Verkenning innovatievraagstuk (MLI module 1)

Docent Rianne Bosland


"Deelnemers komen binnen met een droom, een verandering in hun praktijkcontext teweeg brengen die duurzame impact heeft"

Rianne is docent Verkenning innovatievraagstuk bij de Master Leren en Innoveren. Tijdens deze module begeleidt ze studenten in het proces van systematische verandering in hun eigen praktijkcontext. Deelnemers verdiepen hun kennis en inzicht in onderwijskundige en leerpsychologische concepten. In een interview vertelt Rianne hier meer over.

Waar gaan deelnemers tijdens de module Verkenning innovatievraagstuk mee aan de slag?

"Tijdens de eerste module dompelen deelnemers zich meteen onder in hun vraagstuk. Wat speelt er in de hun praktijkcontext? Deelnemers worden uitgedaagd om vanuit een ander perspectief naar hun praktijk te kijken, goed te luisteren en te observeren. We horen van deelnemers dat hun collega’s in de praktijk deze verandering ook opmerken, wat leidt tot een andere teamdynamiek."

Wat is jouw favoriete onderdeel van deze module?

"Deelnemers komen binnen met een droom, namelijk een verandering teweegbrengen die duurzame impact heeft. Het begeleiden van hen om grip te krijgen op hun vraagstuk, zodat deze impact bereikt kan worden, vind ik heel leuk. In het begin is het soms echt zoeken, maar door samen te werken, zowel met elkaar als met de praktijkcontext, zien we dat deelnemers hun vraagstuk steeds scherper krijgen."

Hoe maak jij impact in jouw rol als docent?

"Wat ik juist tof vind is dat we dit samen doen, zowel deelnemers als docenten. Onze rol is het gezamenlijk leren, ontwikkelen en ondersteunen, onder meer door de inzet van (peer)feedback, het stellen van kritische vragen en het delen van onderwijskundige kennis.”

Wat vind je belangrijk om mee te geven aan deelnemers? 

"We beoordelen onszelf vaak op onze intenties en de ander op gedrag. Op zoek gaan naar de intenties achter het gedrag van de ander, helpt je om vanuit een waarderend perspectief naar je collega’s te kijken."

Kun je in een korte zin vertellen wat kenmerkend is voor jouw werkwijze?

"Ik denk dat dit niet alleen voor mij geldt, maar voor alle docenten bij de MLI. We ondersteunen het leren en ontwikkelen, we zijn in gesprek en werken samen. Mijn intentie is om de expertise naar boven te halen, zodat we samen kunnen leren."

Wat is een memorabel moment uit je loopbaan, waar je nieuwe inzichten uit haalde of met een glimlach aan terugdenkt?

"Een deelnemer vertelde eens dat hij slapeloze nachten had van alle nieuwe kennis en informatie die in zijn hoofd zat. De MLI veranderde zijn perspectief op onderwijs volledig. Voor hem was het omarmen van de verwarring essentieel; deze periode van verwarring heeft uiteindelijk bijgedragen aan een helder vraagstuk en een solide onderzoeksplan waarmee hij onderzoek en verandering optimaal integreerde."


Wat vind je het leukst aan je werk?

"Ik vind het geweldig om indirect bij te dragen aan de verbetering van het onderwijs. Uiteindelijk doen we dit allemaal voor onze deelnemers en leerlingen, om samen de wereld van het onderwijs te verbeteren."

Rianne Bosland
docent module Verkenning innovatievraagstuk

Terug naar Docenten