Haarlem,
19
december
2019
|
11:41
Europe/Amsterdam

Open Dag - onze studenten vertellen

Informatie vind je genoeg op de Open Dag, maar sommige vragen kun je toch het beste stellen aan de studenten zelf. Bijvoorbeeld hoe het studentenleven is, waarom zij voor hun opleiding hebben gekozen, hoe de studielast wordt ervaren én welke dingen er minder leuk zijn. Zaterdag vroegen we wat zij op al onze locaties deelden met de bezoekers. 

“Een docent weet niet hoe het is om student te zijn, dus dat vertellen wij”

Dagmar, Dominique en Jade, studenten Integrale Veiligheidskunde Inholland Rotterdam

In Rotterdam staan studenten Integrale Veiligheidskunde uit verschillende jaren klaar om studenten te woord te staan. “Dé vraag die altijd gesteld wordt is wat de opleiding inhoudt”, zegt Dominique, derdejaarsstudent. “Aankomende studenten willen ook graag weten hoeveel contacturen er zijn, welke vakken ze moeten volgen, of het moeilijk is om een stageplek te vinden en wat ze na de opleiding kunnen worden”, vertelt Jade. “Bezoekers denken dat docenten hun verhaal mooier maken dan het is of een verkooppraatje houden. Na afloop van een voorlichting komen aankomende studenten, maar ook ouders, dan nog even bij ons langs om te vragen hoe het hier echt is”, voegt Jade nog toe.

Waarin studenten het verschil maken? “Gezelligheid!” klinkt het in koor. De studenten horen van de bezoekers terug dat hun enthousiasme aanstekelijk is. “Wij stappen zelf af op de bezoekers en vertellen ook eerlijk over minder leuke dingen”, zegt Jade. Dat wordt volgens de studenten dan ook het meest gewaardeerd. “Een docent weet niet hoe het is om student te zijn, dus dat vertellen wij”, knipoogt Dagmar.
 

“De student die mij voorlichting gaf, heeft een grote rol gespeeld in mijn beslissing om hier te gaan studeren”

Koen en Kirsten, vierdejaarsstudenten Technische Bedrijfskunde Inholland Alkmaar

In Alkmaar zijn twee studentondernemingen van de opleiding Technische Bedrijfskunde te vinden die het verhaal achter hun duurzame product vertellen. Team Knaapies geeft uitleg over de opleiding Technische Bedrijfskunde en over het handige knaapje dat ze te koop aanbieden. Koen: “Aankomende studenten willen vooral weten wat de opleiding inhoudt. Ze vragen ook naar mijn ervaringen als student en waarom ik voor deze opleiding gekozen heb. Ik wist vier jaar geleden ook niet precies wat ik wilde studeren. Een brede en praktische opleiding leek me echt iets voor mij. Dat blijkt, want nu sta ik op de Open Dag ons duurzame product Knaapies te promoten. Op de Open Dag vragen veel studiezoekers wat mijn ervaring is met het studieniveau en hoeveel uren je aan studeren besteedt. Ik heb vier jaar geleden ook heel expliciet gekozen voor Inholland Alkmaar, omdat het een kleine hogeschool is waar iedereen elkaar kent.”

Kirsten, ook van team Knaapies, vult aan: “Een student kan het verhaal van de opleiding en studeren beter overbrengen dan een docent, van een student neem je de verhalen eerder aan. Je kunt vertellen over de sfeer binnen de opleiding en hoe je het ervaart. Ik wist het op de havo ook nog niet waar ik een hbo-opleiding zou gaan volgen. De decaan heeft me op de Open Dag van Hogeschool Inholland Alkmaar gewezen. De student die mij voorlichting gaf, heeft een grote rol gespeeld in mijn beslissing om hier te gaan studeren.”

“Wij geven concrete voorbeelden en do’s en don’ts”

Thirza en Dylan, vierdejaarsstudenten Food Commerce & Technology Inholland Amsterdam

Wat voor informatie geven vierdejaarsstudenten Thirza en Dylan bezoekers mee? “Het verschil met een docent is vooral dat wij echt spreken vanuit onze eigen ervaring als student. Je kunt veel meer concrete voorbeelden noemen, zoals stages en do’s en dont’s met betrekking tot de studie. Aankomende studenten willen vooral weten wat je na de opleiding kunt doen. En vaak halen ze de opleidingen Voeding & Diëtiek en Food Commerce & Technology door elkaar, dus daar kunnen wij dan ook duidelijkheid over geven.”

Daarnaast krijgen Thirza en Dylan vaak de vraag wat voor types de studenten zijn en of het een grote of kleine opleiding is. “En specifiek voor onze opleiding ook hoe belangrijk natuur- en scheikunde zijn. Wij staan hier nu met onze eigen ontwikkelde snacks; de ProFiber. Superleuk om hier te kunnen staan met ons eigen product! Tegelijkertijd kunnen aankomende studenten ook concreet zien wat je uiteindelijk doet in het laatste jaar van deze studie. We zijn hier in het derde jaar mee begonnen en dit jaar zijn we ons eigen bedrijf gestart.”

“Of we docenten goed kennen… Het antwoord is ja!”

