Diemen, Haarlem,
17
december
2020
|
18:46
Europe/Amsterdam

Creative Future biedt uitkomst voor mislopen stage

Voor veel studenten kwam er dit voorjaar met de opkomst van corona een voortijdig einde aan hun stage of afstudeeropdracht. Daarop ontwikkelde Inholland de Creative Growth Experience (CGE), waarbij studenten van verschillende opleidingen en locaties aan de slag gaan met actuele praktijkvraagstukken. Vanaf periode 3 wordt CGE aangeboden onder de naam Creative Future, zowel voor één semester als voor één periode. Het programma is een uitkomst voor veel studenten, zoals Mariëlle Klaasse en Jasmien El Dahshan.

Mariëlle Klaasse

Mariëlle volgt de opleiding Tourism Management bij Inholland Haarlem. Haar stage bij een specialist in wellness- en kuurvakanties stopte toen de boekingen sinds half maart uitbleven. “Op zich logisch, maar ik kreeg er wel de kriebels van”, vertelt Mariëlle. “Hoe moest ik nu verder? Toen kwam mijn studieloopbaanbegeleider met het CGE-programma. Op basis van onder meer motivatie, competenties en leerdoelen werd ik ingedeeld in een groep die aan de slag ging voor Citylab Haarlem en Haarlem Food Future. Met als opdracht om een nieuwe, maatschappelijk relevante toepassing voor olifantsgras te bedenken.”

Snel schakelen
Mariëlle: “We hadden elkaar nog nooit ontmoet en alle contacten verliepen digitaal. Dat was in het begin een beetje raar, maar we hadden een superfijne groep waarmee we lekker konden werken. Er moest veel gebeuren in korte tijd en onderling moesten we snel schakelen. Daardoor heb ik mijn flexibiliteit enorm verbeterd, wat een van mijn leerdoelen was. Ook heb ik veel geleerd op het gebied van online samenwerking, wat zeker de komende jaren van pas gaat komen.”

Mariëlle Klaasse, student Tourism Management
Het resultaat hebben we zelfs mogen presenteren aan minister Van Engelshoven. Dat had ik half maart allemaal niet kunnen bedenken.
Mariëlle Klaasse, student Tourism Management

De groep bedacht een concept voor Happy Soups. Daarbij krijgen mensen die ‘een extraatje kunnen gebruiken’ een beker soep aangeboden. Gemaakt van gered voedsel en geserveerd in bekers van olifantsgras, een duurzaam geteelde grondstof. “Deskresearch was een ander belangrijk leerdoel. Dat heb ik onder meer gedaan door me te verdiepen in olifantsgras en mijn bevindingen samen te vatten. Daarnaast heb ik aanleunwoningen in de regio Haarlem in kaart gebracht, en die benaderd om te onderzoeken of bewoners interesse hadden in Happy Soups.”

Terug naar de tekentafel
“We zijn in het proces een paar keer teruggestuurd naar de tekentafel. Dat is op het moment zelf niet fijn, want de opdrachtgever is dan nog niet tevreden. Maar het is wel heel leerzaam en het heeft tot een beter resultaat geleid, waar we uiteindelijk heel trots op zijn en wat we zelfs hebben mogen presenteren aan minister Van Engelshoven. Dat had ik half maart allemaal niet kunnen bedenken. CGE was voor mij echt een uitkomst, anders had ik nu mijn derdejaarsstage nog moeten doen. Nu heb ik dat jaar kunnen afronden en hoop ik dit jaar af te studeren.”

Jasmien El Dahshan

Positive Provocation
Jasmien El Dahshan, student Leisure & Events Management aan Inholland Diemen, vond het na een eerdere afgekeurde stage-opdracht riskant om in deze tijd een stage in de eventbranche te zoeken. “Na contact met de opleidingsmanager mocht ik aan de slag binnen het team dat vanuit het ULT-lab en het SLUISlab een ‘Positive Provocation’ ging ontwikkelen voor Amsterdam-Noord en Zeeburgereiland. Dat heeft geleid tot het concept van een app die bijdraagt aan het verspreiden van toerisme, door met een flexibele toeristenbelasting te werken. Drukke wijken als het centrum zijn rood, daar betaal je het hoogste bedrag. Rustige gebieden, bijvoorbeeld campings aan de rand van de stad, zijn groen en daar betaal je niets. Zo kan een toerist de verblijfskosten drukken én spreid je toerisme over de stad. Bovendien worden de opbrengsten van de toeristenbelasting terug geïnvesteerd in de betreffende wijk.”

Stad in balans
“We hebben een persbericht verspreid en op social media gedeeld om reacties te krijgen van bewoners, ondernemers, ambtenaren en politici. Je bent niet zozeer bezig bent met een zelfbedacht concept omdat het je ‘wel leuk lijkt’, maar met een echt bestaand probleem dat leeft onder inwoners. Ik ben zelf geboren en getogen Amsterdamse en vind het heel gaaf om in mijn eigen stad na te denken over oplossingen om het – wat mij betreft uit de hand gelopen – massatoerisme wat meer in balans te krijgen. Die vertaalslag van idee naar praktijk, alles waar je dan tegen aanloopt, is heel leerzaam.”

Jasmien El Dahshan, student Leisure & Events Management
Hier had ik het gevoel dat we echt vrij werden gelaten en dat niks fout was. Alles in samenspraak met de opdrachtgever natuurlijk, van wie we regelmatig feedback kregen. Maar we mochten al onze creativiteit aanwenden en inzetten en zo ontwikkel je jezelf heel snel.
Jasmien El Dahshan, student Leisure & Events Management

“Meestal heb je veel kaders en regels bij schoolopdrachten. Hier had ik het gevoel dat we echt vrij werden gelaten en dat niks fout was. Alles in samenspraak met de opdrachtgever natuurlijk, van wie we regelmatig feedback kregen. Maar we mochten al onze creativiteit aanwenden en inzetten en zo ontwikkel je jezelf heel snel. Dat helpt me straks weer bij mijn afstudeeropdracht en natuurlijk ook na mijn afstuderen. Ook vond ik het prettig om dit met studenten van andere opleidingen te doen. Iedereen werkt vanuit zijn of haar eigen vakgebied, heeft een andere aanpak en werkt met andere modellen. Heel interessant. En, ook niet onbelangrijk, zo kan ik mijn derde jaar goed afronden en me volledig storten op het afstuderen.”

Creative Future: meld je nu aan!

Naast het onlangs opgezette programma Creative Growth Experience (CGE), kent Inholland al langere tijd de Creative Growth Innovation (CGI). Daarin gaan studenten een heel semester samen met een partner uit het werkveld of andere betrokkenen – zoals lokale bewoners – aan de slag met creatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.

Beide programma’s worden voortgezet onder de gedeelde naam Creative Future. Studenten uit het domein Creative Business volgen dit programma in principe een heel semester (30 EC) als keuzeonderwijs. Daarnaast is het voor studenten die geen stage weten te vinden mogelijk om het programma gedurende één periode (15 EC) of twee periodes (30 EC) te volgen als vervanging voor een stage of een deel daarvan. Volg je een opleiding buiten het domein Creative Business maar denk je dat dit echt iets voor jou is? Stuur een mail naar creativefuture.crb@inholland.nl en bespreek het met je studieloopbaanbegeleider.

Schrijf je nu in! Dit kan nog t/m 4 januari 2021. Voor meer info en aanmelding klik je hier.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.