Rotterdam,
21
mei
2021
|
15:00
Europe/Amsterdam

Hoe kan gemeente Rotterdam de 3D Digital Twin inzetten?

Met het project Digitale Stad onderzoekt gemeente Rotterdam de kansen en bedreigingen van digitalisering. Onderdeel van het traject is de 3D Digital Twin. Een digitale weergave van Rotterdam waarop je alle vaste objecten – zoals huizen, bomen en bankjes – terugziet. Deze tweeling van de stad is aangevuld met data en geeft daardoor waardevolle informatie. Welke parkeerplaatsen zijn bezet? Hoe lang brandt een lantaarnpaal?

Dit artikel is eerder geplaatst op Tourism Lab Rotterdam 

 

Om te verkennen welke slimme toepassingen er mogelijk zijn met deze berg aan data, werkt gemeente Rotterdam samen met verschillende partijen, waaronder Hogeschool Inholland. Studenten gaan een half jaar aan de slag met het vraagstuk. Ze bedenken concepten waarbij je gebruikmaakt van het platform. Duurzaamheid en circulariteit – een afvalvrije stad – zijn daarbij een hoofdthema.

Landbouw in de stad
Studenten Tyeisha Felipa, Niels Abou Al Naser en Dewi Neleman bedachten alle drie met een andere manier om Digital Twin in te zetten. Niels Abou Al Naser kwam met zijn medestudenten met een adviesbureau voor landbouw in de stad. Niels Abou Al Naser: “Met behulp van de algoritmes van Digital Twin zien we welke plekken in de stad geschikt zijn om groente en fruit te verbouwen. Denk aan daken, gebouwen die geschikt zijn voor een vertical garden en moestuinen waar buurtbewoners samenkomen. We zien in Digital Twin allerlei relevantie informatie. Waar veel zon is of juist schaduw bijvoorbeeld en in welke wijken er vraag is naar welke producten. Ons adviesbureau vertelt ook hoe je circulair kunt verbouwen. We zien welke supermarkten en winkels in de buurt de verbouwde gewassen kunnen verkopen. En we weten waar afval is en welke bedrijven dit kunnen hergebruiken, bijvoorbeeld koffieprut dat kan dienen als kweekgrond.”

Een vuilnismonster
Dewi Neleman bedacht een heel andere toepassing voor Digital Twin. Zij richtte zich met haar groepje op kinderen, de volwassenen van de toekomst. Om de jonge generatie bewust te maken van afval en circulariteit bedachten ze een lespakket. Dewi Neleman: “We ontwierpen een interactieve prullenbak die meet hoeveel afval er wordt weggegooid. De prullenbak maakt dit visueel met een digitaal afvalmonster. Het monster wordt geprojecteerd en groeit naarmate het afval toeneemt. Door het afval te recyclen – bijvoorbeeld door er bloempotjes van te knutselen – wordt het monster weer kleiner.”

Evenementenlocaties in kaart
Ook Tyeisha Felipa ging met haar collega-studenten aan de slag. Ze bedachten een oplossing voor de evenementenbranche. Met de digitale weergave van de stad kunnen organisatoren locaties in de stad bekijken en inrichten. Tyeisha Felipa: “Dit is handig voor festivals en evenementen. Organisatoren kunnen een locatie digitaal inrichten, bijvoorbeeld met een podium, reuzenrad of promotiestands voor een beurs. Bij een internationaal evenement hoeven de betrokkenen niet heen en weer te vliegen om een locatie te bekijken. Ook zie je in Digital Twin welke gebouwen leeg staan, bijvoorbeeld omdat ze gesloopt worden, en waar potentieel evenementen kunnen plaatsvinden.”

Digitaal en fysiek
De studenten moesten drie factoren samenbrengen: sociaal, fysiek en digitaal. Die link wordt nog niet altijd gemaakt. “Vooral de combinatie van de fysieke wereld en de digitale wereld niet”, vertelt Tyeisha Felipa. “We keken wat er gebeurt als we de data uit de fysieke wereld, digitaal maken. Bij webwinkels zie je dat bijvoorbeeld al wel gebeuren. Als je een product bekijkt, krijg je een projectie ervan op je bureau, zodat je meteen ziet hoe groot het in werkelijkheid is. Het werkt net als een Snapchat-filter.”

Design Thinking
Bij de opdracht gebruikt Hogeschool Inholland Design Thinking: een methode om ingewikkelde vraagstukken creatief op te lossen. Dewi Neleman: “Dat is heel leuk. Je gaat eerst alle kanten op, je bent met mensen in contact, kletst met de doelgroep en doet spelletjes om tot de meest bizarre ideeën te komen. Er is ook geen vaste vorm waarin we het resultaat moeten presenteren. Dit kan in een verslag, maar mag als video of infographic. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.”

Uitvoeren in de praktijk
Na de presentatie aan de gemeente werd het idee van Niels Abou Al Naser opgepikt. “We mogen ons concept presenteren aan een andere afdeling binnen de gemeente, die gaat over circulair en daken,” vertelt Niels Abou Al Naser. “Ze gaan kijken of ze het echt kunnen uitvoeren.”

Lees hier meer over het project De Digitale Stad van gemeente Rotterdam. Op dit moment houden vier andere studentengroepen zich via Creative Future onderwijs ook bezig met de uitdagingen rondom de Digital Twin.