Delft,
14
oktober
2019
|
14:25
Europe/Amsterdam

Met de DragonFly meebouwen aan een duurzame revolutie

Opleiding Luchtvaarttechnologie presenteert elektrisch vliegtuig

Tientallen vliegtuigbouwers – jong en oud - verzamelden zich donderdag bij Inholland in Delft. Niet alleen om tijdens de alumniborrel met een biertje in de hand na te praten over de zojuist gepresenteerde duurzame plannen van Airbus, maar vooral om zich te vergapen aan de DragonFly, het eerste elektrische vliegtuig van Inholland in wording. Cadeau gekregen van Aviodrome, gaan studenten ermee aan de slag om het experimentele sportvliegtuig af te bouwen en uiteindelijk de lucht in te krijgen.

Leestijd +- 3 minuten

Terwijl Greenpeace die dag een grote actie heeft aangekondigd op Schiphol uit protest tegen de klimaatvervuiling in de luchtvaart, zijn we in Delft getuige van op welke manier de vliegtuigindustrie werkt aan een duurzame toekomst. Vele (oud)studenten, docenten en vertegenwoordigers van de luchtvaart- én ruimtevaartindustrie hebben zich op uitnodiging van alumnivereniging Luchtvaarttechnologie verzameld voor de lezing van Harry Beetsma. Beetsma studeerde in 1991 af aan de opleiding Vliegtuigbouwkunde van Hogeschool Haarlem, rechtsvoorganger van Hogeschool Inholland. Na de TU Delft kwam hij bij Airbus terecht, waar hij inmiddels hoofd productstrategie is, gestationeerd in Toulouse.

Harry Beetsma

Doorgroeien, maar wel duurzaam
In zijn presentatie over elektrisch vliegen en energietransitie laat Beetsma zien hoe enorm de vraag naar vluchten én vliegtuigen de komende decennia blijft toenemen. Alleen op conventionele manier blijven doorvliegen is dan ook onverantwoord, zo niet ondenkbaar, zeker op de lange termijn. De Inholland-alumnus laat dan ook uitgebreid zien wat Airbus doet en nog van plan is om uitstoot van CO2 en stikstofoxide tegen te gaan én geluidsoverlast te beperken. Hij doelt onder andere op de ontwikkeling van vliegtuigen die minder vervuilende biobrandstoffen gebruiken én op de bouw van volledig elektrische of hybride toestellen. “Onze uitdaging is mee te groeien, maar wel op een duurzame manier.”

‘Een gaaf avontuur voor studenten’
Met uitzicht op de DragonFly, het nieuwe elektrische vliegtuig van Inholland in wording, laat Harry Beetsma zich even later tijdens de borrel bijpraten door Arnold Koetje, programmamanager van Inholland Composites. “Wij zagen met het cadeau van Aviodrome de kans voor een heel mooi avontuur. Laten we dat composieten lichtgewicht vliegtuig pakken, en een conceptstudie doen naar wat er nodig is om het vliegend te maken. En dan wel elektrisch, want juist in de kleine luchtvaart liggen heel veel kansen voor elektrificatie. Ons doel is om over twee jaar ons concept-vliegtuig te presenteren op de Paris Air Show. Dit project is een enorm gaaf avontuur voor studenten. Hier liggen dé kansen liggen om jezelf als ingenieur te ontwikkelen. Om mee te bouwen aan een revolutie.”

Ik zie hier bij Luchtvaarttechnologie een hele mooie groep gemotiveerde mensen. Daar zijn we bij Airbus natuurlijk altijd geïnteresseerd in!
Harry Beetsma, hoofd productstrategie Airbus

“Het is heel belangrijk om te zien dat onderwijsinstellingen als Inholland zich bezighouden met technologie waar wij bij Airbus ook mee bezig zijn”, antwoordt Beetsma, in het verleden regelmatig betrokken bij soortgelijke projecten waarin bedrijven, studenten en onderwijsinstellingen samenwerken. “Bij demonstratieprojecten als deze leer je om te gaan met problemen die niet tegen komt als je bijvoorbeeld simulaties doet op de computer. En als je, zoals hier dingen kunt leren bij de start van een nieuwe technologie dan sta je ook aan de voet van de toekomst. Tijdens dit soort projecten – is ook mijn eigen ervaring aan de HTS destijds – vind je bovendien vaak de instappunten voor je toekomstige carrière. En ik zie hier een hele mooie groep gemotiveerde mensen. Daar zijn we bij Airbus natuurlijk altijd geïnteresseerd in.”

Onderzoek naar de constructie
Bij de DragonFly zelf, die voor deze gelegenheid een mooie prominente positie in de labruimte van Inholland Composites heeft gekregen, genieten studenten Luchtvaarttechnologie Randy van Ruijven, Patrick Lamers en Jitse Bos van de aandacht die ‘hun’ vliegtuig krijgt van de vele belangstellenden. Al kan de DragonFly op dit moment nog niet veel. Met projectleider Mark Ommert, onlangs afgestudeerd aan dezelfde opleiding, doen de jongens eerst onderzoek, onder andere naar de constructie. Randy: “Dit vliegtuig heeft jaren in een magazijn gestaan, en is gemaakt van nooit afgewerkt composiet. We moeten bijvoorbeeld eerst onderzoeken of er misschien schade aan de constructie is die we niet kunnen zien. Maar het komt goed, dat weet ik zeker. Als een vleugel niet goed is, kunnen we die maken. We hebben hier een autoclaaf (composietenoven, red.), de kennis en studenten die graag willen leren en maken.”

Enthousiast is Randy ook om mee te mogen bouwen aan de toekomst. “Ik ben er heilig van overtuigd dat we binnen tien jaar korte vluchten gaan zien met elektrische vliegtuigen. En de luchtvaart móet veranderen. Dit past ook bij een industrie die altijd voorop heeft gelopen met innovaties. Elektrische voortstuwing is de next big thing!”.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.