Digital Marketing: AI, Tech en Automation

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een technologie die ervoor zorgt dat marketingactiviteiten en -processen geautomatiseerd en in veel gevallen gepersonaliseerd plaatsvinden. Voorbeelden hiervan zijn e-mailmarketing, leadopvolging, klantsegmentatie, social media- en campagnebeheer. Door marketing- en salesactiviteiten te automatiseren, kunnen bedrijven efficiënter werken en gepersonaliseerde en gerichte marketingberichten aan potentials en klanten sturen. Dit alles met als doel om een hogere betrokkenheid, conversie, afzet of omzet te behalen.

Hoe werkt marketing automation?

Het proces van marketing automation kan worden samengevat in de volgende stappen:

  1. Doelgroep en doelstellingen bepalen: als marketeer moet je eerst jouw doelgroep identificeren en de doelstellingen bepalen die je wilt bereiken met jouw marketingcampagnes.
  2. Inzicht vergaren: je verzamelt gegevens over potentiële klanten, zoals hun demografische gegevens, gedrag en interesses.
  3. Segmentatie van doelgroep(en): op basis van de verzamelde gegevens kun je jouw doelgroep segmenteren in verschillende groepen met vergelijkbare kenmerken en interesses.
  4. Ontwikkelen van gepersonaliseerde content: op basis van hun interesses en gedrag kun je gepersonaliseerde content en berichten maken voor elk doelgroepsegment.
  5. Automatiseren van communicatie: met behulp van marketing automation tools kun je de communicatie en interactie met potentiële klanten automatiseren. Dit kan onder meer het verzenden van gepersonaliseerde e-mails, het plannen van social media-posts en het bieden van gerichte advertenties omvatten.
  6. Meten en analyseren van resultaten: het is belangrijk om de resultaten van marketingcampagnes te meten en te analyseren om te bepalen wat wel en niet werkt. Dit kan worden gedaan aan de hand van verschillende statistieken, zoals open rates, click-through rates en conversieratio's.
  7. Optimaliseren en targeten: op basis van de resultaten kun je jouw marketingcampagnes verder optimaliseren en de doelgroep beter targeten. Dit kan betekenen dat je bijvoorbeeld de content vernieuwt, de timing van de communicatie aanpast of doelgroepsegmenten verder verfijnt.

Wordt marketing automation veel gebruikt?

Ja, marketing automation wordt steeds vaker gebruikt. Bedrijven en organisaties uit verschillende sectoren en van diverse omvang zijn steeds beter in staat om data uit verschillende bronnen te verzamelen, te analyseren en vervolgens slim te benutten om concurrentievoordeel te behalen. Marketing automation is daarvoor bij uitstek een waardevol hulpmiddel.

Marketing automation in de praktijk brengen

Ben je overtuigd van de grote mogelijkheden van marketing automation voor jouw organisatie, maar mis je overzicht en begrip van het (digitale) speelveld dat zo snel verandert, niet alleen op strategisch, maar zeker ook op technisch vlak? Een zeer geschikte scholing om jezelf te professionaliseren op het gebied van marketing automation is de post-hbo module Digital Marketing: AI, Tech en Automation van Inholland Academy.

Tijdens deze praktijkgerichte module maak je kennis met o.a. de kansen, kosten en baten van marketing automation, de nieuwste digitale marketingstrategieën en stormachtige ontwikkelingen als AI en ChatGPT. Na afloop heb je grip gekregen op de kansen van marketing automation en kun je jouw organisatie - onderbouwd met een businesscase en solide verhaal - adviseren en overtuigen om de juiste stappen hierin te zetten. 

Nieuwsgierig? Ontdek de module Digital Marketing: AI, Tech en Automation van Inholland Academy