Haarlem,
20
april
2021
|
07:13
Europe/Amsterdam

Doe je vandaag ook mee aan de eerste Samen Vooruit Sessie?

Koffiemomentje

Vandaag, dinsdag 20 april, organiseren wij speciaal voor alle collega’s een inspirerende middag die in het teken staat van onderwijsinnovatie en wat dat betekent voor studentsucces. Kom even uit de waan van de dag, ontmoet elkaar digitaal en laat je inspireren tijdens verschillende webinars. Ga naar het platform om mee te doen, de Samen Vooruit Sessie begint om 12.30 uur.

Student centraal, onderwijs & onderzoek, positionering & profilering. Het zijn dé drie thema’s die centraal staan tijdens de ‘Samen Vooruit Sessies’. Verschillende reacties na De Dag van het Onderwijs en de Kick-off 2021 wezen uit dat er waarde wordt gehecht aan verhalen van studenten en elkaar ‘digitaal ontmoeten’.

Normaal gesproken organiseren we één keer per jaar de Dag van het Onderwijs. Dit is een dag waarop we elkaar inspireren en mooie voorbeelden aan elkaar laten zien op het gebied van onderwijs en onderzoek. Het afgelopen jaar vindt er veel onderwijsinnovatie plaats. Dat is dan ook de reden dat we collega’s een platform aanbieden waar je straks vaker inspiratie kunt opdoen en elkaar even digitaal kunt ontmoeten. De Samen Vooruit Sessies zijn een manier om je op de hoogte te brengen van innovatie in het onderwijs. Je wordt even bijgepraat én kunt bovendien verschillende webinars volgen. Deze webinars komen tot stand samen met verschillende netwerken, zoals onderwijsinnovatie & technologie, online onderwijsondersteuning en onderzoek.

Programma en webinars
De eerste Samen Vooruit Sessie staat vandaag in het teken van ‘Student Centraal’. De sessie duurt van 12.30 tot 14.15 uur. Je kunt kiezen uit onderstaande webinars. Het hele programma vind je via inholland.nl/samenvooruitsessies.

Webinar 1: Hoe geef je studenten meer regie, zonder zelf de regie te verliezen?
Door docenten Elmer Hoeksema en Richard Kleijhorst en studenten (Technische Informatica).  

Het verschuiven van de regie richting de student vraagt om een andere rol van de docent. De student krijgt meer vrijheid om de gewenste competenties te verwerven en heeft hiervoor begeleiding en feedback van de docent nodig. Het klassikale instructie-onderwijs voldoet niet meer. Het is aan de docent om de juiste individuele uitdagingen voor te leggen aan studenten, daarbij individuele leeruitkomsten op te stellen, herhaaldelijk feedback te geven en gewenste workshops te verzorgen. Elmer en Richard delen hoe zij die andere 'coachende' rol vervullen en we horen van studenten of en hoe deze aanpak werkt.
 

Webinar 2: Lesgeven op locatie in 'corona-proof' gekoppelde lokalen  
Door Sjoerd van Santen, coördinator en studieloopbaanbegeleider Pabo Inholland Rotterdam, Pabo-student Iris Nienhuis en Jacqueline Frederick, adviseur docentprofessionalisering.
Naast uitdagingen heeft onderwijs in coronatijd ook mooie nieuwe onderwijskundige mogelijkheden opgeleverd. Zo is de Pabo van Inholland Rotterdam sinds september 2020 begonnen met onderwijs via gekoppelde lokalen. Op deze manier kunnen studenten elkaar weer 'in het echt' ontmoeten. In dit webinar laten Sjoerd en een van zijn studenten zien hoe 'het' werkt en wat de opbrengsten zijn van deze onderwijsvorm. Je krijgt concrete handvatten en tips voor het organiseren van onderwijs in gekoppelde lokalen en Sjoerd neemt je mee in de voordelen ervan (ook na corona).

Webinar 3: Studeren in coronatijd: wat hebben we geleerd en hoe nu verder? 
Door Linda Adrichem en Jacqueline Meijer (onderzoekslijn Studiesucces), Marije de Boer (International Office) en studenten Jessela van Soerland ( Business Studies), Marion Zoer (Social Work) en Tom Meulenbroek (Bouwmanagement en Vastgoed).
Hoe ervaren studenten studeren in coronatijd? En hoe ziet studeren eruit als we weer naar school kunnen? Tijdens dit webinar gaan we in gesprek met studenten die zijn geïnterviewd voor het onderzoek Vier muren en een scherm: studeren in coronatijd. We bespreken de ervaringen van studenten in de huidige tijd en we kijken ook vooruit. Welke tips hebben studenten voor docenten en voor elkaar?

Webinar 4: Hoe betrek je studenten actief bij je online les? 
Door Zac Woolfitt, docent Domein Creative Business en onderzoeker van de onderzoekslijn Teaching, Learning & Technology en studenten.
Tijdens een 'live' les interactie creëren is een grote uitdaging Welke leeractiviteiten kunnen interactie stimuleren? In deze sessie kijken we hoe pedagogische keuzes ondersteund door technologie leiden tot een dynamische leergemeenschap. Waar studenten betrokken zijn, actief bijdragen en interactie aangaan met hun medestudenten om hun leerproces te verbeteren. Zac neemt je mee in zijn aanpak en zijn challenge om volgend semester online les te geven zonder powerpoint of andere presentaties. Hoe dan? Daarover praat hij met zijn studenten: wat werkt wel en wat werkt niet?

Meld je aan
Ga naar het platform om mee te doen aan de Samen Vooruit Sessie.
De sessie duurt van 12.30 tot 14.15 uur. We hopen je daar te zien!

De volgende Samen Vooruit Sessie op 22 juni staat in het teken van Onderwijs & Onderzoek. Zet deze dus ook alvast in je agenda! Wat zou jij graag willen leren over dit thema en waar heb jij behoefte aan? Laat het ons weten!