Opleiding Gedragsspecialist post-hbo

Programma post-hbo Gedragsspecialist

De post-hbo opleiding Gedragsspecialist bestaat uit vier inhoudelijk sterke modules. Elke module wordt afgesloten met een schriftelijke opdracht, waarmee je de theorie direct koppelt aan je eigen onderwijspraktijk. Zo leer je niet alleen over gedrag, maar leer je vooral hoe je als professional doeltreffend kunt handelen in je dagelijkse werkomgeving.

Opbouw van de opleiding Gedragsspecialist

Module 1: Orthopedagogisch handelen

Module 1: Orthopedagogisch handelen

In deze module analyseer je het begrip ‘problematische opvoedingssituatie’ en onderzoek je opvoedingsimpasses vanuit orthopedagogisch perspectief. Je maakt kennis met diverse verklaringsmodellen voor gedrag en leert deze toepassen op je eigen casuïstiek.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Gedrag, probleemgedrag en ontwikkelingstaken 
  • Pedagogisch klimaat en de rol van de leerkracht 
  • Relatie, competentie en autonomie 
  • Verklaringsmodellen en mentale modellen 
  • Handelingsgerichte diagnostiek 
  • Problematische opvoedingssituaties in context 

Deze module omvat 6 bijeenkomsten en en sluit af met een schriftelijke opdracht gericht op jouw praktijk. 

Module 2: Benadering via interactie

Module 2: Benadering via interactie

Gedrag ontstaat in interactie. In deze module onderzoek je hoe jouw eigen gedrag als leerkracht invloed heeft op dat van de leerling — en andersom. Je leert patronen herkennen, analyseren en doorbreken.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Interactieanalyse en probleemgedrag 
  • Zelfbeeld, zelfvertrouwen en sociale ondersteuning 
  • Sensitief en responsief leerkrachtgedrag 
  • De Roos van Leary en de Interactiewijzer 
  • Effectieve communicatie met leerlingen: luisteren, vragen stellen, metacommunicatie 

Ook deze module omvat 6 bijeenkomsten en sluit af met een schriftelijke opdracht gericht op jouw praktijk. 

Module 3: Planmatig omgaan met probleemgedrag in de groep

Module 3: Planmatig omgaan met probleemgedrag in de groep

Deze module biedt je handvatten voor preventie, signalering en planmatige aanpak van probleemgedrag. Je leert signaleringsinstrumenten en gedragsobservaties inzetten als basis voor effectieve interventies.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Signaleren, observeren en registreren 
  • Pedagogisch leerlingvolgsysteem en groepsplan 
  • Gedragstheoretische aanpak: ABC-schema’s 
  • Planmatig beïnvloeden van gedrag 
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheidstrainingen 

Ook deze module omvat 6 bijeenkomsten met een afsluitende praktijkopdracht. 

Module 4: Kind en omgeving

Module 4: Kind en omgeving

Gedrag ontstaat nooit op zichzelf. In deze module onderzoek je hoe kindkenmerken én omgevingsfactoren bijdragen aan probleemgedrag. Je verdiept je in classificaties, opvoedsituaties en communicatie met ouders.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Invloed van kindfactoren en gedragskenmerken 
  • Diagnostische beelden zoals ADHD, PDD-NOS e.a. 
  • De rol van ouders, thuissituatie en sociale omgeving 
  • Samenwerken met het netwerk rond school 
  • Effectief communiceren met ouders 

Deze module bestaat eveneens uit 6 bijeenkomsten en wordt afgesloten met een interactieve workshop.

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

Download brochure

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven