Haarlem,
06
juli
2021
|
14:41
Europe/Amsterdam

Startpunt voor een goed gesprek

Ga samen in gesprek over activerend onderwijs, mét dezelfde definities

Studenten actief betrekken bij hun eigen leerproces staat centraal bij Hogeschool Inholland. Deden we dat voorheen op onze locaties; het afgelopen jaar hebben we ook ervaren hoe dat op afstand gaat. De vraag hoe je met inzet van technologie studenten bij het leren betrekt, werd als gevolg van de coronamaatregelen opeens heel belangrijk. We hebben hier veel over geleerd. Wat is de kracht van de ontmoeting met studenten op locatie, wat is de meerwaarde van online onderwijs? Hoe integreren we deze inzichten? Daarover voeren we de komende tijd gesprekken met elkaar. Dan is het prettig als we allemaal dezelfde taal spreken en dezelfde definities hanteren.

Begrippen helder uitgelegd
In de visual vind je een bondige uitleg van een aantal veelgebruikte begrippen, zoals blended learning en online leren. Onder de visual lees je op enkele begrippen nog een toelichting. Het definiëren helpt ons bij het samen doelgericht inzetten van technologie om het leren van studenten op een betekenisvolle wijze te ondersteunen. Het werken met eenduidige definities schept aan de ene kant duidelijkheid. Aan de andere kant kan het ook weer nieuwe vragen oproepen. Het belangrijkste is dat we elkaar begrijpen en samen een constructief gesprek kunnen voeren.

Klik op de infographic voor een vergroting

Twee begrippen verdienen nog extra toelichting:   

1. Blended learning 
Eigenlijk richten we ons onderwijs al heel lang ‘blended’ in. We combineren diverse leeractiviteiten en werkvormen, zoals het geven van instructies, het geven van (peer)feedback en het laten presenteren van resultaten door studenten. Nu we de mogelijkheden van technologie meer gebruiken, zien we dat blended learning zich richt op de betekenisvolle combinatie van online en fysieke georganiseerde leeractiviteiten.

Daarbij zien we dat gesprekken soms gaan over de vraag: hoeveel leeractiviteiten mogen dan online en hoeveel mogen fysiek zijn. Maar dat gaat weg bij de kern van blended learning: namelijk dat het gaat om optimaliseren én verrijken van studentgerichte leerervaringen.

Deze uitgebreide beschrijving benadrukt dit nog eens: blended learning is de harmonieuze integratie van verschillende activerende strategieën, bereikt door de zinvolle combinatie van fysieke interactie met ICT waarbij de waarde van elke leeromgeving optimaal wordt benut in relatie tot de beoogde leeruitkomsten, fase in het leerproces en kenmerken van de student (Last & Jongen, 2021; Fransen, 2006).

Soms denken we dat we aan blended learning doen omdat we technologie inzetten tijdens een college, maar is er eigenlijk sprake van blended teaching. Bijvoorbeeld bij een instructie met een PowerPoint-presentatie of het maken van een kennisclip. Dat verrijkt de instructie van de docent. Het wordt een blend als je tijdens de instructie een tool inzet om de voorkennis van de studenten te activeren en bespreekbaar te maken. Of een online quiz zodat de student kan controleren of hij de kennisclip goed bestudeerd heeft.  
 
2. Hybride leren
In Engelstalige teksten is hybrid learning vaak synoniem aan blended learning. In de context van het Nederlandse hoger onderwijs wordt hybride leren gekoppeld aan de combinatie van leren op de onderwijsinstelling en leren op de werkplek. Met de ontwikkeling van leren in leergemeenschappen bij Inholland gaat dit een grotere rol spelen; vandaar de keuze voor deze definitie van hybride leren. De eerdergenoemde werkplek betekent bijvoorbeeld stageplek of plek waar de student een opdracht of project uitvoert.

Als studenten zich op diverse locaties bevinden (online, fysiek) dan is er sprake van multi-locatieleren.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.