Alkmaar,
18
juli
2022
|
12:16
Europe/Amsterdam

‘De eerste stap is een goede relatie met je studenten’

Die ene student en docent

V.l.n.r. Angela Buma, Michiel Neeskens en Manon Roos

Vroeg of laat kom je ze tegen: die ene docent die jouw interesse wekte. Of die jou inspireerde je eigen weg te gaan. En als docent heb je het geluk zo’n band te ontwikkelen met vele studenten. In deze serie zoomen we in op de bijzondere relatie tussen docenten en studenten. Deze keer: docent Michiel en studenten Angela en Manon van de opleiding Social Work.

Michiel Neeskens is van huis uit psycholoog. Hij koos voor het onderwijs nadat hij bij een andere hbo-instelling gastcolleges begon te geven. “Ik haal er veel energie uit als ik mensen iets kan leren. Dat merkte ik al als psycholoog in een-op-eengesprekken. Maar als je voor de klas staat, is het de energie van een hele groep mensen.” Michiel zocht welke opleiding hem het beste paste en kwam uiteindelijk bij Social Work terecht bij Hogeschool Inholland Alkmaar. “Het is een brede opleiding die goed bij mijn achtergrond past.”

Oriënteren in Social Work 
Eerstejaarsstudent Angela Buma en vierdejaarsstudent Manon Roos volgen allebei de opleiding Social Work in Alkmaar. “Ik vind het leuk om met mensen te werken en de vakken spreken me aan”, zegt Angela. “Welke richting ik opga, weet ik nog niet. Gelukkig krijg je bij Inholland alle tijd om je te oriënteren.” Manon rondt haar opleiding af en heeft al wel een beeld wat ze na haar afstuderen wil doen. “Ik werk nu in de jeugdhulpverlening en ik wil daarin verder.”

Ik voelde een klik met hem. Hij begreep me.

Angela, student Social Work bij Hogeschool Inholland Alkmaar
Angela Buma

Gezien worden
Angela leerde Michiel in haar eerste jaar als leercoach, coördinator jaar 1 en als docent psychologie kennen. “Ik voelde een klik met hem. Hij begreep me. Ik zet in de klas vaak een masker op, maar hij keek er doorheen, ziet als er wat aan de hand is en vraagt hoe het écht met me gaat. Het is zo fijn als je op die manier gezien wordt.”

Punctueel
Manon heeft een vergelijkbare ervaring met Michiel. “Ik ben behoorlijk punctueel, maar toen ik een essay niet op tijd had ingeleverd, benaderde hij me. Niet met de vraag: ‘Waarom heb je je werk niet ingeleverd?’, maar: ‘Manon, gaat het wel goed met je?’ Ik legde uit dat mijn stage niet zo lekker liep en mijn opa ernstig ziek was. ‘Maak je dan niet al te druk om deze opdracht’, zei hij.”

Van persoon tot persoon
Michiel knikt bevestigend. “Ik vind het belangrijk dat we een connectie met elkaar hebben. Niet alleen als docent en student, maar ook van persoon tot persoon. Ik ben er om studenten door hun studie te loodsen. Daarnaast sta ik open voor het eigen ontwikkelingsproces dat ze doormaken. Persoonlijke gebeurtenissen kunnen je zo in de weg zitten, dat je misschien niet altijd prioriteit moet stellen aan je opleiding.”

Michiel leerde me relaxter te zijn. En te kiezen voor een richting die ik leuk vind om te doen.

Manon, student Social Work bij Hogeschool Inholland Alkmaar
Manon Roos

Voor de volle honderd procent
Vanaf het begin is de relatie tussen Michiel en zijn studenten Angela en Manon goed. “Het zijn twee toppers: super gemotiveerd, enthousiast en hebben echt een ‘sociaal werk-hart’. Ze gaan er voor de volle honderd procent voor. Dat triggert mij om ook het beste uit mezelf te halen voor hen. Onderwijs doe je samen. Zo ontwikkelen zij zich tot sociaal werkers die zich op hun beurt volledig voor anderen inzetten.”

Relaxter zijn
Net als Manon is Angela een student die streng is voor zichzelf. “Michiel heeft me geleerd beter mijn grenzen aan te geven en dat het oké is dat ik mijn grenzen heb.” Manon herkent dat. “Michiel leerde me ook relaxter te zijn. En te kiezen voor een richting die ik leuk vind om te doen. Want je kunt altijd nog switchen.”

Studenten openstellen
Buiten zijn wijze lessen prijzen beide studenten Michiels humor tijdens de lessen, zijn intelligentie en oprechte betrokkenheid. Angela hoopt de komende jaren vaker les van hem te krijgen en Manon zou het leuk vinden om contact te houden. Het is een gevolg van Michiels investering in de relatie met elke student. “Als docent is het niet alleen heel belangrijk dat je passie hebt voor je vak en dat je je kennis goed kunt overbrengen. De eerste stap is een goede relatie met je studenten, hen openstellen voor de kennis die je wilt meegeven. Vandaar dat ik elke les begin met de vraag hoe het met iedereen gaat. Dat is ook hoe ik ben. Ik doe dit om eerst de relatie aan te spreken en daarna pas de inhoud.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.