De opleiding Erkend Coach hanteert de uitgangspunten van de Amsterdamse Zwerm en bestaat uit 24 opleidingsdagen van 10.00 tot 17.00 uur, inclusief 11 bijeenkomsten supervisie over coachen en 2 intervisiebijeenkomsten. De modules Basisrepertoire van de coach (MSD1) en Context en organisatie voor professioneel begeleiders (MSD2) volg je samen met supervisoren in opleiding.
De opleidingsonderdelen bestaan uit conceptuele, methodische en theoretische kennis, praktische oefeningen, rollenspellen, belevingsgerichte werkvormen, waarbij gebruik wordt gemaakt van video- en audiomateriaal.
Het toepassen van deze kennis en intensieve persoonlijke reflectie vindt plaats tijdens de lessen, tijdens de leerpraktijk en in de supervisie over coaching.
Deelnemers hebben een belangrijke invloed op de accenten in de opleiding. Zo is er ruimte voor actuele ervaringen uit de coachpraktijk. Zowel opleiders als deelnemers kunnen die inbrengen. Elke deelnemer presenteert minstens één casus uit de eigen coachpraktijk. In de opleiding ligt de nadruk op ervaringsleren.
De competentiegebieden van de coach komen tijdens de Methodisch Didactische Scholing meerdere keren terug. Deelnemers kunnen daardoor geleidelijk hun eigen perspectief ontwikkelen en hun eigen aanpak in toenemende mate effectief leren hanteren. Hierbij besteden we veel aandacht aan achterliggende opvattingen over leren, veranderen en begeleiden.
Achtergrondliteratuur wordt jaarlijks geactualiseerd. De manier van werken met vakliteratuur laat, evenals het niveau ervan, het post-hbo karakter van de opleiding zien. Soms is niets zo praktisch als een goed stuk theorie.
Omvang: 16 dagdelen
In module 1 staat het basisrepertoire van de coach centraal. De opleiding volgt het proces van coaching in de praktijk: van contractering, middenevaluatie tot afronding.
Tijdens de module komen de volgende vragen aan bod:
Toetsing
Module 1 wordt afgerond met een procesbeschrijving en reflectie op één afzonderlijk zelf uitgevoerd coaching-gesprek. De deelnemer beschrijft, onderbouwt en reflecteert op het eigen handelen in dit gesprek. Het gaat om beschrijving van het concrete handelen als coach en een vakinhoudelijke reflectie daarop met behulp van vak-theorie. Beoordeling vindt plaats aan de hand van de aspecten van het competentieprofiel van de coach.
Omvang: 16 dagdelen
In module 2 ga je je eigen begeleidingsstijl verder ontwikkelen en expliciteren en geef je vorm aan je verdere professionele ontwikkeling als coach. Er vindt uitbreiding en verdieping plaats op onderwerpen uit module 1. Er wordt aandacht besteed aan resultaatgerichtheid en contextsensitiviteit. Je ontwikkelt oog voor het aspect van diversiteit. Je leert omgaan met verschillende spanningsvelden. Ook breidt je jouw begeleidingsrepertoire uit met diverse methoden en technieken, b.v. solution focus en provocatief begeleiden.
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
Toetsing module 2
Module 2 wordt afgerond met een procesbeschrijving van een zelf uitgevoerde reeks van coaching-gesprekken. Je beschrijft, onderbouwt en reflecteert op het eigen handelen binnen het proces van deze reeks gesprekken. Het gaat om beschrijving van jouw concrete handelen als coach en een vakinhoudelijke reflectie daarop, aan de hand van alle aspecten van het competentieprofiel.
Om voor registratie als erkend coach in aanmerking te komen sluit je MDS1 en MDS2 af met een assessment. Tijdens het assessment leg je een concreet gespreksfragment uit een coachingstraject voor (opname en woordelijk uitgeschreven). Aan de hand daarvan toon je jouw vermogen tot praktisch coachen aan, alsook een verantwoording m.b.v. theoretische noties. Je geeft een zelfbeoordeling op de verschillende aspecten van het profiel van een coach. Hiermee demonstreer je de eigen coachingscompetentie en doorgroeibekwaamheid.
Supervisie over coaching is een heel belangrijk onderdeel van onze opleiding.
Als coach in opleiding ga je minimaal 40 uur coaching in de praktijk geven binnen of buiten je organisatie. Deze leerpraktijken moeten bij de aanvang van de opleiding door de coach bij de opleiders ter goedkeuring worden voorgelegd en dient rond de aanvang van de opleiding te starten. Van de coach wordt verwacht dat hij/zij zelf zorg draagt voor het organiseren van de eigen leerpraktijk. Het betreft minimaal twee reeksen coaching.
Over deze leerpraktijk krijg je elf bijeenkomsten supervisie (supervisie over coaching). Deze supervisie wordt gegeven door LVSC geregistreerde leersupervisoren. Supervisie vindt groepsgewijs plaats (in groepjes van maximaal drie) en dit biedt je de gelegenheid tot intensieve reflectie op het eigen functioneren en ontwikkelen in de rol van coach. in supervisie over coaching betreft het dus meer de vraag ‘hoe doe ik het’ als begeleider-in-opleiding met mijn persoonlijke eigen mogelijkheden, beperkingen, historie, voorkeuren en visies. Dit wordt aangevuld met twee bijeenkomsten intervisie met je eigen groepje
Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.
Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.
Download brochure
Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!