Amsterdam/Diemen,
03
september
2018
|
09:07
Europe/Amsterdam

Beleef creativiteit in de A’DAM Toren

Leisure & Events Management een YOLO-studie? Vergeet het maar, want een creatieve professional word je niet zomaar. In Nederland geven we 50 tot 75 miljard euro (!) per jaar uit aan vrije tijd. Dat is nog exclusief onze vakantiereisjes. Er zit een hele organisatiewereld achter jouw dagje Amsterdam. Bovendien voelen mensen zich veiliger en gezonder door vrije tijd. Serious business dus. Reuben Wijnberg is de teamleider van Leisure & Events Management bij Inholland Diemen. Hij vertelt meer over de nieuwe vorm van proefstuderen. Een vorm die goed past binnen de visie van Inholland op de creatieve toekomst.

Beleving is de X-factor
"Sinds vorig jaar organiseren we proefstudeerdagen op een aantrekkelijke locatie voor toekomstige studenten. Vorig jaar was het in de Amsterdam Arena en dit jaar in de A’DAM Toren. De proefstudeerdag biedt colleges, een rondleiding in de toren en gespreksmogelijkheden met studenten. Met deze combinatie van theorie, praktijk en ervaringen hopen we toekomstige studenten enthousiast te maken voor het werkveld. Nog voordat hun opleiding begint. Want daarvan hangt een groot deel van het studiesucces af. Later leren studenten in hun opleiding om anderen een betekenisvolle beleving te geven. Wat is er effectiever dan toekomstige studenten op een proefstudeerdag zelf te laten rondlopen in een beleving?"

We leren studenten over het idee achter de A’DAM Toren
"Het idee achter de A’DAM Toren is conceptontwikkeling: een uitgewerkt idee over vrijetijdsbeleving. De A’DAM Toren is een muziektoren. Van de 24-uursclub in de kelder tot de nieuwste muziek in de lift. Van muzikale projecten in de toren tot hotelkamers voor bekende musici. Alles ademt muziek. Dit soort conceptontwikkeling proberen we over te brengen op de studenten in een proefcollege en een rondleiding. In de workshop ‘imagineering’ van later op de dag leren ze hoe je verhalen en ideeën omzet in belevingen."

Creativiteit moet je aanwakkeren
"Soms projecteren we als docenten nog te veel ons beeld van creativiteit op studenten. Maar eigenlijk moeten we de creativiteit in henzelf aanwakkeren. Want zo ontwikkel je je als mens. We doen dit vanaf jaar één in de projecten waarin zij voor bijvoorbeeld het Rembrandtpark in Amsterdam West of de NDSM-werf concepten bedenken en dit onderbouwen met onderzoek. Ook doen we dit door derde- en vierdejaarsstudenten hun eigen verhaal te laten vertellen. Waar droom je van? Waar heb je stagegelopen en waarom? Welke onderzoeken heb je gedaan en waarom vind je dat belangrijk? Zo stimuleren we ook de toekomstige studenten: wees welkom, neem je eigen verhaal mee en ontdek waar je creativiteit zit!"

Maak leren zo makkelijk mogelijk
"‘Leren is durven’ is natuurlijk waar. Open staan voor nieuwe ideeën en inspiratie shoppen bij anderen helpen daarbij. Het was bijvoorbeeld een kwestie van durven om de proefstudeerdagen op een andere locatie dan school te houden. En kijk waar we nu zijn: iedereen waardeert het nieuwe concept heel hoog. Toekomstige studenten geven de dag zelfs een 9! Maar op de proefstudeerdag zelf maken we de drempel om te leren zo laag mogelijk. Alles is bespreekbaar en geen vraag van een toekomstige student aan een student of docent is te gek. We presenteren geen verhaal om af te sluiten met ‘Zijn er nog vragen?’. We gaan echt in gesprek. Zo leren toekomstige studenten het makkelijkst. En wij ook!"

Op de opleiding werken we samen met het Urban Leisure & Tourism Lab (ULTL)
"Het ULTL is een opleidings- en onderzoekscentrum in Amsterdam Noord. Zij halen vragen op uit de buurt en onderzoeken die. Veel van de thema’s die zij onderzoeken gebruiken wij in onze colleges en projecten. Zodat we samen werken aan een creatieve toekomst. Ook maken onze studenten in jaar twee en drie deel uit van het lab. Zo leren ze veel van hun toekomstige werkveld."

Het besef groeit dat creativiteit belangrijk is
"Creativiteit is niet belangrijker dan vijf jaar geleden. Maar het besef dát het belangrijk is, wordt steeds groter. De ICT-wereld krijgt een steeds grotere rol. Steeds meer werk wordt geautomatiseerd. Maar tegelijk is duidelijk dat creativiteit zich (voorlopig) nog niet laat automatiseren. De ICT-wereld is ook een bron van creatieve manieren om te werken, zoals scrum en agile. En we krijgen steeds meer soft- en hardwaretools om creatief bezig te zijn. Samen met anderen. Want dat geeft betekenis aan ons werk en ons leven. Zo gaan we vol vertrouwen de creatieve toekomst in."

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.