Haarlem,
25
augustus
2020
|
07:37
Europe/Amsterdam

‘Ik fietste letterlijk de hele stad door om mensen te overtuigen’

Happy Soups: studenten steunen milieu en maatschappij met soep in duurzame beker

Elk nadeel heb z’n voordeel? Zes studenten liepen hun stageplek mis door de coronacrisis. Ze wisten deze tegenslag te veranderen in een succes. Met hun project Happy Soups gaan ze voedselverspilling tegen en maken ze mensen blij met een beker smakelijke soep. “Het team wist in korte tijd veel te presteren, ontzettend knap!” Na dit artikel nog meer over Happy Soups weten? Bezoek donderdag 3 september onze online jaaropening!

Zonder de labs van het Domein Creative Business van Inholland was Happy Soups er niet geweest. In labs werken studenten aan echte vraagstukken, samen met onderzoekers en professionals. Dat gaat ook in coronatijd door – en dat bood kansen toen stageplaatsen door corona verdwenen! In no time werden honderd alternatieve stages en afstudeerplekken gecreëerd.

De naam van deze oplossing: Creative Growth Experience. Want het ís dan ook een hele ervaring voor studenten: ze gaan in zeven weken tijd een uitdagend, maatschappelijk vraagstuk te lijf. Dat doen ze samen met professionals uit het werkveld.

Beker van olifantsgras
Die kans lieten Amber Stolk, Daphne Heinink, Julia van der Kolk, Lisette Meijer, Mariëlle Klaassen en Max de Groot niet schieten. Ze ontwikkelden samen met partners Haarlem Food Future en Betekeniseconomie Noord-Holland een nieuwe, maatschappelijk relevante toepassing voor olifantsgras. Dat is een duurzaam geteelde grondstof dat een natuurlijk alternatief voor plastic kan zijn. De studenten zijn afkomstig van vier verschillende opleidingen: Tourism Management, Business Studies, Creative Business (voorheen Media & Entertainment Management) en AD Facilitair Eventmanagment.

Hoewel de studenten colleges, workshops en coaching kregen, werden ze eigenlijk in het diepe gegooid. “Ze kregen veel verantwoordelijkheid in dit traject. Dat maakte heel veel energie los, waardoor ze veel voor elkaar kregen”, zegt Martijn Arnoldus, die de studenten coachte. Hij houdt zich bij Inholland bezig met de ontwikkeling van labs zoals Citylab Haarlem, waarbinnen Happy Soups plaatsvond.

Voedsel redden
Student Julia van der Kolk (Creative Business) vertelt dat het team veel verschillende toepassingen voor olifantsgras overwoog. “Eerst dachten we aan doggy bags, lunchboxen of picknickmanden. Ondertussen zochten we naar een sociaal-maatschappelijke invulling.” De studenten moesten een paar keer terug naar de tekentafel, totdat ze op hét idee kwamen: herbruikbare soepbekers van olifantsgras die voedselverspilling in Haarlem helpen tegengaan.

De soep wordt bereid met ‘gered voedsel’, zoals groenten die supermarkten weggooien omdat de houdbaarheidsdatum is overschreden. Maar vaak is de kwaliteit nog heel goed. “In mijn werk in de horeca zie ik hoeveel prima voedsel wordt weggegooid”, zegt Julia. “Zonde, zeker als je weet dat mensen het goed kunnen gebruiken.”

Bij het bedenken van nieuwe ideeën maken we graag gebruik van de denkkracht van hbo-studenten. Het team van Happy Soups wist in korte tijd veel te presteren, wat ik ontzettend knap vind.
Marjan de Boer, werkveldpartner Haarlem Food Future

Al veel interesse
Over het olifantsgras in de soepbeker kreeg het team advies van ELGRA, een bedrijf dat is aangesloten bij Betekeniseconomie Noord-Holland. De soep wordt in deze duurzame beker aangeboden aan mensen die wel een extraatje kunnen gebruiken. De studenten maakten een lange lijst van partijen die kunnen bijdragen aan Happy Soups. Julia: “Ik fietste letterlijk de hele stad door om mensen te overtuigen om mee te doen. Het project begon voor mij zo echt te leven.” Van alle kanten is er al interesse: supermarkten, zorginstellingen, scholen, een bakkerij, de Subway.

Denkkracht van studenten
Marjan de Boer is een van de oprichters van werkveldpartner Haarlem Food Future. “Het Happy Soups-concept past heel goed bij waar wij mee bezig zijn: het duurzamer én gezonder maken van de voedselvoorziening in Haarlem. Bij het bedenken van nieuwe ideeën maken we graag gebruik van de denkkracht van hbo-studenten. Het team van Happy Soups wist in korte tijd veel te presteren, wat ik ontzettend knap vind.”

Motivatie is key
Max de Groot, student Business Studies: “De werkveldpartners waren heel geïnteresseerd in onze ideeën. Onze mening telde echt. We hadden veel vrijheid. We konden eigen leerdoelen opstellen en zelf bepalen welke collegestof we toepasten.” Tijdens het project was er veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en motivatie. Coach Martijn: “Kun je iets van jezelf in je keuzes leggen? Word je er enthousiast van? En kun je dat enthousiasme overdragen? Dat zijn belangrijke vragen, zeker bij creatieve opleidingen. De waarde van een creatieve professional is dan ook gekoppeld aan zijn of haar motivatie.”

Uitgewerkt plan
Hoewel het project succesvol werd afgesloten, is Julia niet van plan om te stoppen. “Ik werd er zó enthousiast van, dat het gek voelde toen het opeens stopte. Namens Haarlem Food Future werk ik het plan daarom uit.” Ze bruist van de ideeën: “Misschien wordt de soep uitgedeeld in armere wijken, bijvoorbeeld vanuit een soepbus. Ik word blij van dingen regelen en organiseren, zeker voor een mooi maatschappelijk doel.” Haarlem Food Future ondersteunt Julia graag bij het realiseren van het concept. Marjan: “Ik ben blij dat dit geweldige idee niet op de plank blijft liggen.”

Bezoek donderdag 3 september de online jaaropening 2020-2021. Daar is ook aandacht voor project Happy Soups, want dat laat goed zien hoe samenwerking jou vormt tot de professional die het verschil maakt. Meld je aan via inholland.nl /jaaropening.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.