27
juni
2023
|
08:15
Europe/Amsterdam

Snel, veilig en intuïtief een OER schrijven

Het onderwijs innoveren met EDTech: OER Write

Monique Bicknese en Sofie Odekerken

“De wettelijk verplichte onderdelen uit de Onderwijs- en Examenregeling (OER) voor de student en de docent vindbaar, toegankelijk en leesbaar maken.” Dat was volgens Sofie Odekerken (teamleider Juridische Zaken) aanleiding voor Hogeschool Inholland om het schrijfproces van de OER te digitaliseren in samenwerking met een EdTech startup.

Het opstellen van een opleidings-OER neemt veel tijd in beslag. Bij het schrijven zijn mensen van verschillende afdelingen betrokken en de samenwerking tussen collegas loopt niet altijd even soepel. In het verleden  werden er soms meerdere versies van hetzelfde document rondgemaild en zo slopen er ongemerkt fouten in. Stuk voor stuk risico’s die vertraging en fouten kunnen veroorzaken.

Beter samenwerken
Sofie: “Inholland werkte voorheen met OIA, de Onderwijs Informatie Applicatie. Dat programma was aan het einde van z’n levenscyclus. Daardoor liep regelmatig alles vast en dat gebeurt dan natuurlijk altijd vlak voor de zomervakantie. Stress en gefrustreerde collega’s waren het gevolg. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe applicatie. We hebben gekozen voor een samenwerking met OER Write, een in Nederland ontwikkeld programma dat ervoor zorgt dat de informatievoorziening voor studenten en medewerkers beter aansluit bij de behoeften. Bovendien is met OER-write het schrijfproces verbeterd, wordt er tijd bespaard en verloopt de samenwerking soepeler.”Tim Stuart

Tim Stuart is oprichter van Docfield (voorheen Docflow), de Amsterdamse start-up die OER Write ontwikkelde. “Ik was tijdens mijn studie aan de TU in Eindhoven al aan het ondernemen. Eerst bouwde ik websites, daarna apps en uiteindelijk vroeg de universiteit mij een studiekeuzesite te ontwikkelen. Zo ben ik de Edtech-wereld ingerold. Avans Hogeschool was de eerste onderwijsinstelling die bij ons kwam met vragen over het schrijven van de OER-en. Ook daar gebeurde dat niet efficiënt en zij wilden daar een oplossing voor hebben. Wij zijn toen eerst gaan kijken of hiervoor geen bestaande software was. Toen die er niet bleek te zijn, zijn we OER Write gaan ontwikkelen. En inmiddels werken we voor zeven grote hbo-instellingen, waaronder Inholland.”

Een specifieke OER voor iedere opleiding
Inholland is begonnen met pilots bij verschillende opleidingen. In het nieuwe programma kan de kader-OER worden geïntegreerd met het opleidingsspecifieke deel tot één opleidings-OER. Iedere opleiding krijgt zo een eigen OER, waarin direct opleidingsspecifieke informatie kan worden ingevuld bij het betreffende artikel. Sofie: “Zo is relevante informatie sneller terug te vinden voor studenten, docenten en andere gebruikers. Met de overgang naar OER Write is bewust de keuze gemaakt om de opleidings-OER in te richten zoals de wetgever dit heeft bedoeld.”

Onze collega’s zijn blij met OER Write. Het opstellen van de OER gebeurt op een toegankelijke, intuïtieve manier. Ook de mogelijkheid om samen in het document te werken en de medezeggenschap via OER Write vorm te geven, wordt zeer gewaardeerd.

Monique Bicknese, secretaris College van Bestuur en voormalig teamleider JZ bij Inholland.

Koudwatervrees
Sofie: “Docfield was een jong, startend bedrijf. Inmiddels zijn ze al een stuk groter, maar de samenwerking is nog altijd fijn. Er was eerlijk gezegd best wat koudwatervrees binnen de hogeschool. Veel collega's werken graag volgens de patronen die ze al jaren kennen en moesten bijvoorbeeld wennen aan het feit dat je nu tegelijk kunt samenwerken in een document. Dat is anders dan Word-documenten rondsturen. Gelukkig waren er een paar dappere opleidingen die met OER Write aan de slag wilden en zij zijn nu onze ambassadeurs. Inmiddels werken alle opleidingen met het programma. We hebben we een weblecture over OER Write en we geven trainingen aan schrijvers en de medezeggenschap over de functionaliteiten in OER Write. Het programma werkt zo intuïtief, dat één training vaak voldoende is.”

Tim: “Inholland heeft ervoor gezorgd dat wij van een start-up zijn doorgegroeid naar een écht bedrijf. We hebben inmiddels 10 developers in dienst die continu werken aan verbeteringen aan OER Write..”

Als collega’s eenmaal met het programma werken, zijn ze enthousiast. Sofie: “De meesten zijn er nu wel aan gewend en we krijgen nog maar zelden vragen. Ik durf het daarom inmiddels wel een geslaagd project te noemen. We blijven proberen om de laatste mensen ook nog te enthousiasmeren. De regie ligt immers bij de opleidingen. Ik kan zelf alleen maar benadrukken dat werken met OER Write een risico's verkleint, duidelijkheid oplevert en tijd bespaart. Ik vind het een belangrijke verbeterslag.”

Medezeggenschap
Ook Monique Bicknese, secretaris van het College van Bestuur van Inholland en van huis uit bedrijfsjurist, is enthousiast:Onze collegas zijn blij met OER Write. Het opstellen van de OER gebeurt op een toegankelijke, intuïtieve manier. Ook de mogelijkheid om samen in het document te werken en de medezeggenschap via OER Write vorm te geven, wordt zeer gewaardeerd.”

Wil je meer weten over OER Write en andere innovatieve ontwikkelingen rondom EdTech? Neem contact op met Sanja Leene, communitymanager EdTech bij Hogeschool Inholland. Lees hier de eerder verschenen verhalen in deze serie.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.