07
juli
2023
|
08:30
Europe/Amsterdam

Betrek bedrijven actief bij onderwijs

HRM & Persoonlijk Ondernemerschap en de Kracht van verbinding #5

Harm-Jan Hilgeman (2)

Een leven lang plezierig werken, leren en ontwikkelen; dat is hoe een ideaal carrièrepad eruitziet. Duurzame inzetbaarheid hoort daar bij, maar in de praktijk lukt dat niet altijd gemakkelijk. Dat komt doordat HR-professionals te maken hebben met allerlei factoren op het niveau van het individu, de organisatie en de arbeidsmarkt in z’n geheel. Wat bevordert een leven lang leren op elk niveau?

Aan de hand van de ervaring van Harm-Jan Hilgeman, docent bij de Hogeschool van Amsterdam en ondernemer bij Founding Partner, passeren de belangrijkste conclusies uit de module de revue. Deze resultaten staat in onderzoeksmodule 5: De rol van hrm bij duurzame loopbanen, over schuivende beroepsbeelden in organisaties, geschreven door Piet Verstegen, Jeany van Beelen en Petra Biemans.

 “Het is het enige dat ik kan”, lacht Harm-Jan als hij vertelt over hoezeer hij houdt van verbinden. In Amsterdam verbindt hij volop in de community Amsterdam@work. Hierin werken bedrijven, organisaties en onderwijsinstellingen met elkaar samen met als doel de mismatch op de Amsterdamse arbeidsmarkt aan te pakken. Harm-Jan: “Er zijn veel relaties die op zoek zijn naar goede mensen en die juist afscheid willen nemen van mensen. Binnen de club vinden we vaak een oplossing voor beide partijen.”

Kennisdeling op hrm-beleid
Behalve het leveren van toegevoegde waarde door goede matches te maken, biedt de community ook ruimte voor kennisdeling qua hrm-beleid. Harm-Jan ziet de relevantie en urgentie van een leven lang ontwikkelen en brengt daarom bewust hrm-professionals samen tijdens online en fysieke bijeenkomsten. Dit komt terug in module 5 van het onderzoek: Ontwikkel netwerken en vorm een community of practice (CoP), waarbij je samen met vakcollega’s van andere organisaties kennis deelt en kennis ontwikkelt over wat er allemaal kan. Door zelf te ervaren hoe dit type informeel leren werkt, kun je dat ook beter implementeren in je eigen organisatie.

21-eeuwse vaardigheden mogen een grotere rol krijgen in de studie. Ik zag in grote bedrijven de partij om studenten daarin te trainen. Et voilà.

Harm-Jan Hilgeman

Grote bedrijven trainen studenten
Het maken van de juiste matches binnen de community heeft zich steeds verder ontwikkeld. Als recentste wapenfeit is binnen Amsterdam@Work de samenwerking ontstaan tussen de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en organisaties, waaronder IKEA, ABN Amro en Pathe Bioscopen. Harm-Jan:  “De HvA gaf aan dat 21ste-eeuwse vaardigheden een grotere rol mogen krijgen in de studie. Ik zag in de community grote bedrijven die studenten daarin kunnen trainen. Na enkele gesprekken was deze samenwerking een feit.”

Leren in een escaperoom over data analytics 
Tien werkgevers hebben inmiddels een mastercourse ontwikkeld voor studenten van verschillende studies. Pathe theaters doet de customer journey: hoe bezorg je een klant een goede avond in de bioscoop? ABN Amro heeft een escape room ingericht op de Zuidas om studenten te trainen in data analytics: hoe sturen we op die data? En IKEA biedt een course aan over distributie, want dit bedrijf heeft een flinke transitie doorgemaakt van offline naar online.

Werkplekleren geeft lerenden een beter beeld van de verschuivingen in het beroepsbeeld.

Onderzoekers van De kracht van verbinding

Voor de bedrijven is het aanbieden van de master courses interessant, want ze zitten op de eerste rij voor het aanbieden van stages, traineeships en startersfuncties. De studenten krijgen vanuit de bedrijven een actueel beeld mee van de beroepen die ze kunnen gaan doen. 

Dit voorbeeld sluit aan op de trend werkplekleren die in het onderzoek wordt genoemd: Het accent verschuift van formeel leren naar (informeel en impliciet) werkplekleren. Deze opleidingsvorm zit ‘dicht’ op de actualiteit en is meer ‘state of the art’. Werkplekleren geeft lerenden een beter beeld van de verschuivingen in het beroepsbeeld.

Onderwijs is belangrijk
Dit voorbeeld van de mastercourses van bedrijven aan studenten van de HvA mag vaker gebeuren volgens Harm-Jan. Om de kwaliteit van het bestaande onderwijs te verbeteren, te actualiseren en te versterken is het volgens hem noodzakelijk om dat in samenwerking met het relevante bedrijfsleven te doen. Dit geldt zowel voor onderwijs aan reguliere studenten, als voor onderwijs aan werkende professionals. “Onderwijs in de breedste vorm moet in staat zijn om een breed aanbod aan opleidingen te bieden aan medewerkers die zich verder willen ontwikkelen, binnen of buiten de eigen sector.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.