Delft,
19
mei
2022
|
09:43
Europe/Amsterdam

Nederlands’ eerste elektrische vliegtuig spectaculair onthuld in Delft op 21 mei

PHOTO-2022-05-16-10-01-59

Het eerste emissievrije lichtgewicht vliegtuig Dragonfly, dat volledig in Nederland is ontwikkeld, wordt zaterdag 21 mei onthuld in het API-gebouw in Delft. De elektrische Dragonfly is het resultaat van een project waarmee de opleiding Luchtvaarttechnologie van Hogeschool Inholland in 2019 van start ging. Met als doel om via praktijkgericht onderzoek te leren van ontwerpuitdagingen die je tegen kunt komen bij toekomstige vliegtuigconcepten. Studenten, onderzoekers en docenten werkten vele duizenden uren aan het vliegtuig met hulp van technologiepartners en bekende vliegtuigontwikkelaars.

Belangrijke technologiepartners in het project zijn Nederlandse bedrijven Saluqi Motors en ELEO Technologies, waar de hoofdcomponenten vandaan komen voor de elektrische aandrijflijn. Daarnaast hebben bedrijven als Fokker, JP Avionics, FEMTO Engineering, IT’s Engineering, KVE Composites, SPECTO Aerospace en de E-Flight Academy een grote rol gespeeld in begeleiding van derdejaarsstudenten die een deel van het project hebben uitgevoerd. 

Spectaculaire onthulling 
De onthulling vindt plaats op zaterdag 21 mei om 13.30 uur in het API-gebouw van de TU Delft. Dit gebeurt tijdens de viering van het 85-jarig bestaan van de opleiding Luchtvaarttechnologie van Hogeschool Inholland en het 55-jarig bestaan van de vliegtuigbouwkundige studievereniging V.S.V. Sipke Wynia. De lustrums worden gevierd tussen 12.00 en 17.00 uur.

Dragonfly en de verduurzaming van de luchtvaart
De betekenis van de elektrische Dragonfly is ook significant gezien de enorme verduurzamingsopgave waar de luchtvaart zich mee geconfronteerd ziet. Arnold Koetje, programmamanager duurzame luchtvaart en kartrekker van het project: “De groene revolutie in de luchtvaart kwam tijdens de pandemie nog in een stroomversnelling terecht. Welke kansrijke verduurzamingsmogelijkheden zijn er? Batterijen zijn nu toe te passen, daar is geen fundamenteel onderzoek meer voor nodig. De Dragonfly laat zien welke technologieën er de komende jaren toegepast kunnen worden. Naast de blijvende rol voor batterijen voor minder grote vliegtuigen met beperkte vliegafstanden zullen op de langere termijn waterstof en duurzame vliegtuigbrandstoffen met name antwoorden moeten leveren om lange afstandsvluchten mogelijk te maken.” 

“Project DragonFly kwam voor ons precies op het juiste moment. Wij zochten een vliegtuig waar onze innovatieve elektromotor kon worden toegepast en zagen in Inholland een hele goede partnership. Dit aangezien ze met hun pragmatische insteek enorm snel konden schakelen in onze behoeftes.”

Maarten Klomp, CEO van Saluqi Motors

Mede door de betrokkenheid van deze partners hebben tientallen studenten kunnen leren van én bijdragen aan dit vooruitstrevende project. “Ik had al ervaring opgedaan met het thermal management systeem van de Dragonfly," zegt Stefan Meijer, nu vierdejaars luchtvaarttechnologie.  “Dit heeft mijn interesse in elektrisch vliegen zo aangewakkerd dat ik gevraagd heb of ik kon afstuderen op een onderwerp bij de Dragonfly. Nu ben ik hard bezig om een accuraat vliegmodel te ontwikkelen voor de VR flightsimulator zodat we het digitale ontwerp van de Dragonfly op verschillende wijzen goed kunnen valideren, een belangrijke stap omdat hiermee het ontwikkelproces versneld kan worden.”

Project DragonFly 
De Dragonfly is een ‘retrofit’ van een bestaande tweezits lichtgewicht zelfbouw sportvliegtuig uit de jaren 80 dat getypeerd wordt door een canard (voorvleugel) met dezelfde breedte als de hoofdvleugel. Hierdoor lijkt dit toestel vanuit een vooraanzicht op een libelle (Dragonfly). Met deze dubbele vleugels heb je slechts zeven meter aan spanwijdte nodig waardoor het toestel weinig ruimte nodig heeft in een hangar. De constructie is voornamelijk van glasvezelversterkte kunststof composieten gemaakt waardoor het niet meer dan 600 kg weegt. Oorspronkelijk werd dit toestel aangedreven met een gemodificeerde Volkswagen Kever-motor. Met de elektrische aandrijflijn van Saluqi Motors wordt het vliegtuig nu voorzien van een 100kW-elektromotor.  Ten opzichte van concurrentie heeft deze een relatief laag gewicht. Ook is de motor erg compact en betrouwbaar. 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.