Haarlem,
26
april
2023
|
13:34
Europe/Amsterdam

(Minor) UXD slaat brug tussen mens en technologie

Informatica-studenten presenteren testbare prototypes tijdens UXD-markt

De minor User Experience Design (UXD) van Hogeschool Inholland draait om het ontwerpen van digitale producten en diensten, waarbij de focus ligt op de gebruikerservaring. Zeven weken lang werkten twaalf IT/Informatica-studenten van Inholland Haarlem en één Mathematical Engineering-student uit Diemen aan echte projecten van klanten. Hun proof of concepts presenteerden ze aan opdrachtgevers, docenten en medestudenten tijdens de UXD-markt eind maart.

Eef Stavenuiter is een van de begeleidende docenten van de minor. “Goede applicaties zijn gereedschap om gebruikersgroepen te helpen met specifieke problemen. In een goed ontwerp staat, binnen UXD, de menselijke invalshoek centraal en wordt er rekening gehouden met de behoeften, doelen en voorkeuren van de gebruiker. In de minor UXD onderzoeken studenten allerlei aspecten die het gebruik van een nieuwe of al bestaande applicatie beïnvloeden. Ze doen research, verzamelen data, interviewen echte gebruikers en stellen op basis daarvan verbeteringen voor. Voorstellen kunnen zijn: vereenvoudiging van de interface, toevoeging of herstructurering van functies of optimalisering van procedures rondom het gebruik van het product. Doel is om uiteindelijk tot een systeem te komen dat beter aansluit bij de behoeften van de gebruiker bij de vervulling van zijn of haar taken.”

Zelfstandigheid
IT-studenten beginnen graag direct met coderen”, zegt Nymphaea Notschaele, eveneens begeleidend docent. “Maar wát? Voor wíe? Onder welke omstandigheden? Door eerst te kijken hoe mensen de app nu gebruiken, waar ze mee struggelen, kom je tot het échte probleem. In deze minor leren studenten kritisch observeren, hun taak ontrafelen en de brug slaan tussen mens en techniek. In het begin zijn ze dan nog wat terughoudend om radicale ontwerpveranderingen aan te brengen, terwijl de producten dat vaak wel nodig hebben. Durven ingrijpen en dat overbrengen naar de opdrachtgever, dat vraagt om een grote mate van zelfstandigheid.”

De studenten werkten aan opdrachten op het gebied van automatisering binnen de luchtvrachtsector, het gebruik van AR bij installatieprocessen van machines, het redesignen van gebruikersinterface voor een educatieve toepassing en een toepassing die patiënten kan helpen bij revalidatie na een herseninfarct.

Luchtvrachtlogistiek

Een groep studenten werkte aan de ULD Control-module van Cargohub, een bestaande applicatie voor het bijhouden en registreren van pallets (ULD’s) binnen de luchtvrachtsector. Student Jelle: “Op dit moment werken mensen liever met pen en papier dan dat ze de bestaande app gebruiken. Na gesprekken met DHL-laders in Brussel en Amsterdam hebben we de knelpunten achterhaald en de interface van deze app veel efficiënter gemaakt.” Opdrachtgever Willem duPont is enthousiast: “Het ziet er niet alleen prachtig uit, er zijn ook belangrijke aanpassingen gedaan. Zoals het weergeven van data waarover we wel al beschikten in de portal, maar die nog niet in de app werden getoond. En dankzij onder andere slim kleurgebruik is het programma nu beter te begrijpen voor medewerkers die slecht Engels spreken - toch zo’n 80% van onze gebruikers. We gaan hier zeker mee aan de gang!”

Gebruikershandleidingen
De opdracht van TotalReality betrof enerzijds het zo duidelijk mogelijk weergeven van instructies in AR voor het in elkaar zetten van grote machines door monteurs op de werkvloer, anderzijds het gemakkelijker invoeren van die instructies door een editor. Student Youri: “Wij laten zien hoe alle instructies het beste gevisualiseerd kunnen worden in de daarvoor bestemde viewer-app voor tablet of Hololens. Ook hebben we de editor-/desktop-app meer user friendly gemaakt. Onze cliënt was al vanaf de eerste tussenpresentatie heel positief.” Ook vorig jaar was TotalReality een opdrachtgever in de UXD-minor; op basis van die eerdere studentenadviezen konden zij toen al verschillende goede verbeteringen aanbrengen.

Adaptief leren
Met Enlight Ed kunnen docenten een chatbot bouwen om studenten, via hints en gepersonaliseerde instructies, stapsgewijs te helpen met het oplossen van problemen. “Een systeem dat voor een breed publiek toegankelijk zóu moeten zijn”, aldus student Tim. “Maar het nodigt totaal niet uit om je erin te verdiepen. Onze opdracht was om het aantrekkelijker en werkbaarder te maken.” Docent Eef: “De studenten hebben het complete proces visueel duidelijker, gemakkelijker aanpasbaar en daardoor toegankelijker gemaakt. Zo wordt de drempel om te starten met het gebruik van deze toepassing verlaagd. Dit was ook de vraag van de klant en het is ook precies wat je als UX-designer wilt bereiken.”

Interactive Smart Health Assistent
ISHA is het concept voor een zorgrobot die mensen met verlammingsverschijnselen na een herseninfarct helpt bij het uitvoeren van lichamelijke hand- of armoefeningen. Opdrachtgever is Margo van Kemenade, associate lector Zorgtechnologie bij het lectoraat Robotica. “Dit project levert ook opdrachten aan studenten Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, hbo-v en sinds kort Rechten. We vroegen de Informatica-studenten iets te ontwerpen dat patiënten motiveert om te bewegen. Hun versie spoort mensen niet alleen aan om te oefenen, maar biedt ook alternatieven aan, zoals spelletjes (met daarin vergelijkbare oefeningen). Fantastisch bedacht! Ook toonden zij aan dat een dierlijke look – denk aan poezenoortjes – de uiteindelijke robot knuffelbaarder maakt.”

De minor laat goed zien hoe belangrijk het is dat je weet voor wie je ontwerpt, vindt student Ryan. “Én hoe diegene met jouw ontwerp wil of kan omgaan. Dat is een totaal andere denkwijze ten opzichte van cliënt en eindgebruiker. Het is ongelooflijk leerzaam om die hele productcyclus te snappen.”

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Margo
28
April
2023
Als opdrachtgever ben ik zeer tevreden over de inzet en het resultaat van deze studenten. Bedankt voor de begeleiding Nymphaea en Eef!