Aya, Sanne en Jara, eerstejaarsstudenten Tourism Management Inholland Diemen

Als eerstejaarsstudenten herinneren Aya, Sanne en Jara zich nog goed hoe zij zelf een keuze moesten maken voor een studie. Ze kunnen zich daarom goed inleven in de bezoekers van de Open Dag en dat krijgen ze ook terug. “Ze vinden leeftijd ook best belangrijk”, zegt Jara. “Ze vragen vaak hoe oud de studenten gemiddeld zijn.” Aya vult aan: “Ja, en natuurlijk of we het een leuke studie vinden. Ik vertel dan hoe het met mijn studiekeuzeproces is gegaan: dat ik heel erg twijfelde tussen Creative Business en Tourism Management. Toch voor de laatste gekozen en geen moment spijt!”. Sanne krijgt regelmatig de vraag wat het verschil is tussen de Engelstalige TM-opleiding en de Nederlandstalige. “Het enige verschil is dat je bij de Engelstalige opleiding echt álles in het Engels doet. Wij krijgen ook Engels, maar niet fulltime.” Persoonlijk contact is ook belangrijk voor de potentiële studenten. Jara: “Of we de docenten goed kennen… Het antwoord is ja! Sowieso is het geen megagrote opleiding, dus je kent bijna iedereen.”

“Ook veel vragen over mijn ervaring om het studeren heen”

Eline, eerstejaarsstudent Tourism Management Inholland Haarlem

Vorig jaar nog bezocht Eline zelf als potentiële student de opleiding Tourism Management. Een student heeft ze toen niet gesproken, omdat ze naar eigen zeggen zó zeker was over haar keuze dat ze geen vragen had. Nu beantwoordt ze als eerstejaarsstudent de vragen van de jongeren die erover nadenken de opleiding te gaan volgen. “Ik krijg de meest uiteenlopende vragen: over de opleiding, welke vakken je volgt, hoe de docenten zijn en wat voor projecten we doen. Maar omdat ik zelf student ben, krijg ik ook veel vragen over mijn ervaring om het studeren heen. Het reizen naar Haarlem, of ik hier ook woon, hoe het is om op kamers te gaan, de sfeer bij Inholland, het studentenleven… Vragen die een docent niet echt kan beantwoorden. Leuke, persoonlijke gesprekken krijg je dan. En weet je, ik ben ook gewoon eerlijk. Als ik een vak moeilijk of niet zo leuk vind, dan zeg ik dat gewoon.”

“Veel vragen van mbo-studenten Watermanagement”

Rik, afgestudeerde Landscape and Enivornment Management Inholland Delft 

Rik vertelt tijdens de Open Dag over zijn werkzaamheden als toezichthouder bij de Omgevingsdienst Haaglanden en hoe hij daar vanuit zijn studie bij terecht is gekomen. Rik: "Van bezoekers kwamen er opvallend veel over de aansluiting van de mbo-opleiding Watermanagement bij Environment Management. Dat blijkt niet zo gek te zijn, aangezien veel mbo’ers op dit moment bezig blijken te zijn met de uitvoering van de de WaterBewustScan bij tuinbouwondernemers in het Westland. De WaterBewustScan moet bijdragen aan een betere waterkwaliteit en duurzamer watergebruik bij glastuinbouwondernemers. Leuk voor mij om te horen, want ik bedacht deze scan samen met studenten Tuinbouw & Agribusiness, overheden, adviesbureaus en Glastuinbouw Nederland en maakte er mijn afstudeeronderzoek van. Ik kan er dus veel overtellen!". 

“Informatie van studenten gaf de doorslag bij studiekeuze”

Amal, derdejaarsstudent Sociaal Juridische Dienstverlening en Jenna Louwe, tweedejaarsstudent pabo bij Inholland Den Haag

Amal, voor de gelegenheid in een colbertje in de kleur van Inholland, geeft aankomende studenten vooral veel advies over hoe ze het beste hun studiekeuze kunnen maken. “Ik vertel dan dat ik zelf ook erg twijfelde en eigenlijk totaal niet wist wat ik wilde. Ik ben toen heel veel verschillende opleidingen gaan bezoeken, heb de studiekeuzetest gedaan, ben gaan proefstuderen en toen ik het een beetje beter wist, ben ik met studenten gaan praten. De informatie die zij mij gaven over hoe ze het studeren en de opleiding ervaarden, gaf mij de doorslag”. Jenna vertelt vooral veel over hoe het is om stage te lopen: “Bij de pabo is dat zo’n groot onderdeel van de opleiding, dat het best wel belangrijk is dat je bijvoorbeeld nadenkt over de locatie. Zitten daar scholen waar je ervaring op zou willen doen en voel je je er thuis? Dat is wel een van de belangrijkste dingen die aankomende studenten meegeef om over na te denken.”

“Hoe kun je de studie combineren met werk en privé?”

Wendy, eerstejaarsstudent deeltijd pabo Inholland Dordrecht 

In Dordrecht gaan de veel vragen over de studiebelasting, vooral bij de deeltijdvarianten. Wendy “De vragen die het meest aan mij worden gesteld is of de studie veel werk is, hoe ik het huiswerk combineer met werk en gezin en of hoeveel stage je moet lopen. Daarnaast zijn er veel vragen over de toelating bij de studie. Waar je aan moet voldoen kun je natuurlijk terug vinden, maar hoe je je hier op kunt voorbereiden is juist een hele waardevolle vraag om aan een student te vragen. Ik kan daarnaast ook goed uitleggen wat het verschil is tussen alle opleidingen, bijvoorbeeld tussen de flexibele pabo en de deeltijdpabo, of waarom je zou kiezen voor verkorte deeltijd in plaats van zij-instroom. Juist de persoonlijke verhalen van studenten die die keuzes al hebben gemaakt en kunnen toelichten of het ze bevalt maken het verschil bij de uiteindelijke beslissing om hier te komen te studeren of niet.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.