Amsterdam,
01
april
2021
|
09:00
Europe/Amsterdam

‘Zo tof om met mijn ervaring studenten beter voor te bereiden op de praktijk’

Hybride (parttime)-docent Joyce van Randwijk combineert lesgeven en ondernemen

de polderij_portretten_sociaal_media_www (14 of 34)

Joyce van Randwijk studeerde ooit op Hogeschool Inholland. Nu is ze terug: als hybride (parttime) docent Business Studies bij het Domein Business, Finance & Law én als ondernemer. Ze heeft een eigen vergader- en trouwlocatie en inspireert haar studenten met haar praktijkervaringen. “De combinatie van kennisoverdracht bij Inholland en gastvrouw zijn voor mijn gasten geeft me heel veel energie.”

Joyce houdt van nieuwe uitdagingen. Na haar opleiding Human Resource Management (HRM) bij Inholland Rotterdam ging ze aan de slag als coach en studiekeuzebegeleider van jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Al snel besloot ze een masterstudie psychologie te volgen, werd ze commercieel directeur bij de organisatie waar ze als jongerencoach begon en zette daarnaast haar eigen HRM-bureau op. In 2016 ging het roer helemaal om. “Samen met mijn huidige echtgenoot heb ik een boerderij in Maassluis gekocht. Na een biobased verbouwing runnen we daar sinds 2018 De Polderij: een duurzame vergader- en trouwlocatie.”

Binnen een week op sollicitatie
In het voorjaar van 2020 begon het te kriebelen bij Joyce. “Het is hartstikke leuk om gastvrouw te zijn, maar ik had behoefte aan een cognitieve uitdaging. Toevallig zag ik op LinkedIn een bericht van een oud-Inholland-docent van mij. De locatie Den Haag zocht een hybride (parttime) docent Business Studies. Ik reageerde op zijn bericht, binnen een kwartier belde hij me, een week later zat ik in een sollicitatiegesprek en half augustus ben ik begonnen. Haha, dat allemaal ging razendsnel.”

Heftige eerste weken
Als hybride (parttime) docent werkt Joyce 20 uur waarvan één dag op locatie in Den Haag. De rest van de tijd besteedt ze aan De Polderij en haar gezin. “De eerste weken waren best heftig. Vanwege de coronamaatregelen lag het werk in De Polderij grotendeels stil. Mijn man moest noodgedwongen zijn oude baan als civiel technicus weer oppakken. Maar toen na de zomer de coronamaatregelen versoepelden, werd het een gekkenhuis. Juist op het moment dat ik bij Inholland mijn weg moest leren vinden en nog best veel tijd kwijt was om mijn lessen voor te bereiden. Als beginnend docent was het een duik in het diepe. Op zich vind ik dat prettig, want zo maak ik me des te beter nieuwe dingen eigen.” Het is een kwestie van leren is durven.

 

Foto: Ania Filak

Interne, didactische opleidingen
Na ongeveer zes weken kalmeerde de situatie van ‘heftig’ naar ‘pittig’. “Door mijn werk bij Inholland kon mijn man zijn baan opgeven en zich weer op De Polderij richten. Ik kreeg het lesgeven ondertussen steeds beter onder de knie. Ik had natuurlijk ervaring met het coachen en trainen van jongeren. Inholland begeleidt je verder met interne, didactische opleidingen. Ook heel praktisch: hoe maak je je lessen met Microsoft Teams aantrekkelijk en interactief? Nu het wat rustiger wordt, heb ik meer tijd om meerdere online cursussen te volgen.” Zowel de meer ervaren docenten uit haar team, als de andere nieuwkomers fungeren als ‘buddy’ voor Joyce. “Ze helpen me op weg, delen mijn ervaring en houden mij scherp.”

Eigen ervaring benutten
Joyce kijkt met een tevreden glimlach terug op haar eerste periode als hybride (parttime)-docent. “Zo nu en dan pols ik hoe studenten mijn lessen ervaren en dat is vooralsnog positief. Het lesgeven is echt een verrijking. Ik werk nu ook met meer plezier en energie in De Polderij.” Joyce waardeert niet alleen de afwisseling maar ook de wisselwerking tussen haar werk bij De Polderij en Inholland. “Ik kan mijn eigen ervaring heel goed benutten. Ik ben ook mentor van eerstejaarstudenten en dan helpt mijn achtergrond als studiekeuzebegeleider en psycholoog.”

Ik stop elke les vol met voorbeelden van mijn eigen bedrijf
Joyce van Randwijk, docent Business Studies bij Hogeschool Inholland den Haag

Rolmodel voor studenten
“Daarnaast ben ik ondernemer, iets dat een groot deel van de studenten Business Studies ook wil worden”, gaat Joyce verder. “Het is zo tof om hen beter op de praktijk voor te bereiden. Ik stop elke les vol met voorbeelden van mijn eigen bedrijf. Dan wijs ik hen erop hoe belangrijk HRM en marketing is voor jonge ondernemers en laat ik zien hoe ik dat aanpak. Andere hybride (parttime) docenten in mijn team brengen weer andere expertises en ervaringen mee. Dat maakt studenten nieuwsgierig. We zijn een soort rolmodel voor ze. Ze hebben ook allemaal onze websites bezocht.”

Even doorzetten
Het was een bewogen jaar voor Joyce. Vanwege corona en wat dit deed met De Polderij, en ook vanwege haar nieuwe avontuur bij Inholland. “Maar ik ben avontuurlijk ingesteld, ik kan niet tegen stilzitten. Als ik ergens nieuwsgierig naar ben, stap ik erop af. Even dacht ik het niet in mijn 20 uur te halen, maar uiteindelijk kwam dat goed. In het onderwijs is het hollen en stilstaan, heb ik ervaren. Soms is het even doorzetten. Dat zeg ik ook tegen mijn studenten: leren doet een beetje pijn. En als je dat voelt, is het vaak alleen maar een goed teken.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.