12
januari
2022
|
11:05
Europe/Amsterdam

‘De DMR? Je houdt de organisatie scherp en werkt aan je communicatievaardigheden!’

Jorien de Buck, bouwkundestudent en vice-voorzitter van de Deelmedezeggenschapsraad TOI en locatie Alkmaar

Jorien de Buck

“Wat is dat? O joh ik wist niet dat het bestond”, krijgt Jorien de Buck weleens te horen als zij medestudenten vertelt dat ze in de Deelmedezeggenschapsraad zit. Dit terwijl je als student in de DMR toch de kans krijgt om je (eigen) onderwijs te verbeteren. Als vice-voorzitter van de DMR van het Domein Techniek, Ontwerpen & Informatica weet de vierdejaarsstudent Bouwkunde inmiddels waarover ze praat. “Superinteressant ook trouwens, bovendien kun je er werken aan je communicatievaardigheden!”

Wat doet een Deelmedezeggenschapsraad eigenlijk?
“De DMR is een medezeggenschapsraad die bestaat uit docenten én studenten en geeft advies en instemming over zaken met betrekking tot de begroting, het jaarplan, studenttevredenheid, werkdruk, et cetera. Zo houdt de DMR de organisatie scherp met een kritische blik. In overleg met elkaar bepaal je je mening over bepaalde onderwerpen en bespreekt dit gezamenlijk. Je adviezen deel je vervolgens met de directeur en andere belanghebbenden.”

Je zit al twee à drie jaar in de DMR, waarom heb jij je destijds verkiesbaar gesteld?
“Om het onderwijs te helpen te verbeteren. Ik zag bijvoorbeeld kansen voor de communicatie voor eerstejaarsstudenten. Er komt veel op je af in het begin en je kunt niet verwachten dat je alles dan meteen op een rijtje hebt. Ook wilde ik werken aan mijn vaardigeden. Leren voorzitten en communiceren, dat vond ik wel een mooie mogelijkheid hiervoor. Ook hou ik er erg van om mijn mening ergens over te geven. De DMR is daar een erg geschikt platform voor.”

Wat zijn de onderwerpen van de laatste tijd?
“We zijn bezig geweest met de NPO-gelden (Nationaal Programma Onderwijs, red.) vanuit de overheid als extra steun voor de gevolgen van corona in het onderwijs. Ook hebben we feedback gegeven op het jaarplan van het domein. Soms gaat het dan om plannen om uit te breiden waarbij er ruimte komt voor extra toetsmomenten, extra onderwijs- en begeleidingsuren, et cetera. Mijn vraag is dan alleen: hoe kom je aan docenten om dit te realiseren, als er al een lerarentekort is? En zouden studenten wel naar lessen toekomen als het pakket bovenop hun huidige lessen komt? Naar mijn mening is het dan beter voor studenten en docenten om goed te kijken hoe je het bestaande onderwijs kunt verbeteren. Dit heeft meer toegevoegde waarde.”

Medezeggenschap, wat heeft dat jou gebracht?
“Ik ben veel beter geworden in communiceren. Ook heb ik geleerd mijn mening te geven op een positieve en opbouwende manier. En een stukje voorzitten is erbij gekomen: hoe leid je een gesprek, hoe sluit je een onderwerp af en hoe ga je naar het volgende agendapunt? Soms lastig hoor, met zoeken naar woorden, maar wel superinteressant!”

Waarom zouden studenten en docenten zich kandidaat moeten stellen?
“De DMR is een geschikte plek waar je inspraak hebt op belangrijke onderdelen om het onderwijs te helpen veranderen, dus ook jóuw opleiding. Ook kun je werken aan je vaardigheden. Neem mij nou. Voorheen ging ik niet zo snel voor de klas staan om te presenteren. Nu sta ik er gewoon en vertel mijn verhaal. Dat gaat gewoon vanzelf!”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.