18
maart
2024
|
16:25
Europe/Amsterdam

Nieuws vanuit de Inholland pabo Feedronde 18-22 maart

Het is weer tijd voor een feedronde deze week. We vragen verschillende partijen mee te denken op
aspecten van de Inholland pabo. Zo zijn de expertisegroepen (per mail  op 11 maart) gevraagd te kijken naar de doorgaande lijnen van hun leergebieden in de onderwijseenheden. Ook voeren leden van het curriculum- en procesteam gesprekken met een aantal commissies en lectoraten. Studenten denken deze keer mee over de ideale start van een onderwijseenheid. Met de programmaleiders Samen Opleiden is afgesproken dat zij op een later moment meedenken over de leermaterialen.

Ontwikkeldag 8: Haarlemmer olie werkt goed!
Een geoliede dag voor de ontwerpteams in Haarlem afgelopen donderdag. De ontwerpteams van fase 1 werken nu aan het verzamelen en produceren van de leermaterialen. De focus ligt eerst op de generieke, locatie- en onderwijseenheid-onafhankelijke leermaterialen. De fase 2 ontwerpteams zetten de puntjes op de i van de blended learning waves en hebben hun boodschappenlijst met leermaterialen gevuld. Ook zij starten op de volgende ontwikkeldag met het verzamelen en maken van de leermaterialen.

Leerroutes: hoe te lezen, pdf's & nieuwe leerroutes
Heb jij al een blik geworpen op de leerroutes van de onderwijseenheden 1, 2 of 3? Snel doen, want daar wordt duidelijk hoe jouw werkweek er straks uit gaat zien. Het kan zijn dat je het nog lastig vindt zo’n

leerroute te lezen. Begrijpelijk, ook de ontwerpers hadden daar tijd voor nodig. Vraag collega’s van jouw locatie die mee ontwerpen om uitleg. Tip: op de Moodle pagina’s van de onderwijseenheden onderaan staan printbare pdf’s. Print ze op A3 en hang ze bijvoorbeeld op in de docentenkamer. Dat helpt om het gesprek met je team hierover te voeren. Deze week kun je overigens een aantal nieuwe leerroutes
tegemoet zien, bijvoorbeeld van OE3 en OE5 de zelfgestuurde routes. 

  • Klik hier voor de leerroutes van OE1OE2 en OE3 (submenu Opleidingsprogramma). 
  • Meer uitleg over het waarom en hoe van leerroutes, klik hier (submenu Leerroutes). 

> Let op, eerst inloggen in Moodle om direct naar de goede pagina te gaan. 

Impuls voor activerende leerpraktijken
Kun je wel een impuls gebruiken voor het activeren van jouw lessen? Tijdens het maken van de blended learning waves kregen de ontwerpteams een just-in-time inspiratieles van Jos Fransen, emeritus lector Teaching, Learning & Technology. Die werd met enthousiasme ontvangen en delen we daarom graag met iedereen. Klik hier om de les te beluisteren.

Routekaart verplaatst (en wordt reisgids)
De Routekaart was nogal een lijvig document geworden. Niet echt een Routekaart meer, maar inmiddels een behoorlijke reisgids. Net als in de nieuwe opleiding is er daarom voor gekozen om deze informatie in de basis online aan te bieden. Er is een nieuwe Moodle cursus aangemaakt waarin alle informatie van de Routekaart is opgenomen. Via nieuwsbrieven en deze weekmemo attenderen we jullie voortaan op
updates en nieuwe onderdelen. Hier vind je de Inholland pabo reisgids. Deze Moodle cursus is ook
toegankelijk voor de praktijk; voor alle contacten uit praktijkplein is een account aangemaakt (voor zover ze dat nog niet hadden). Zij worden hier via een nieuwsbrief deze week op geattendeerd. Mocht blijken dat een praktijkcollega geen toegang heeft, stuur een mail naar moodle@inholland.nl met vermelding van voor- en achternaam en emailadres en het verzoek toegang te krijgen tot deze cursus.

Wist je dat?

  • Nieuwe ontwerpers fase 3 gezocht: deze week ontvangen de teamleiders per mail een vacature voor 20 nieuwe leden voor de ontwerpteams van fase 3. Volgende week staat de vacature ook in de weekmemo. Heb je interesse, meld het bij je teamleiders.
  • Advies profilering: het satellietteam Profilering leverde een advies op voor de manier waarop
    studenten zich kunnen profileren in de Inholland pabo, inclusief een voorgesteld pakket aan
    keuze-onderdelen voor OE8 Keuze-onderwijs. Bij de totstandkoming werden vele collega’s van 
    Inholland, uit de praktijk en studenten betrokken en werd o.a. onderzoek gedaan naar het huidige aanbod en het aanbod van conculega’s in onze regio’s. Het voorstel is deze week in de Cuco
    besproken.
  • Voorstel besliscommissie en profiel OE-team: ook op de agenda bij de Cuco, het voorstel van het satellietteam Programmatisch toetsen voor de werking van de besliscommissie en een eerste aanzet voor een beschrijving van de verantwoordelijkheden en taken van de OE-teams (zie vorige weekmemo) van het satellietteam Organisatie van het onderwijs.
  • OE’s fase 3: de opleidingscommissie buigt zich momenteel over het voorstel voor fase 3 van het
    macrorooster.


Over al deze zaken binnenkort meer informatie.