07
juni
2023
|
09:13
Europe/Amsterdam

Altijd en overal een onderwijsassistent bij de hand

Het onderwijs innoveren met EdTech: Enlight Ed

Ewald Edink, Inholland-docent van het jaar 2020

Vakken als wiskunde vormen op de Pabo en bij de opleiding Chemie vaak een struikelblok voor studenten. Docenten Diana Gerritsen en Ewald Edink vroegen zich af of technologie hen kon helpen om meer begeleiding te bieden aan studenten. En dat is gelukt. Met  behulp van het leerplatform Enlight Ed hebben zij een compleet curriculum voor Pabo-studenten en voor eerstejaars Chemie-studenten ontwikkeld om wiskunde te oefenen met geautomatiseerde stapsgewijze begeleiding.

De studenten beantwoorden vragen in een chatomgeving. Ieder fout antwoord biedt een kans om de student iets te leren door hulpvragen te stellen en hints te geven. Voor de student prettig omdat je zo altijd begeleiding krijgt bij oefening en dus niet vast komt te zitten. De digitale aanpak biedt bovendien de mogelijkheid om data te verzamelen en onderzoek te doen naar hoe studenten leren.

Ewald Edink, in 2019 verkozen tot Docent van het jaar, is docent chemie bij Inholland Amsterdam: “In mijn eigen lessen zie ik dat studenten die moeite hebben met de leerstof veel vooruitgang boeken wanneer ik in een één-op-één-gesprek achterhaal waar ze precies vastlopen en op basis daarvan hints of aanvullende instructie geef. Dit platform maakt gebruik van dat principe.”

Stap voor stap
Ewald ontwikkelde al voordat hij kennismaakte met Enlight Ed stappenplannen voor zijn studenten. Toen hij Enlight Ed leerde kennen, zag Ewald direct mogelijkheden voor zijn studenten.  “Het platform is uitermate geschikt om op adaptieve wijze vertrouwd te raken met het oplossen van meer complexe vraagstukken. Door studenten stap voor stap bij een complexe opdracht te begeleiden en bij elke stap direct van feedback te voorzien, gaan studenten het beter snappen en er uiteindelijk ook sneller doorheen. Je hoeft niet meer te wachten tot een docent jouw vraag klassikaal behandelt. De app helpt je daar waar jij vastloopt.”

Ewald is ervan overtuigd dat Enlight Ed ook in andere studies een fijn hulpmiddel kan zijn voor zowel studenten als docenten. “Natuurlijk vergt het een tijdsinvestering. Het kostte mij best even wat tijd om de eerste opdracht erin te zetten, omdat je je bij iedere stap moet afvragen wat een student kan invullen en welke feedback het beste helpt. Voor vervolgopdrachten heb ik het template van de eerste opdracht gekopieerd en van daaruit nieuwe opgaven gemaakt en ging het sneller. Ik zou graag zien dat we met verschillende hogescholen en universiteiten een database opzetten. Daarin kunnen we onze opgaven delen en hebben veel meer studenten voordeel van de inspanningen van de docenten.”

Directe feedback
De reacties van studenten op het platform zijn boven verwachting. Ewald: “Zij geven aan dat het hen écht helpt. Ze vinden het een fijne tool om te leren hoe zij opdrachten kunnen oplossen. Een student noemde het letterlijk een onderwijsassistent die op elke plek en op ieder moment beschikbaar is. Dat bespaart dus tijd, maar resulteert ook in beter begrip van de leerstof. De directe feedback die zij krijgen tijdens het oplossen van een opdracht draagt namelijk bij aan het leerresultaat.”

In het begin van het project heeft Ewald nauw samengewerkt met de ontwikkelaars van Enlight Ed. “Doordat er al heel vroeg een samenwerking ontstond, zijn we tot een heel goed eindresultaat gekomen. Enlight Ed is een klein bedrijf. Dat betekent dat er persoonlijk contact is en je snel kunt schakelen. Als wij een verbetering zien, wordt die snel doorgevoerd. Het leuke is ook dat we van elkaar leren.”

UX-design
Kinga Lőrincz is één van de oprichters van Enlight Ed. Zij studeerde wis- en natuurkunde en leidde ook docenten op. Ze was geïnteresseerd in EdTech en is daarom gaan onderzoeken waar docenten tegenaan lopen. Kinga: “Docenten weten vaak niet wat er fout gaat als studenten een opdracht oplossen. Dat bleek vooral een probleem op de Pabo, waar studenten moeite hebben met wiskunde en de rekentoets. Dat leidde tot het idee voor dit platform. Toen we Ewald ontmoetten, was net het plan geboren om het platform ook beschikbaar te stellen voor andere opleidingen. Het kwam natuurlijk heel goed uit dat hij al zijn eigen stappenplannen had. Daardoor konden we goed testen of het platform ook voor zijn opdrachten geschikt was.”

Haar partner - en mede-oprichter Artur Lõrincz - ging vervolgens met informaticastudenten van Inholland aan de slag om Enlight Ed aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker te maken. De minor User Experience Design (UXD) van Inholland draait om het ontwerpen en verder ontwikkelen van digitale producten en diensten, waarbij de focus ligt op de gebruikerservaring. Artur: “Het was heel fijn dat deze studenten met ons meedachten. Zij snappen goed wat wij aan het doen zijn en wat het platform kan betekenen voor zowel studenten als docenten. De uitdaging was om te laten zien dat het met Enlight Ed gemakkelijker wordt om moeilijke oefeningen te maken. We zijn heel blij met het resultaat en met de aankondiging dat we volgend jaar opnieuw met een groep studenten aan de slag gaan.” 

Onderwijsinnovatie met EdTech 
Educational Technology (EdTech) wordt op veel plekken binnen en buiten Hogeschool Inholland ingezet om ons onderwijs te verrijken. EdTech helpt ons om ons onderwijs te innoveren en flexibiliseren en bereidt daarmee onze studenten voor op de steeds sneller veranderende maatschappij. Omdat we bij Inholland elkaar willen versterken, is het belangrijk om onze kennis en gebruik van deze technologieën met elkaar te delen. In deze serie delen we inspirerende verhalen.

 Wil je zelf een keer zien hoe docenten Enlight Ed inzetten, neem dan contact op met Sanja Leene, communitymanager EdTech bij Hogeschool Inholland.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.