Den Haag,
26
maart
2020
|
13:15
Europe/Amsterdam

Online onderwijs: wat is jouw rol als docent?

Laat ons weten waar jouw behoefte ligt

Docenten bij computer

Door de coronacrisis is ons online onderwijs in een snelkookpan terechtgekomen. Nooit eerder gingen we zo tegelijk en massaal aan de slag met platforms, apps en diensten als Moodle, Microsoft Teams, Zoom, Slack en Google Classroom. Maar hoe komt online onderwijs eigenlijk het best tot zijn recht en wat is de rol van de docent? We vragen het lector Jos Fransen, onze expert op het gebied van online leren.

De laatste weken zien Jos en zijn team van de onderzoekslijn Teaching Learning & Technology hoe collega’s uit het onderwijs trots hun eerste online colleges, webinars en andere werkvormen delen via diverse kanalen.

Jos benadrukt dat techniek uiteindelijk slechts een middel is. Net als in het fysieke onderwijs is het in online onderwijs belangrijk om betekenisvolle interactie met en tussen studenten vorm te geven en goed na te denken over de rol van de docent hierin. Het leren van studenten staat ook in online onderwijs centraal.

Voor sommigen gesneden koek, voor anderen nieuw
“Alle docenten hebben zich natuurlijk inmiddels afgevraagd hoe ze hun onderwijs online kunnen aanbieden. Het ligt voor de hand dat de eerste drempel die moet worden genomen de technologie zelf is. Voor sommigen al gesneden koek, maar voor veel anderen relatief nieuw. Logisch dat we dan vooral zien dat lessen die voorheen in een lokaal werden gegeven, nu min of meer overgezet worden naar de online omgeving. Je moet tenslotte eerst wat ervaring opdoen met die technologie. Dan is er even geen ruimte om ook iets anders met je onderwijs te doen.”

Eerst ervaren wat wel en minder goed werkt
“We weten uit veel onderzoeken dat dit ook de gebruikelijke volgorde is als docenten met technologie aan de slag gaan. De eerste stap is wat je voorheen face-to-face gewend was te doen overzetten naar de online omgeving. Als je wat langer bezig bent en de technologie al een beetje routine begint te worden, dan ervaar je ook wat online wel en minder goed werkt en ontdek je ook nieuwe mogelijkheden.”

Experimenteren met andere aanpak
“Zo zal vrijwel elke docent ervaren dat een online les verzorgen vermoeiender is en veel vraagt van de concentratie van studenten. Dat is vaak de aanleiding om te experimenteren met een andere aanpak, waarbij je bijvoorbeeld extra materiaal online aanbiedt aan studenten of hen iets anders laat doen dan alleen het volgen van jouw presentatie. Dat is een volgende stap, waarbij de aanpak van het onderwijs wordt verrijkt en verandert.”

Wil je meer weten over online onderwijs? Ga naar het platform Online Onderwijs

Lees ook: Heb je vragen over hoe jij aan de slag kunt met online onderwijs? 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.