Haarlem,
08
februari
2018
|
10:36
Europe/Amsterdam

Stippen op de horizon: kenniscafé Circulaire Economie in Haarlem

Elk jaar raken de grondstoffen die nodig zijn om te produceren eerder op. Voornaamste oorzaken zijn bevolkingsgroei en toenemende rijkdom in landen als India en China. De circulaire economie, het hergebruik van grondstoffen, is daarom bittere noodzaak. Net als het ontwikkelen van nieuwe inzichten door ondernemingen gericht op de toekomst; de stippen aan de horizon. Om nieuwe inzichten te ontwikkelen, organiseren Rabobank Haarlem en omstreken, Circus Circulair en Hogeschool Inholland speciaal voor ondernemers die verder de diepte in willen gaan en hun netwerk van circulaire ondernemers willen uitbreiden een serie kenniscafés.

Maandag 29 januari werd het derde kenniscafé – met als gastheer onze lector Don Ropes – gehouden in het Seinwezen, Haarlem. Tara Janssen, econoom van Rabobank, verdiept zich in circulaire businessmodellen en waardeketens. “De druk op de aarde wordt steeds groter. Daarom is het essentieel gebruikte grondstoffen terug te krijgen in het productieproces. Bedrijven, consumenten, de financiële sector en de overheid spelen allemaal een rol in de circulaire economie.”

StoeL
Maar hoe pak je het als ondernemer aan, waar let je bijvoorbeeld op bij circulair produceren? Tara Janssen noemt een stoel als praktisch voorbeeld. “Na een paar jaar is een consument uitgekeken op een stoel. Je kunt een oude stoel helemaal omsmelten. Dat kost energie. Maar een producent kan een stoel ook zo maken dat je bijvoorbeeld de poten anders in de zitting steekt en de stof kunt omdraaien waardoor de stoel een andere kleur krijgt. Daardoor behoudt het product veel meer waarde en wordt het langer gebruikt.”

 

Kringloopwinkel
Circulair ondernemen, duurzaam ondernemen, uit onderzoek blijkt dat het makkelijker gezegd dan gedaan is. Bedrijven zien twee grote hinderpalen: de houding van de klant en de regelgeving. Klanten denken dat de circulaire economie en het hergebruik van goederen resulteert in duurdere producten. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Ondernemer William Appelman, organisator van evenementen. “Wij kopen lang niet alles nieuw. Ik vind het een uitdaging om in een Kringloopwinkel te zoeken naar artikelen die door deelnemers aan onze events worden gebruikt. De mogelijkheden zijn legio. Ik word er oprecht blij van.” Lees de resultaten van de drie Kenniscafe’s op LinkedIn.

Bron: Goede Zaken, Haarlems Dagblad

 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.