05
juni
2023
|
12:05
Europe/Amsterdam

‘Zorg voor een goede onboarding en leg uit waarom je deze vorm van onderwijs geeft’

Studenten Faith en Sander over inclusie en zelfsturend leren

portretfoto_sander1

Ons onderwijs verandert. Van aanbodgericht, klassikaal onderwijs bewegen we naar vormen waarin studenten zelf regie nemen in hun leertrajecten. Maar hoe inclusief is dit zelfsturend leren? Hoe maken we het geschikt voor alle studenten? Deze vragen stonden centraal bij de laatste Community of Practice (CoP) Diversiteit van Hogeschool Inholland, waar ook studenten Faith Hulleman en Sander von Kriegenbergh aanschoven. Hun advies? “Zorg voor een goede onboarding en leg uit waarom je deze vorm van onderwijs geeft.”

Faith is vierdejaars Leisure & Events Management. In haar derde jaar kreeg ze voor het eerst te maken met zelfsturend onderwijs. “Het was een labtrack vanuit het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam. Het ging om een city marketing-vraagstuk om Hoek van Holland als badplaats beter op de kaart te zetten. Ik heb dit als heel zwaar ervaren, omdat de opdracht niet echt was afgebakend. Daar moesten we zelf voor zorgen en dat was ik niet gewend. Ik ben altijd van het structureren en plannen geweest en voelde me echt in het diepe gegooid.” 

Advies over zelfregie 
Sander herkent het verhaal van Faith. “Niet uit eigen ervaring, hoor. Ik ben eerstejaars Social Work en volg een traditioneel studieprogramma. Maar ik ben wel studentcoach geweest en ken de ervaringen van eerstejaarsstudenten die worstelen met de overgang van middelbaar naar hoger beroepsonderwijs. Daarnaast zit ik in het Team Zelfregie, dat onderzoek doet naar zelfregie en opleidingen daarover adviseert. Hoe kun je studenten toerusten zelfregie te nemen? Waar zitten kansen en valkuilen?” 

Iedereen is in staat tot zelfregie, als er maar voldoende begeleiding en tools zijn.

Faith Hulleman, student Leisure & Events Management
Faith portrait

Smaak te pakken 
In haar vierde jaar heeft Faith een veel positievere ervaring gehad met zelfsturend onderwijs. “Dat was in het SLUISlab op Zeeburgereiland in Amsterdam. Het vraagstuk ging toen over het creëren van een goede leefruimte voor toekomstige bewoners van de Sluisbuurt. Net als in Hoek van Holland gingen we ook nu met een team op locatie aan de slag om mensen te bevragen en aan de hand van design thinking concepten te ontwerpen. Omdat ik het jaar daarvoor al kennis gemaakt had met deze manier van leren, kreeg ik de smaak veel meer te pakken. Ik leerde loslaten en begreep dat het ontwikkelen van concepten niet een vast stappenplan volgt. Zo zit de wereld gewoon niet in elkaar.” 

Meerwaarde zelfsturend leren
Faith erkent nu de meerwaarde van het zelfsturend leren in living labs. “Ik word opgeleid tot eventmanager en dan moet ik deze manier van werken leren. Ook het leren luisteren naar mensen voor wie je plannen maakt, zoals bewoners, is belangrijk, net als de vaardigheid om interdisciplinair te werken. Daarnaast vormt een track in een living lab je als persoon. Het maakt je weerbaarder en zorgt ervoor dat je niet meteen in de stress raakt als zaken continu veranderen.”

Het is eigenlijk een kwestie van leren leren.

Sander von Kriegenbergh, student Social Work

Leren leren
Voor Sander klinkt Faiths ervaring in het SLUISLab aantrekkelijk. “De vraag is of het  geschikt is voor alle studenten”, zegt hij. Faith is er echter van overtuigd dat zelfsturend en inclusief onderwijs prima samengaan. “Iedereen kan dit, als er maar voldoende begeleiding en tools zijn zodat je je kunt ontwikkelen in het nemen van zelfregie. De één heeft wat meer hulp en tijd nodig dan de ander.” Sander knikt. “Het is dus eigenlijk een kwestie van leren leren. Zorg voor een goede onboarding en begeleid studenten om vaardigheden op te doen waarmee ze zichzelf kunnen begeleiden.”

In stappen introduceren
Volgens beide studenten zou het een goed idee zijn om zelfsturend leren in stappen te introduceren door elementen ervan op te nemen in traditionele vormen van onderwijs. “Anders is het te overweldigend en verliezen studenten in een lab hun motivatie”, zegt Faith. Sander noemt nog een belangrijk punt: “Benoem ook de reden waarom je deze vorm van onderwijs aanbiedt”, zegt Sander. “Dat zelfsturend leren je bijvoorbeeld later helpt in het werkveld.” Faith knikt: “Als je dat erbij vertelt, zou je als student ook eerder kiezen voor een project in een living lab.”

Meer weten over dit type onderwijs? 
Wil je meer weten over hogeschoolbrede labtracks en minoren, waar zelfregie een belangrijk element is? Bekijk ze hier.

Bijeenkomst gemist? 
Kijk de bijeenkomst terug.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.