Digital Marketing: AI, Tech en Automation

Docent Tim Langen over de kansen van marketing tech & automation

Docent Tim Langen heeft veel ervaring opgedaan in het leidinggeven en coachen van digital marketing teams bij Bol.com en KPN. Momenteel is hij Marketing Director bij HelloFresh Benelux. Zijn specialiteiten zijn o.a. (digital) marketing, marketing tech en productmanagement. Lees hieronder zijn blog over de kansen van marketing tech & automation voor jou en je organisatie!

Tim: “De grootste uitdagingen voor marketeers komen zeker in 2023 en 2024 voort uit de huidige onzekerheid in de economie. Veel bedrijven zullen het zwaarder krijgen aan de opbrengstenkant en dus waar mogelijk kosten willen besparen.

Marketingbudget onder druk

Als leidinggevende krijg je dan al snel de vraag of je niet wat marketingbudget kunt ‘doorschuiven’ naar volgend jaar. Oftewel bezuinigen op die brandingcampagne en of je ook even 25% minder aan Google wilt spenderen. Je sputtert nog even tegen, roept iets over lange termijn-investeren en een hypotheek op de toekomst. Maar het heeft geen zin, je moet bezuinigen en toch resultaten blijven behalen. Klinkt dit herkenbaar?

Optimaliseren digital marketingstrategie

Hoe ga jij als (eind)verantwoordelijke voor marketing zorgen voor het realiseren van het ‘managementtarget’ en tegelijkertijd wel alle KPI’s in het groen houden? Onmogelijk? Natuurlijk niet, waar een wil is, is een weg hoor je de grote baas fluisteren... Maar dan moet je wel weten hoe en waar je kunt optimaliseren.

Er zijn 5 voor de hand liggende gebieden waarin dit kan:

  1. Het duidelijk stellen van doelen, dat helpt je marketingeffort te focussen
  2. Investeren in gebruik van ‘owned’ en ‘earned’ media, in plaats van in ‘paid’ media, daar waar mogelijk
  3. Investeren in data en analytics zodat je beter en gerichter begrijpt wat de ROI is van jouw marketingcampagnes en experimenten
  4. Outsourcen waar je zelf niet groot genoeg voor bent of moeilijk experts in kunt vinden, daarbij een kleiner marketingteam met kortere lijnen werkt vaak sneller
  5. Heronderhandelen met je leveranciers

Professionaliseer data en analytics

Laten we inzoomen op de eerste drie: beter prioriteren, minder ‘paid' media en meer data & analytics. Hoe? 30 jaar geleden waren je opties veel beperkter dan nu: digitalisering en automatisering bieden enorm veel kansen voor bedrijven. 5 tot 10% extra omzet (bron: McKinsey 2018) is binnen handbereik, alleen al door data en analytics te professionaliseren. En als je dan weet dat maar 40% van de bedrijven hun marketing baseren op ‘data’ (bron: DDMA onderzoek 2022), dan liggen er kansen. Maar het is niet eenvoudig.

Digital marketingaanpak

Maak vandaag alvast een start: breng je speelveld in kaart in 3 stappen: er is namelijk nogal wat veranderd:

  1. Stel jezelf en je organisatie vragen als: hoe volwassen is onze digital marketingaanpak? Hebben we de juiste kennis bij onze mensen zitten? Hoe digitaal vaardig zijn zij? Kunnen mijn collega-marketeers allemaal feilloos het verschil tussen een CDP en een database uitleggen of vertellen wat de voordelen van Google Pmax zijn? Wordt er al geëxperimenteerd met ChatGPT bij bijvoorbeeld het bouwen van Google Ads-campagnes of die nieuwe SEO-pagina?
  2. Klopt onze ‘tech-stack’ met wat we willen bereiken? Nu is de tijd om met IT samen een plan van aanpak te bedenken en de nodige oude systemen te vervangen door iets wat soepel werkt, waar minder IT voor nodig is en de marketeer aan de knoppen kan. Marketing automation heeft vooral de wereld van CRM onherkenbaar veranderd; een uitgelezen kans om de klantreis persoonlijker te maken. Maar dan moet je wel weten hoe jouw data ontsloten wordt naar je ‘owned’ media kanalen. Voordeel is wel dat een gedegen CRM-oplossing ook meteen inzicht biedt in je marketing-ROI.
  3. Strategie en leiderschap. Toegegeven; als je aan het roer staat bij een bedrijf heb je niet de hele dag de tijd om je bezig te houden met de nieuwste technieken en hoe IT, marketing en innovatie bij elkaar moeten komen. Toch is het fijn als jij als leider wel het grotere plaatje kunt overzien en begrijpt hoe het in elkaar past. Bij Nike hebben ze daarom ‘reversed mentoring’ opgezet; jonge mensen binnen het bedrijf brengen een deel van hun digital expertise over aan senior leiders. Misschien niet iets voor jouw organisatie, maar wat je vandaag zeker al kunt doen, is checken in hoeverre er ruimte is voor digitalisering en marketinginnovatie in de huidige bedrijfsdoelstellingen. Is die er niet, dan heb je in ruil voor het inleveren van je marketingbudget iets om terug te vragen. 😉

Veel succes!"



Tim Langen
docent Digital Marketing: AI, Tech en Automation
Marketing Director bij HelloFresh Benelux

Terug naar In het kort

Interesse in deze module? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de module-informatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

  Download brochure

Is dit de module voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven