Alkmaar,
15
januari
2021
|
10:30
Europe/Amsterdam

Inholland werkt mee aan verduurzamen scheepvaart in de Waddenzee

‘Met de nieuwe, duurzame technologie hebben we een living lab voor onze studenten’

Hogeschool Inholland is betrokken bij een groot project om de scheepvaart in de Waddenzee schoner en duurzamer te maken. Hiervoor komt in Den Helder een proef met een elektrolyser die groene waterstof maakt. Het is een interessante optie voor de energietransitie. Én een uitgelezen kans voor studenten van verschillende opleidingen om in de praktijk aan te haken bij de technologie van de toekomst.

"Alles van waarde is weerloos", zo luidt een beroemde regel van dichter Lucebert. En dit geldt zeker voor de Waddenzee. Het gebied staat op de werelderfgoedlijst van de UNESCO, maar is kwetsbaar voor vervuiling en klimaatverandering. Om de ecologische en economische waarde te beschermen werken het Waddenfonds, natuurbeschermingsorganisaties, provincies en het bedrijfsleven samen in het programma Green Shipping Waddenzee. Doel is een fossielvrije en CO2-neutrale Waddenvloot. Daar horen ook faciliteiten aan de wal bij, zoals groene waterstof om op te varen.

Groene waterstof in Den Helder
"In de haven van Den Helder willen we de productie van groene waterstof demonstreren”, zegt Rogier Nijssen, die vanuit Inholland waarneemt voor collega-lector Carol Olson (Sustainable Energy). “De productie gebeurt lokaal. Zonnepanelen wekken duurzaam stroom op voor een elektrolyser, die water scheidt in waterstof en zuurstof. Elektrolyse is op zich een oude techniek. Waar we in Den Helder meer ervaring mee opdoen, is de koppeling met hernieuwbare energiebronnen. Hoe gaan we om met de fluctuerende stroomlevering van zonnepanelen? De zon schijnt immers niet constant. Uiteindelijke willen we met dit demonstratieproject nagaan of deze productie van groene waterstof technisch en economisch haalbaar is.”

Data-analyse van elektrolyser
“Inholland werkt samen met een keten van partners”, zegt Thara Mohan, docent-onderzoeker Elektrotechniek. Het gaat om energieleverancier ENGIE Services West, scheepsbouwer Damen Shipyards, Port of Den Helder, kennisorganisatie New Energy Coalition, certificeringsbedrijf Bureau Veritas en FME, de ondernemersvereniging voor de technologische industrie. “Onze bijdrage is om samen met studenten het functioneren van de elektrolyser te monitoren. Hoe presteert die na verloop van tijd? We willen toekomstige congestieproblemen vanwege pieken in vraag en aanbod van energie onderzoeken in combinatie met de elektrolyser. Welke impact heeft dat op de prestaties en levensduur van de elektrolyser? Hoe en wanneer kunnen onderhoud en reparaties zo efficiënt mogelijk worden gedaan? We verzamelen heel veel data, wat helpt om de productie van groene waterstof goedkoper te maken.”

Living lab
Het project is net van start gegaan, ENGIE moet de elektrolyser nog plaatsen. “Het is een prachtige kans om er een living lab van te maken. Zo kunnen studenten aanhaken op de razendsnelle ontwikkelingen in duurzame energie. En dankzij de breedte van Inholland kunnen we nu al meerdere onderzoekslijnen betrekken, zoals die van collega-lector Ander de Keijzer van Data Driven Smart Society”, zegt Rogier.

Opnemen in curriculum
Ook Thara betrekt graag studenten van verschillende opleidingen. “Niet alleen van Elektrotechniek maar ook bijvoorbeeld van Chemie, omdat elektrolyse een chemisch proces is en nieuwe ontwikkelingen daarin heel leerzaam zijn. Of denk aan Bouwkunde en Business Studies om te onderzoeken of groene waterstof bijvoorbeeld ook technisch en economisch haalbaar is om de gebouwde omgeving duurzaam te verwarmen.” Als docent-onderzoeker is Thara zeker van plan het project in Den Helder op te nemen in het curriculum van de Alkmaarse studenten Elektrotechniek. “Hopelijk al vanaf september 2021.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.