Amsterdam,
31
oktober
2019
|
07:19
Europe/Amsterdam

‘Ik wil Nederland een beetje creatiever maken’

Guido Stompff, nieuwe lector Design Thinking

Guido Stompff

Design thinking klinkt hip en trendy. Maar eigenlijk is het simpelweg hoe ontwerpers werken, een beproefde methode om tot verrassende, creatieve oplossingen te komen. Met zijn onderzoek zet Guido Stompff sinds 1 september een volgende stap in zijn missie om Nederland een beetje creatiever te maken. “Design thinking verdient een vaste plek in het curriculum, te beginnen bij studenten van Inholland.”

Een onderwerp als Design Thinking nodigt uit om bevlogen verhalen te vertellen. Maar voordat Guido enthousiast van wal steekt, plaatst hij zijn onderzoeksthema keurig in een context. “Er zijn verschillende stijlen om problemen op te lossen. Dominant is de analytische benadering, ook omdat deze stijl met de paplepel wordt ingegoten op hogescholen en universiteiten. Je probeert eerst met onderzoek een probleem te doorgronden. Je stelt een diagnose en werkt dan aan een oplossing. Een andere stijl zie je bij managers en in de politiek: besluitvorming. Om een probleem op te lossen ga je met elkaar in debat over de verschillende opties die voorhanden zijn, om een keuze te maken waar de meeste mensen zich in kunnen vinden. Design thinking werkt radicaal anders. Je focust niet op het probleem, maar je creëert meerdere oplossingen. Vervolgens kijk je of en in hoeverre die oplossingen werken en ontdek je wat de meest geschikte is.”

Spectaculaire successen
Design thinking is niet beter dan de andere benaderingen, benadrukt Guido. “Ik ben blij als een chirurg eerst een diagnose probeert te stellen alvorens zij het mes in me zet. Maar het leent zich uitstekend voor andere typen problemen, in organisaties en in de maatschappij.” Het uitgangspunt, leren door creëren, leidt volgens hem tot innovatie en soms zelfs tot spectaculaire successen. “Denk aan de fotocultuur op social media. Het ontstond omdat een start-up hun niet al te succesvolle app Burbn tegen het licht hield. Ze waren verrast dat er vaak (bewerkte) foto’s werden geüpload. Ze wilden dat beter ondersteunen en maakten een aparte app voor de foto’s, wellicht om het later alsnog te integreren. De app – die ze Instagram noemden – werd een instant hit, tot hun stomme verbazing.”

Guido Stompff, lector Design Thinking
"Het uitgangspunt 'leren door creëren' leidt tot innovatie en soms zelfs tot spectaculaire successen."
Guido Stompff, lector Design Thinking

Creëren, experimenteren, exploreren
Een ‘design thinker’ avant la lettre is Henry Ford, stelt Guido. “Hij zei: ‘If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.’ Ons analytische vermogen brengt ons dus niet zo snel tot baanbrekende ideeën. Vraag mensen welke innovaties ze na de smartphone verwachten en ze komen niet veel verder dan betere batterijen of iets dergelijks. Met design thinking durf je van gebaande paden af te wijken. Je doet wat ontwerpers doen: creëren, experimenteren, exploreren. En dat pas je toe in uiteenlopende contexten. Bijvoorbeeld om maatschappelijke problemen te tackelen.”

Onderzoek naar een verouderende samenleving
Een maatschappelijk vraagstuk dat Guido met studenten al te lijf ging voordat hij bij Inholland aan de slag ging, is de eenzaamheid onder ouderen. “We worden met zijn allen ouder en leven langer op ons zelf. Dat heeft een sociaal prijskaartje: een groeiende groep mensen ervaart grote eenzaamheid. De vraag is hoe we ervoor kunnen zorgen dat deze mensen zich onderdeel blijven voelen van onze snel digitaliserende maatschappij. Dat vereist frisse nieuwe ideeën, bijvoorbeeld andere woonvormen of manieren om ouderen aan te sluiten op social media op een wijze die bij ze past.”

Guido Stompff keynotespreker Dag van het onderwijs

Volgens Guido Stompff verdient design thinking een vaste plek in ons onderwijs, zodat alle professionals leren om deze principes toe te passen. Hoe Guido denkt studenten slimmer en creatiever problemen te laten oplossen en welke rol techniek hierbij speelt, vertelt hij donderdag 14 november tijdens de Dag van het onderwijs, voor en door Inholland-collega's in Diemen.

Falen bestaat niet
Volgens Guido is Nederland gebaat bij professionals die design thinking in hun vingers hebben. “Het doel van mijn onderzoek is om design thinking methodologisch beter te onderbouwen en structureel in het onderwijs te krijgen. Design thinking klinkt heel speels maar het duurt jaren voordat je het goed kan. Het is een kwestie van vallen en opstaan, van durven ‘falen’, hoewel ik dat een verkeerd woord vind. Een architect zal ook nooit zeggen dat zijn eerste schetsen falen. Hij maakt daarna gewoon betere concepten, omdat hij al creërende leert.”

Leren = durven
Bij een hogeschool die ‘leren = durven’ als uitgangspunt heeft, verwacht Guido vruchtbare grond om design thinking breder in te voeren. “Ik zou met alle domeinen willen samenwerken om Design thinking als vak in te voeren in het curriculum. Beschouw dit gerust als een uitnodiging.”

Creative Future
Guido Stompff is een van de lectoren van de onderzoeksgroep Creative BusinessMet zijn werk draagt hij bij aan de Creative Future, een profilerend thema van Hogeschool Inholland. Maatschappelijke vraagstukken in stedelijke gebieden vragen steeds weer om nieuwe creatieve oplossingen. Daarom leiden we studenten en professionals op door ze te laten dóen. In living labs, field labs en leerwerkplaatsen werken ze aan real life vraagstukken. Maken, weten en mens zijn staan hierin centraal. Met kennis, vaardigheden en hun ‘human touch’ leren zij door te onderzoeken en aan de slag te gaan voor een creatieve toekomst.

 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.