Amsterdam,
21
maart
2024
|
14:20
Europe/Amsterdam

Werken in de Sluisbuurt? OV en fiets de norm, auto de uitzondering

Hoe en met welk vervoermiddel reis je straks naar de nieuwe Inholland-werkplek in de Sluisbuurt? Ben je langer onderweg dan nu en kun je parkeren bij het nieuwe gebouw? Nu de verhuizing naar de Sluisbuurt dichterbij komt, worden dit soort vragen steeds relevanter. Collega's worden aangemoedigd om met het openbaar vervoer en met de fiets te komen. Voor de beperkte ruimte in de parkeergarage onder de nieuwbouw zijn richtlijnen uitgewerkt.

Vooral het verschil met Diemen zal straks groot zijn. Vooral door de beschikbaarheid van voldoende gratis parkeerplekken, is de auto als vervoermiddel de norm. Dit is in de Sluisbuurt precies andersom. Daar zijn het openbaar vervoer en de fiets de norm. De auto is de uitzondering.

Autoluw gebied
De Sluisbuurt op Zeeburgereiland is een nieuwe duurzame wijk die door de gemeente Amsterdam is aangewezen als autoluw gebied. De nieuwbouw van Hogeschool Inholland Amsterdam is goed bereikbaar met de fiets en het openbaar vervoer. Indien je met de auto wilt komen, zijn er wel degelijk parkeerplekken in de buurt beschikbaar, maar daarvoor gelden de parkeertarieven van de gemeente Amsterdam. Het nieuwe gebouw beschikt over een kleine parkeergarage met een zeer beperkt aantal parkeerplekken. Inmiddels zijn richtlijnen uitgewerkt voor een zo effectief en efficiënt mogelijke benutting en organisatie van de parkeercapaciteit, met oog voor een eerlijke toekenning van autoparkeerplekken. 

Voorrangscategorieën
Wat waren de prioriteiten hierbij? Paul van Dusseldorp, Rogier van der Wolf en Sander de Lange zitten vanuit de Serviceorganisatie in de werkgroep ‘Integrale veiligheid terrein en Parkeren’ en geven uitleg: “We wilden er allereerst voor zorgen dat diegenen voor wie parkeergelegenheid essentieel is, voorrang krijgen. Bijvoorbeeld een student of medewerker met een fysieke handicap of tijdelijke medische indicatie; maar ook een onderhoudsmonteur of cateraar. Daarnaast vonden we het belangrijk om overige medewerkers via het reserveringssysteem een gelijke kans te bieden om – bij de beperkte restcapaciteit aan parkeerplekken voor auto’s – aanspraak te maken op een parkeerplek voor zichzelf of een bezoeker.”

Oplaadplekken
Een deel van de parkeergarage is beschikbaar gesteld voor fietsen en er zijn oplaadplekken voor e-scooters, e-bikes en elektrische auto’s. Gewone scooters, motoren en bakfietsen moeten buiten de garage parkeren. De parkeerrichtlijnen zijn zo opgesteld dat voor alle soorten vervoermiddelen duidelijk is wat de parkeermogelijkheden zijn.

ROC van Amsterdam
Daarnaast zijn er contractuele verplichtingen waar de werkgroep rekening mee moest houden: zo beschikt het ROC van Amsterdam, waarmee Inholland Amsterdam de laboratoria gaat delen, straks over enkele plekken. Verder is het noodzakelijk dat collega’s die het gebouw openen en sluiten, gebruik kunnen maken van een parkeerplek.

Optimalisering
De werkgroep is tevreden over het resultaat. “Fijn dat we onze bijdrage hebben kunnen leveren aan een oplossing voor het parkeren, met name voor degenen voor wie dit essentieel is. De parkeerrichtlijnen zijn niet in beton gegoten: in de eerste maanden kijken we hoe alles loopt en dan werken we verder aan optimalisering. Onze tip aan collega’s: koop een mooie fiets of onderzoek de ov-optie, wellicht in combinatie met een ov-fiets. En als het echt moet, probeer dan tijdig – vanaf het moment dat het kan – een parkeerplek te reserveren via Iris of het Servicepunt. Het is even schakelen, maar we zijn ervan overtuigd dat we hier met z’n allen snel aan gewend raken!” 

De parkeerrichtlijnen voor de nieuwbouw van Inholland Amsterdam in de Sluisbuurt vind je hier.

Reacties 1 - 2 (2)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Paul van Dusseldorp
25
March
2024
Beste Jan,

De schrijvers van het document komen allen uit Amsterdam (geboren en getogen). Wij zijn ons hierdoor heel bewust van de risico's die fietsen en het bezit ervan in Amsterdam met zich mee brengt. Dit is een van de redenen om een stukje eigen verantwoordelijkheid bij de gebruiker te laten en hier ook bewust over te communiceren. Wij hopen dat het veiligheidsbewustzijn hierdoor toeneemt en men er niet klakkeloos vanuit gaat dat de fiets zonder risico kan worden gestald. Dit om de juiste verwachtingen te scheppen. Een goed slot meebrengen is in Amsterdam heel gebruikelijk.
Jan Dirks
25
March
2024
Beste Paul,

Ik had een dergelijk antwoord wel verwacht. Als een goed slot toch afdoende zou zijn!
Helaas, het is geen stimulans om inderdaad meer van de fiets gebruik te maken en dat terwijl ik toch een fietser ben en met veel plezier de tochtjes naar deze werkplek had willen maken. Uitermate teleurstellend dus. Hoop dat er in de nabije toekomst een passende oplossing wordt gevonden voor het veilig stallen van de fietsen.
Jan Dirks
22
March
2024
Het OV en de fiets de norm. Maar waarom dan een onbewaakte fietsenstalling en bijv. geen fietsboxen voor het vaste personeel? Het stallen van je fiets is ook voor eigen risico las ik in het parkeerbesluit. Lekker stimulerend allemaal. Je vraagt je bijna af of degenen die dit bedacht hebben Amsterdam zelf wel kennen.