Erkend coach

Programma post-hbo Erkend coach

De opleiding Erkend Coach is erkend en geaccrediteerd door St!R en hanteert de uitgangspunten van de Amsterdamse Zwerm (zie tabblad aanpak)

De opleiding Erkend Coach bestaat uit 24 opleidingsdagen van 10.00 tot 17.00 uur, inclusief 11 bijeenkomsten supervisie over coachen en 2 intervisiebijeenkomsten. De onderdelen Methodisch Didactische Scholing 1 (MDS1) en MDS 2 volg je samen met supervisoren in opleiding.  

Tevredenheidscore groep september 2020:  8,53

Opbouw van de opleiding Erkend coach

Opbouw van de opleiding Erkend Coach

Opbouw van de opleiding Erkend Coach

De opleidingsonderdelen bestaan uit conceptuele, methodische en theoretische kennis, praktische oefeningen, rollenspellen, belevingsgerichte werkvormen, waarbij gebruik wordt gemaakt van video- en audiomateriaal.

Het toepassen van deze kennis en intensieve persoonlijke reflectie vindt plaats tijdens de lessen, tijdens de leerpraktijk en in de supervisie over coaching.  

Deelnemers hebben een belangrijke invloed op de accenten in de opleiding. Zo is er ruimte voor actuele ervaringen uit de coachpraktijk. Zowel opleiders als deelnemers kunnen die inbrengen. Elke deelnemer presenteert minstens één casus uit de eigen coachpraktijk. In de opleiding ligt de nadruk op ervaringsleren.

De competentiegebieden van de coach komen tijdens de Methodisch Didactische Scholing meerdere keren terug. Deelnemers kunnen daardoor geleidelijk hun eigen perspectief ontwikkelen en hun eigen aanpak in toenemende mate effectief leren hanteren. Hierbij besteden we veel aandacht aan achterliggende opvattingen over leren, veranderen en begeleiden.

Achtergrondliteratuur wordt jaarlijks geactualiseerd. De manier van werken met vakliteratuur laat, evenals het niveau ervan, het post-hbo karakter van de opleiding zien. Soms is niets zo praktisch als een goed stuk theorie.

Methodisch Didactische Scholing (MDS 1)

Methodisch Didactische Scholing (MDS 1)

Omvang: 16 dagdelen

In MDS 1 staat het basisrepertoire van de coach centraal. De opleiding volgt het proces van coaching in de praktijk: van contractering, middenevaluatie tot afronding.

Tijdens de module komen de volgende vragen aan bod:

  • Contact maken en vraagverheldering
  • Hoe vindt contracteren plaats (‘wat gaan we samen doen’)?
  • Hoe breng ik fasering aan?
  • Hoe stimuleer ik reflectie?
  • Hoe begeleid ik ervaringsleren?
  • Welke communicatie- en gesprekstechnieken pas ik toe?
  • Hoe ondersteun ik dit met passende werkvormen?
  • Welke begeleidingsvormen zijn er?
  • Solution focus benadering
  • Zelfsturing
  • Evaluatie en afronding
  • Alle basisconcepten die nodig zijn om te kunnen expliciteren en verantwoorden wat je als supervisor doet komen aan de orde. Het competentieprofiel van de supervisor is daarbij richtinggevend.

Toetsing
MDS 1 wordt afgerond met een procesbeschrijving en reflectie op één afzonderlijk zelf uitgevoerd coaching-gesprek. De deelnemer beschrijft, onderbouwt en reflecteert op het eigen handelen in dit gesprek. Het gaat om beschrijving van het concrete handelen als coach en een vakinhoudelijke reflectie daarop met behulp van vak-theorie. Beoordeling vindt plaats aan de hand van de aspecten van het competentieprofiel van de coach.

