15
mei
2023
|
06:29
Europe/Amsterdam

Met badjas en sokken: opstarten met Iris

Studenten wegwijs maken in de jungle van informatievoorziening

De campagne ‘Opstarten met Iris’ vond afgelopen februari en maart weer plaats op alle locaties én online. Met deze campagne willen we studenten helpen wegwijs te worden in de ‘informatiejungle’ van Hogeschool Inholland. Hoe? Door ze te laten ervaren dat ons intranet Iris hét online startpunt is. We dagen ze daarbij uit om direct met Iris aan de slag te gaan. 

Het doel van de ‘Opstarten met Iris’-campagne is studenten te laten weten dat Iris bestaat, wat het is en wat er allemaal te vinden is. In de campagne leggen we de focus op het vinden van informatie over toetsen en cijfers, ‘behulpzame bronnen’ en begeleiding en advies. Uit onderzoek blijkt dat studenten het meest op zoek zijn naar deze informatie. 

Helden op sokken: campagne op locatie
Gehuld in een badjas met de tekst ‘Opstarten met Iris’ en met een handdoek in het haar, liepen onze hosts de klassen binnen. Om in thema te blijven, brachten zij Iris onder de aandacht door middel van het uitdelen van bedrukte ‘Opstarten met Iris’-sokken. Ook werden online speurtochtkaartjes uitgedeeld, zodat studenten direct met Iris aan de slag konden gaan. Anders dan de afgelopen drie edities hebben we dit keer ook de tweedejaarsstudenten meegenomen. De campagne diende voor deze doelgroep dus als booster-campagne. Met de campagne op locatie hebben we in totaal 9% van de eerste- en tweedejaarsstudenten aangesproken.

Opstarten met Iris_insta

Speuren tijdens de online campagne
Om een opstartgevoel te creëren, hebben we Lugain, Ilayah en Kayra gefotografeerd in een huiselijke setting. Onze studenten kregen een kijkje in de ochtendroutine van deze drie medestudenten waarbij zij Iris opstarten tijdens het ontbijt, vanuit hun bed of op de bank. Studenten werden vervolgens uitgedaagd om mee te doen aan een ‘online speurtocht’ op Iris, zodat zij zelf konden ervaren wat het intranet hen allemaal te bieden heeft. De uitdaging was om de verstopte koffiemok te vinden aan de hand van verschillende aanwijzingen. Gevonden? Dan maakten de studenten kans op een Opstarten met Iris-badjas. Via Instagram deelden we allerlei leuke ‘Opstarten met Iris’ content.

Presentatieslides in de SLB-lessen
Als aanvulling op de fysieke campagne, zijn er voor de studieloopbaanbegeleiders (SLB'-ers) en mentoren presentatieslides gemaakt, die zij konden integreren in hun lessen. In deze presentatie neemt student Lana de studenten in een korte video mee door Iris. Ook is de online speurtocht in de presentatie verwerkt, zodat alle eerste- en tweedejaarsstudenten kans maakten op het prijspakket.

Op naar september: Altijd elkaar versterken
Door de nauwe samenwerking met de collega's van Werving, Instroom & Relatiemanagement (WIR), is het gelukt om de campagne op alle locaties te laten plaatsvinden. De campagne is positief ontvangen door de studenten. Volgens de studenten trokken de hosts de aandacht waardoor er geboeid werd geluisterd naar de informatie over Iris. De bedrukte sokken waren een succes. Op basis van alle inzichten en resultaten, wordt gewerkt aan optimalisatie van de campagne voor de komende september-instroom. Hiervoor staat onder anderen een studentenpanel gepland en een brainstormsessie samen met studenten, het projectteam en collega's van de WIR en het Student Succescentrum.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.