetten voor goederentransport”, zegt directeur Bart de Vries van Taxi & Busonderneming Texel. “Want een week later kwam Connexxion met hetzelfde idee. En zo was ik ook blij verrast door een concept van een andere groep om vanuit een hub in Den Burg een stervormig logistiek netwerk op te zetten. Precies met dat idee speelt ons bedrijf. Ik zou dat met studenten graag verder willen onderzoeken.” Volgens De Vries is de wisselwerking het mooie van de hackathon. “Studenten hebben een echte case en wij op Texel bruikbare ideeën.”

In 2030 energieneutraal
Wethouder Hennie Huisman was ook verrast door de creativiteit en bruikbaarheid van de voorstellen. “In elk ervan zaten goede punten. En soms gewoon heel praktische, zoals het simpele idee om op accommodaties gratis fietsen te zetten. Dat kunnen we nu al invoeren. Van een verbazingwekkend hoog niveau waren ook de presentaties. Ze zagen er gelikt en ludiek uit, zo knap kom ik ze in mijn werk lang niet altijd tegen.” Texel heeft een intentieverklaring met Inholland om vaker deze vormen van leergemeenschappen te organiseren. “Studenten én ons eiland worden er beter van. We willen in 2030 energieneutraal zijn. Dan helpt het om de creativiteit van een diverse groep studenten de vrije loop te laten.”

Kenniscentrum
Pepijn Lijklema was medeorganisator van de hackathon. Jaren geleden bleef hij als student aan de TU Delft op het eiland hangen. Na zijn onderzoek bedacht hij als zelfstandige de energieneutrale verlichting op Texel. Inmiddels organiseert hij met zijn bedrijf TexLabs sessies met studenten, onder meer van Inholland. “Wat mij zeer aansprak was het idee van de studenten voor een kenniscentrum. Ik loop al langer met die gedachte rond. Met zo’n kenniscentrum kun je studenten structureel bij het eiland betrekken en daarmee iets doen tegen de trek van jongeren uit plattelandsgemeenten zoals Texel. Het eiland heeft economisch veel te bieden. Een kenniscentrum zou Texel nog beter op de kaart zetten.”

Nieuwe leergemeenschappen
Het is de tweede hackathon op Texel en volgens Lijklema de beste tot nu toe. “Mooi zou zijn om ook bijvoorbeeld mbo-studenten te laten aanschuiven.” Van Dam weet dat Inholland sowieso op bredere schaal wil doorgaan met het organiseren van leergemeenschappen. “Maar misschien doen we dat dan zeven weken lang zodat we er nog meer uit kunnen halen. En dan deels online; daar doen we in deze tijd noodgedwongen veel ervaring mee op.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.