Methodisch Didactische Scholing (MDS) 2

Methodisch Didactische Scholing (MDS) 2

Omvang: 16 dagdelen

In MDS 2 ga je je eigen begeleidingsstijl verder ontwikkelen en expliciteren en geef je vorm aan je verdere professionele ontwikkeling als coach. Er vindt uitbreiding en verdieping plaats op onderwerpen uit MDS 1. Er wordt aandacht besteed aan resultaatgerichtheid en contextsensitiviteit. Je ontwikkelt oog voor het aspect van diversiteit. Je leert omgaan met verschillende spanningsvelden. Ook breidt je jouw begeleidingsrepertoire uit met diverse methoden en technieken, b.v. solution focus en provocatief begeleiden.

De volgende onderwerpen komen aan de orde:

  • Diversiteit onderkennen en benutten
  • Uitbreiden werkvormen
  • Omgaan met spanningsvelden
  • Context verdiepen: diverse factoren betrekken;
  • Context gebruiken als leeromgeving
  • Krachtige leeromgeving bewerkstelligen
  • Zelfsturing op proces en leren
  • Groepsdynamiek
  • Eigen stijl expliciteren en onderbouwen
  • Intervisie
  • Werken met beroepscodes
  • Ontwikkelingen vakgebied
  • Verder professionele ontwikkeling vormgeven

Toetsing MDS 2
MDS 2 wordt afgerond met een procesbeschrijving van een zelf uitgevoerde reeks van coaching-gesprekken. Je beschrijft, onderbouwt en reflecteert op het eigen handelen binnen het proces van deze reeks gesprekken. Het gaat om beschrijving van jouw concrete handelen als coach en een vakinhoudelijke reflectie daarop, aan de hand van alle aspecten van het competentieprofiel.

Assessment MDS 1 en 2

Assessment MDS 1 en 2

Om voor registratie als erkend coach in aanmerking te komen sluit je MDS 1 en 2 af met een assessment. Tijdens het assessment leg je een concreet gespreksfragment uit een coachingstraject voor (opname en woordelijk uitgeschreven). Aan de hand daarvan toon je jouw vermogen tot praktisch coachen aan, alsook een verantwoording m.b.v. theoretische noties. Je geeft een zelfbeoordeling op de verschillende aspecten van het profiel van een coach. Hiermee demonstreer je de eigen coachingscompetentie en doorgroeibekwaamheid

Supervisie over coaching

Supervisie over coaching

Supervisie over coaching is een heel belangrijk onderdeel van onze opleiding.

Als coach in opleiding ga je minimaal 40 uur coaching in de praktijk geven binnen of buiten je organisatie. Deze leerpraktijken moeten bij de aanvang van de opleiding door de coach bij de opleiders ter goedkeuring worden voorgelegd en dient rond de aanvang van de opleiding te starten. Van de coach wordt verwacht dat hij/zij zelf zorg draagt voor het organiseren van de eigen leerpraktijk. Het betreft minimaal twee reeksen coaching.

Over deze leerpraktijk krijg je elf bijeenkomsten supervisie (supervisie over coaching). Deze supervisie wordt gegeven door LVSC geregistreerde leersupervisoren. Supervisie vindt groepsgewijs plaats (in groepjes van maximaal drie) en dit biedt je de gelegenheid tot intensieve reflectie op het eigen functioneren en ontwikkelen in de rol van coach. in supervisie over coaching betreft het dus meer de vraag ‘hoe doe ik het’ als begeleider-in-opleiding met mijn persoonlijke eigen mogelijkheden, beperkingen, historie, voorkeuren en visies. Dit wordt aangevuld met twee bijeenkomsten intervisie met je eigen groepje

Accreditaties

Accreditaties

De opleiding Erkend coach is geregistreerd bij St!R, het onafhankelijke register voor professioneel begeleiders in Nederland. St!R hanteert uitgangspunten voor accreditatie zoals we deze voorstaan vanuit de opleiding. Inhoud en aantal uren leerpraktijk zijn een belangrijke basis voor de erkenning als Erkend Coach.

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

Download brochure

Willemijn Boschhuizen

Persoonlijk advies nodig? Ik help je graag verder!

Willemijn Boschhuizen
opleidingsadviseur

Stel je vraag aan Willemijn
T: 088 466 30 30
E: willemijn.boschhuizen@inholland.nl

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven