Rotterdam,
20
januari
2022
|
10:20
Europe/Amsterdam

‘Sea your bubble’ leert kinderen over big data

Emma Kleine Deters 2

Persoonsgegevens zien als ruilmiddel, verstoorde zelfbeelden en privacy-professors; het zijn onderwerpen die eerste- en tweedejaars communicatiestudenten van Inholland Rotterdam presenteerden op 14 januari. Zij, en alle andere studenten Communicatie van Inholland deden vorige week mee aan de hackathon Big Data & Privacy. 

Tweedejaars communicatiestudent Emma Kleine Deters bevalt deze werkwijze wel. “Ik vind een hackathon persoonlijk leuker dan normale lessen, omdat je de hele week met één onderwerp bezig bent. Maandag begin je met niks en vrijdag heb je voor een probleem over big data en privacy een hele communicatie-interventie en een pitch. Hierdoor leer je in korte tijd heel veel.“

Janine Gouswaart

Haar collega Janine Gouswaart beaamt dat ze veel heeft geleerd. “Ons onderwerp was de filterbubbel en daar had ik zelf nog nooit van gehoord. Ook wist ik nooit dat dat zo veel gevolgen zou hebben. Wat de hackathon dus ook doet, is meer bewustwording over data en privacy geven.”

Communicatie verandert 
Het communicatievak is de afgelopen jaren sterk veranderd. Waar bedrijven zich eerst focusten op de massa, richten zij zich nu meer op het individu. Dit is mogelijk door de technologische ontwikkeling van big data, die onder andere door middel van het verzamelen van privégegevens steeds persoonlijkere advertenties kunnen voordragen. Het verzamelen van gegevens gebeurt steeds vaker, maar het is niet altijd duidelijk hoe de privacy van de gebruikers moet worden beschermd. 

Mo en Cato

Praten over privacy 
Tijdens deze hackathon zijn studenten in verschillende leerteams aan de slag gegaan met het bedenken van innovatieve en creatieve oplossingen voor het onder de aandacht brengen van privacy bij online gegevensverzameling. Hier zijn uiteindelijk acht communicatie-interventies uitgekomen, met als doel een bijdrage te leveren aan het publieke/politieke debat over privacy. We lichten er drie Rotterdamse resultaten uit:

1. Mo en Cato informeren voorbijgangers 
Om mensen bewust te maken van gegevensverzameling hebben een groep tweedejaarstudenten Mo en Cato tot leven geroepen: een telefoon en een cookie. Op straat trekken zij met een interactieve zuil de aandacht van mensen met uitspraken zoals: “Hey! Wat was jij gisteravond allemaal op Google aan het doen?” Hierna kunnen voorbijgangers een QR-code scannen om meer te weten te komen over gepersonaliseerde reclame. 

Sea your bubble

2. Kinderen gevangen in filterbubbel 
Niet alleen de privégegevens van volwassenen worden verzameld, maar ook die van kinderen. Social mediabedrijven verzamelen hun data en passen daarop aan wat deze kinderen te zien krijgen.

Hierdoor krijgen ze voornamelijk dingen te zien die aansluiten op hun idealen en interesses, maar zien ze geen andere perspectieven meer. Hierdoor worden ze geïsoleerd in hun eigen luchtbel, genaamd de filterbubbel. Als gevolg daarvan krijgen ze alleen maar perfecte plaatjes te zien en dan kunnen ze denken dat dat normaal is. Dat kan hun zelfbeeld op negatieve wijze veranderen. 

Een groepje studenten heeft hierom de ‘Sea your bubble’-app bedacht. Een spel voor kinderen van 10-13 jaar, waarin ze op een leuke en educatieve manier over hun eigen filterbubbel leren en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Met als speels doel om de boss-bubbel te verslaan!

de jeugd van jegenswoordig

3. ‘De tijd van jegenswoordig’ 
Ook met ouderen is rekening gehouden tijdens de hackathon. Zo heeft een groepje studenten een bordspel ontwikkeld speciaal voor ouderen om hen meer te leren over social media, online oplichting en privacy. Zo leren ze een sterk wachtwoord te verzinnen en hoe ze phishing kunnen herkennen. 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.