25
april
2024
|
08:00
Europe/Amsterdam

Finance en business-studenten enthousiast over COIL-courses

Maatschappelijk betrokken en duurzaam internationaliseren voor iedereen

COIL GAME3

Een internationale ervaring opdoen, zonder dat je per se in het buitenland hoeft te studeren, die kans bieden COIL-projecten. Waarbij COIL staat voor Collaborative Online International Learning. Studenten van de opleiding Business Studies en van de Finance-opleidingen van Hogeschool Inholland maakten op deze duurzame werkwijze onlangs zelf een online game rondom de wereldwijde Sustainable Development Goals (SDG). Binnen dit project werkten ze samen met buitenlandse hogescholen in Gent (HoGent), Berlijn (HTW) en Madrid (CEU San Pablo). Daarnaast waren er ook sessies met studenten uit Canada en Indonesië. 

Vorig jaar was er een COIL-pilot bij de Finance-opleidingen in Rotterdam. Studenten zetten met succes een game op over de SDG’s en beoordeelden het project met een dikke voldoende. Een mooi bewijs voor de leerervaring en waarde van interculturele samenwerking. 

Online aan de slag met SDG’s in Europa
Vanwege de positieve ervaringen met dit internationale project, werd het dit jaar Inholland-breed uitgerold. Studenten uit Alkmaar, Rotterdam, Den Haag en Diemen van genoemde opleidingen die hun ‘interculturele competentie/leeruitkomst’ wilden bewijzen konden zich aanmelden. Op basis van hun motivatie werden studenten geselecteerd en in een divers team geplaatst voor een interdisciplinaire leerervaring, passend bij flexibel en vernieuwend onderwijs.

Omdat COIL-projecten online plaatsvinden, zijn ze inclusief en laagdrempelig. Studenten kunnen hiermee een internationale ervaring opdoen vanuit thuis. Op deze manier kunnen ze online kennis met elkaar maken  met verschillende culturen en taalbarrières en bijbehorende uitdagingen die ze als toekomstige professionals ook zullen tegenkomen

‘COIL-projecten maken internationale uitwisseling supertoegankelijk’
Zoals een deelnemende partnerprofessor van de HTW Berlin zegt: “COIL-projecten maken internationale uitwisseling supertoegankelijk voor iedereen. Ze geven elke student de kans om ervaringen op te doen in een internationale setting, zonder al te veel gedoe. Ik denk dat het een topidee zou zijn om COIL een vast onderdeel van de studie te maken. Zo krijgt iedereen de kans om te proeven van internationale uitwisseling. COIL-projecten halen de obstakels weg en geven studenten een unieke internationale ervaring die je op geen andere manier kunt krijgen.”

Studenten delen na de sessies graag hun enthousiasme over COIL. “Vooral de interactiviteit en dat dit totaal niet saai is”, laat een student weten. Een medestudent: “Wat een geweldig idee om zo te communiceren met studenten uit verschillende landen. Zo leer je wat meer over de wereld om je heen.” En: “Superleuk dat we zoveel geleerd hebben over de SDG’s en andere culturen.”

Canada en Indonesië
Naast bovengenoemde Europese sessies, deden vlak voor de voorjaarsvakantie vele honderden tweedejaarsstudenten Business Studies mee aan een internationaal project met studenten uit Canada (Durham College, St. Lawrence College, Fleming College) en Indonesië (Universitas Syiah Kuala). Dit om onderlinge culturele en economische verschillen en internationale supply chains tussen de drie landen te onderzoeken en duurzaamheid onder de loep te nemen. Met meer dan 650 deelnemers van Inholland en de partnerinstellingen was dit de grootste COIL die Inholland tot nu toe organiseerde.

Net als bij het Europese COIL-project, biedt dit programma een kans voor studenten om kennis te maken met het buitenland, zonder daar per se naar toe te gaan. Twan Franken, docent Business Studies: “Mooi om te zien hoe studenten met elkaar uitdagingen hebben gevonden en in gesprek zijn geraakt. Soms met handen en voeten.” Jeroen Triesscheijn, docent Business Studies: “Het was best uitdagend om te leren omgaan met de grote cultuurverschillen tussen de partners  bij het opzetten van het programma.”

Samenvatting

Meer over COIL
Met de uitbreiding naar meerdere (internationale) locaties, deelname van studenten met verschillende disciplines, past COIL goed binnen het concept van flexibilisering van het onderwijs. Tevens komt bij deze COIL, technologie, innovatie en interculturele samenwerking samen om een dynamische en inclusieve leerervaring te garanderen.

De toegevoegde waarde van COIL is dat op deze manier iedereen de kans krijgt om een internationale ervaring op te doen, zonder dat je per se in het buitenland hoeft te studeren. Uit onderzoek blijkt dat studenten na afloop eerder overwegen een buitenlandse studie te doen. Daarom stimuleert de overheid ook zulke initiatieven. Deze projecten zijn  tot stand gekomen door een subsidie van OCW (Virtuele Internationale Samenwerkingsprojecten).

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.