Diemen,
12
februari
2020
|
13:30
Europe/Amsterdam

Team Daily Escape wint Dragons’ Den in Diemen met een tourgame

Winnaars Daily Escape

Het studententeam Daily Escape heeft met een pitch de Dragons’ Den van de minor Destination Development (Tourism Management) gewonnen. Het doel voor de vierdejaarsstudenten die deze minor afsloten, was om een bedrijf op te zetten gericht op ‘betekenisvolle ontmoetingen’ tussen toeristen en de lokale bevolking in Marokko.

In Tanger (Marokko) hadden de studenten zich laten inspireren voor de ontwikkeling van een toeristisch product. De winnende groep Daily Escape bedacht iets voor dagjestoeristen: een gidsloze culturele tour met spelelementen, ondersteund door een app op je smartphone. En zo ontwikkelden ze ‘Escape the medina tour’.

Raadsels oplossen
In de app maakt de toerist kennis met Hamza, die oorspronkelijk uit Tanger komt, en zijn vrouw Michelle, voor wie hij naar Nederland is geëmigreerd. Ze zijn in Tanger en hij wil indruk maken op zijn vrouw. Jij moet hem daarbij helpen en dan kun je de master worden. Onderweg moet je, in interactie met lokale bewoners, raadsels oplossen. Storytelling loopt als een rode draad door de game heen: Hamza vertelt bij verschillende plekken welke rol deze in zijn jeugd gespeeld hebben. Zo ging hij altijd naar dezelfde bakker en had hij als tiener een bijbaantje in een tapijtwinkel. Het spel kan op elk moment worden gespeeld en ook tussentijds worden afgebroken.

Verdwaald
Nadine en Michael vertellen hoe ze als team op dit idee kwamen. “We zijn simpelweg in de medina (het oude stadsdeel) van Tanger gaan rondlopen. Best wel veel wandelingen gedaan in een paar dagen tijd. We zijn zelfs nog verdwaald, ha ha!”, herinnert Nadine zich. “Maar na verloop van tijd begonnen we de weg steeds beter terug te vinden”, vult Michael aan. “En hoe vaker we daar liepen, hoe meer details van de omgeving en cultuur ons opvielen. Je ziet het op een gegeven moment toch vanuit een ander perspectief, heel bijzonder is dat!”

“We hebben veel ‘locals’ vragen gesteld over wat we onderweg zagen”, vervolgt Nadine. We hadden namelijk geen reisgids of zo. Maar op die manier kwamen we toch veel te weten.” “En zo hebben we onze eigen tour ontwikkeld en daar storytelling omheen verzonnen”, besluit Michael.

Jury
De studenten kregen de kans om hun toeristisch product te presenteren aan een jury van professionals uit het werkveld, in een Dragons’ Den-format. De ‘dragons’ (juryleden) waren vertegenwoordigers van ING, Koning Aap, Amsterdam Odyssey, Passie voor Marokko, Recrout, AllSensing, Better Places, Glimpse, Eliza was here, FP Academy en Green Travel.

Bij de presentatie werd het de dragons al snel duidelijk dat alle teamleden even enthousiast waren en dat er een mooie balans was in ieders aandeel. Dat vonden ze mooi om te zien. Saillant detail: het team vertrouwde docent/begeleider Swen Waterreus al na een week toe dat ze de Dragons’ Den wel even voor hem zouden gaan winnen. Een grapje dat nog werkelijkheid werd ook!

Zakenreis-op-maat
Runner-up ‘Be Ready’ bedacht een concept voor een culturele, ontspannen en tegelijk leerzame zakenreis-op-maat voor de werknemers van multinationals die nog geen handel drijven met Marokko, maar daar wel interesse in hebben. Bij andere teams kwamen naast storytelling en gamification ook mindfulness, de Marokkaanse keuken en oude Marokkaanse ambachten naar voren als belangrijke elementen voor hun toeristische producten.

Coördinator Manon Joosten blikt tevreden terug: “Wat is het toch geweldig dat zoveel dragons zitting willen nemen in onze jury; en het zijn niet de minsten. Super dat ons docententeam dit voor elkaar heeft gekregen. En ik ben trots op onze studenten!

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.