Delft,
29
oktober
2019
|
08:06
Europe/Amsterdam

Inholland Composites focust met FIXAR op luchtvaart en windenergie

Op zoek naar innovatieve composietenreparaties voor het mkb

Om nieuwe, economisch verantwoorde manieren voor het mkb te ontwikkelen om beschadigde composieten in de luchtvaart- en windenergiesector te repareren is in oktober op initiatief van Inholland Composites het project FIXAR van start gegaan. In het tweejarige project werkt Inholland Composites, waaronder de Inholland-onderzoekslijn Composiet, samen met de Hogeschool van Amsterdam, hogeschool Saxion, CompositesNL en mkb-bedrijven uit de Nederlandse luchtvaart- en windenergiesector. 

Het mkb staat voor de uitdaging kennis en ervaring op te doen met automatiseringsoplossingen en nieuwe inspectietechnologieën in te voeren. Alleen zo kunnen bedrijven in de groeiende behoefte aan composietenreparaties voorzien. Doelstelling van FIXAR (Future Improvements for Composites Sustainable Automated Repair) is dan ook om met praktijkgericht onderzoek geautomatiseerde composietenreparaties te ontwikkelen die technisch en economisch haalbaar zijn. Inholland Composites, waaronder ook de onderzoekslijn Composiet, werkt samen met een aantal kennisinstituten en mkb-partners om dit doel te bereiken.

Luchtvaart- en windenergiesector bundelen krachten
Het project bestaat uit vier deelonderzoeken, gericht op hulpmiddelen voor geautomatiseerde reparaties, inspectie en validatie, materiaalonderzoek en opleiding van medewerkers in het mkb. De focus ligt op luchtvaart en windenergie. Juist deze twee sectoren zijn vertrouwd met lichtgewicht constructies en vezelversterkte polymeren en kunnen kennis uitwisselen om baanbrekende kansen te creëren voor innovatie. In het project spelen technieken als augmented reality een belangrijke rol. Ook de inzet van drones en andere robottechnieken staat centraal. 

“In de luchtvaart vervangen maatschappijen momenteel hun bestaande vloten door nieuwe vliegtuigen zoals de B787 en A350 die voor meer dan de helft uit composieten bestaan”, legt Antoine Gerritse, opleidingsmanager Luchtvaarttechnologie, uit. “Maar wat te doen als deze toestellen door de bliksem of vogel getroffen worden en reparatie nodig hebben? De huidige manieren van onderhoud, reparatie en revisie zijn vaak niet snel genoeg of gedateerd. Het is daarom hoog tijd om naar nieuwe manieren te zoeken om beschadigde composieten te repareren.”

Praktijkgericht onderzoek op de werkvloer
Een deel van het onderzoek zal zich op de werkvloer afspelen, zodat deelnemende bedrijven direct kunnen profiteren van de resultaten van het onderzoek. Ook komen stage- en afstudeerplekken beschikbaar voor studenten van de deelnemende hogescholen. De projectresultaten en bevindingen worden ook gebruikt om nieuw ‘duurzaam’ onderwijsmateriaal te realiseren voor opleidingen Luchtvaarttechnologie, Werktuigbouwkunde en Technische Informatica. Het project FIXAR heeft bovendien een blijvende impact op de beroepspraktijk, omdat mkb’ers dankzij het project hun kennis van reparatieprocessen op een hoger niveau kunnen brengen. 

De onderzoeksvraag is ontwikkeld dankzij een succesvolle subsidieaanvraag bij het SIA-RAAK MKB-programma. Betrokken in de samenwerking zijn windenergie- en ruimtevaartbedrijven SPECTO Aerospace, Fusion Engineering, KVE Composites, Colosso Engineering, Pontis Engineering, Schatmaker en Carbon Racing. Ook is een adviesraad samengesteld met daarin vertegenwoordigd de Koninklijke Luchtmacht, KLM, Fokker GKN, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, TU Delft, Field lab Zephyros, de Hanzehogeschool en LM Windpower.

Neem voor meer informatie contact op met Arnold Koetje (+31 6 105 126 76, arnold.koetje@inholland.nl) of Rogier Nijssen (+31 6 543 526 54, rogier.nijssen@inholland.nl).


Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.