Den Haag,
31
oktober
2018
|
15:45
Europe/Amsterdam

Wat voor artiest wil je zijn en wat is jouw verhaal?

3voor12 podcast De Machine te gast bij Inholland Den Haag

In een paar dagen kreeg de, op zijn zachtst gezegd, niet supergeliefde vlogger/rapper Armoo het voor elkaar. Bijna vijf miljoen hits op Youtube in een videoclip met de Amerikaanse hiphopwereldster 6ix9ine. Naar verluid heeft Armoo er zelfs 100.000 euro voor over gehad als investering. De track kan in de muziekwereld nou niet op goede reacties rekenen. Maar wat maakt het uit? Slechte publiciteit is ook publiciteit, toch?

Hoe groei je van een lokale artiest naar een artiest met nationale of zelfs internationale zichtbaarheid. En hoever ben je bereid daarvoor te gaan? Over dit soort vragen ging het dinsdagmiddag bij Inholland Den Haag waar Niels Aalberts en Atze de Vrieze van VPRO’s 3voor12 studenten van onder andere de opleiding Creative Business bijpraatten over ontwikkelingen in de muziekbranche. De masterclass is onderdeel van Tour de Machine, waarbij de heren voor hun podcast hogescholen en popacademies langs gaan.

Wat is jouw verhaal?
“Ik ben een artiest en ik heb een goed nummer”, is allang niet meer genoeg. Labels en media worden bedolven onder ‘verzoekjes’. Ze draaien niet meer zomaar een plaatje. Laat staan dat ze contact met je opnemen en uitgebreid interesse in je tonen. Het gaat er meer om: wat is je verhaal als artiest. “Bedenk goed wat je wilt bereiken en hoe je zo dicht mogelijk bij je doelgroep kunt komen.”

Creatief zijn dus. Muzikaliteit alleen is niet genoeg. “Een artiest die eerst 19 jaar ‘thuis’ oefent op mooie liedjes en zorgvuldig een moment kiest om zijn podium te kiezen komt er niet zomaar tussen. Het is goed nadenken. Waar wil ik terecht komen en wat moet ik daarvoor doen?” Begin je met slecht geëdit materiaal op Soundcloud te delen, of ga je meteen voor Spotify?

Wat voor artiest wil je zijn?
Een eenduidig antwoord is niet te geven, leggen Niels en Atze uit. “Het hangt van verschillende momenten in je loopbaan af, wat voor soort artiest je wilt zijn, de genres en waarvoor je staat en waar je heen wilt. Een nummer op Soundcloud kun je mooi neerzetten als een soort Polaroid waar je mee bezig bent. Na langere tijd heb je je speellijst wellicht af en kun je je album presenteren via Spotify.”

De beste marketing is tegenwoordig misschien wel ‘the making of’. Probeer van meet af aan overal te zijn waar je publiek is en laat ze meebeleven hoe jij je ontwikkelt. Ultiem voorbeeld van een selfmade succes in die zin is Pip Blom. De Amsterdamse begon op haar zestiende als singersongwriter en groeide uit tot de frontvrouw van een vierkoppige band. Ze schrijft, speelt en produceert haar eigen muziek vanuit huis. In no time belandde haar nummers op tientallen duizenden playlists, waaronder Spotify. Ook heeft ze al op diverse festivals gestaan.

Het verschil met vroeger is dat je tegenwoordig, met het enorme aanbod aan goede muzikanten, veel meer risico kunt nemen om je te ontwikkelen, zonder vooropgezet plan. Ze noemen Kyteman en Jett Rebel als voorbeelden van artiesten die ‘het gewoon zijn gaan doen’. “Je kunt gewoon gaan en hoeft niet te wachten op het juiste moment.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.