Amsterdam,
20
maart
2024
|
13:59
Europe/Amsterdam

Parkeerrichtlijnen nieuwbouw Sluisbuurt

Openbaar vervoer en fiets de norm, auto de uitzondering

Hoe en met welk vervoermiddel reis ik vanaf september dit jaar naar mijn werk? Ben ik straks langer onderweg dan nu? Kan ik parkeren bij het nieuwe gebouw? Het zijn vragen waar veel medewerkers van Hogeschool Inholland Amsterdam mee rondlopen; zeker nu de verhuizing naar de Sluisbuurt steeds dichterbij komt. Eerder hebben we een mobiliteitskaart met jullie gedeeld die inzicht geeft in reisroutes en reisduur voor het openbaar vervoer en de fiets. Inmiddels zijn er ook richtlijnen uitgewerkt voor het gebruik van de beperkte ruimte in de parkeergarage die zich onder de nieuwbouw bevindt. 

Verenigd in de werkgroep Integrale veiligheid terrein en Parkeren hebben Paul van Dusseldorp, Sander de Lange en Rogier van der Wolf van de Serviceorganisatie zich de afgelopen maanden gebogen over het parkeervraagstuk. Wat is nu eigenlijk het verschil met de parkeermogelijkheden die we bij onze huidige gebouwen hebben? “Bij onze huidige locatie in Diemen is parkeren geen onderwerp waar je over na hoeft te denken”, licht Paul toe, “en bij het OZW-gebouw kun je betaald parkeren. Met name in Diemen is, door de beschikbaarheid van voldoende gratis plekken, parkeren en dus de auto als vervoermiddel de norm. Dit is in de Sluisbuurt precies andersom. Daar zijn het openbaar vervoer en de fiets de norm. De auto is de uitzondering.”

Autoluw gebied
De Sluisbuurt op Zeeburgereiland is een nieuwe duurzame wijk die door de gemeente Amsterdam is aangewezen als autoluw gebied. De nieuwbouw van Hogeschool Inholland Amsterdam is goed bereikbaar met de fiets en het openbaar vervoer. Indien je met de auto wilt komen, zijn er wel degelijk parkeerplekken in de buurt beschikbaar, maar daarvoor gelden de parkeertarieven van de gemeente Amsterdam. Het nieuwe gebouw beschikt over een kleine parkeergarage met een zeer beperkt aantal parkeerplekken. Een uitdagende klus voor de werkgroep om richtlijnen uit te werken voor een zo effectief en efficiënt mogelijke benutting en organisatie van de parkeercapaciteit, met oog voor een eerlijke toekenning van autoparkeerplekken. 

Voorrangscategorieën
Wat waren de prioriteiten voor de werkgroep? Sander: “We wilden er allereerst voor zorgen dat diegenen voor wie parkeergelegenheid essentieel is, voorrang krijgen. Bijvoorbeeld een student of medewerker met een fysieke handicap of tijdelijke medische indicatie; maar ook een onderhoudsmonteur of cateraar. Daarnaast vonden we het belangrijk om overige medewerkers via het reserveringssysteem een gelijke kans te bieden om – bij de beperkte restcapaciteit aan parkeerplekken voor auto’s – aanspraak te maken op een parkeerplek voor zichzelf of een bezoeker.”

Oplaadplekken
Een deel van de parkeergarage is beschikbaar gesteld voor fietsen en er zijn oplaadplekken voor e-scooters, e-bikes en elektrische auto’s. Gewone scooters, motoren en bakfietsen moeten buiten de garage parkeren. “We hebben de parkeerrichtlijnen zo opgesteld dat voor alle soorten vervoermiddelen duidelijk is wat de parkeermogelijkheden zijn”, aldus Rogier.

ROC van Amsterdam
Daarnaast zijn er contractuele verplichtingen waar de werkgroep rekening mee moest houden: zo beschikt het ROC van Amsterdam, waarmee Inholland Amsterdam de laboratoria gaat delen, straks over enkele plekken. “Ook is het noodzakelijk dat collega’s die het gebouw openen en sluiten, gebruik kunnen maken van een parkeerplek”, voegt Paul toe.

Optimalisering
De werkgroep is tevreden over het resultaat: “Fijn dat we onze bijdrage hebben kunnen leveren aan een oplossing voor het parkeren, met name voor degenen voor wie dit essentieel is. De parkeerrichtlijnen zijn niet in beton gegoten: in de eerste maanden kijken we hoe alles loopt en dan werken we verder aan optimalisering. Onze tip aan collega’s: koop een mooie fiets of onderzoek de ov-optie, wellicht in combinatie met een ov-fiets. En als het echt moet, probeer dan tijdig – vanaf het moment dat het kan – een parkeerplek te reserveren via Iris of het Servicepunt. Het is even schakelen, maar we zijn ervan overtuigd dat we hier met z’n allen snel aan gewend raken!” 

De parkeerrichtlijnen voor de nieuwbouw van Inholland Amsterdam in de Sluisbuurt vind je hier.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Wendy Oorthuis
21
March
2024
Beste Paul, Sander en Rogier, complimenten voor het geleverde werk. Het zal niet eenvoudig zijn geweest om tot goede richtlijnen te komen waarmee zoveel mogelijk mensen tevreden zijn. Wat mij betreft goed geslaagd. Binnenkort maak ik een proefritje op de fiets om de weg naar de nieuwe locatie te verkennen.
Groet, Wendy
Paul
26
March
2024
Wendy,

Bedankt!!! Dat waarderen wij enorm.
Heel veel plezier met je proefrit!
Is er nu lekker weer voor ook.