Rotterdam,
08
februari
2022
|
07:15
Europe/Amsterdam

Studenten zijn 'Mentoren op Zuid'

Als jongeren hun talenten zo veel mogelijk ontwikkelen, is dat waardevol voor hen zelf, én voor de samenleving. Daarom koppelt het programma Mentoren op Zuid in Rotterdam mbo- en hbo-studenten als mentor aan middelbare scholieren. Studenten Business Studies en Communicatie van Hogeschool Inholland Rotterdam werkten mee aan het programma.

“Toen we elkaar ontmoetten, waren we allebei zenuwachtig: wie zal de ander zijn?” Dit herinnert Dayna, student van het Scheepvaart en Transportcollege zich toen ze haar mentor Merel ontmoette. “Merel had een vragenlijst opgesteld, maar daar hebben we niet eens naar gekeken. We vertelden over wie we zijn en hadden zó het uur volgemaakt. Dat was heel gezellig.” Ze deelt haar ervaringen in de podcast van Loïs Schenk, onderzoeker bij de Erasmus Universiteit.

Hart luchten
Dayna en Merel zagen elkaar elke week een uur, voor een periode van twintig weken. Ze maakten samen wiskundesommen, oefenden met Engels en bespraken hoe het bij Dayna thuis ging. De scholier is blij met haar mentor: “Ik heb er een goede vriendin aan overgehouden, hele goede cijfers gehaald en het was fijn om mijn hart te luchten bij Merel. ”

Belangrijke eerste stap voor de rest van hun leven
Dayna's verhaal laat zien dat mentorschap niet alleen gaat om bijblijven met school en betere cijfers halen. Juist ook op persoonlijk vlak kan een mentor veel betekenen. Dat formuleert ze zo in haar podcast: “Mentoren helpen jongeren met school, studie, werk en leven. Wat de jongeren leren van mentoring kan die belangrijke eerste stap zijn voor de rest van hun leven. Bijvoorbeeld contact maken met vreemden, sociale vaardigheden of hun behoefte duidelijk maken.”

Wat de effectiviteit van mentoring volgens Schenk vergroot, zijn een goede training van de mentoren, een klik tussen de jongere en de mentor en het opstelling van doelen: wat wil de jongere bereiken? Met die doelen gaat het duo aan de slag.

Poster supermatties

Waarom mentor worden?
Merel werd mentor, omdat ze de vaardigheid een-op-een-begeleiding wilde ontwikkelen. “Daarin heb ik meer zelfvertrouwen gekregen”, zegt ze in de podcast tegen Loïs Schenk. Kwaliteiten die handig zijn om als mentor te hebben, zijn volgens Merel flexibiliteit in planning, doorzettingsvermogen en goed kunnen luisteren. “Vaak is wat gezegd wordt niet het probleem, maar juist wat daaronder ligt.” Zij noemt het mentorschap een aanrader, zeker voor docenten in spe.

Een van de succesvolste projecten
Mentorstad Rotterdam is een van Rotterdams succesvolste projecten binnen City Deal Kennismaken met een grote maatschappelijke impact. Het is de samenwerking tussen Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland, Thomas Moore, Codarts, Erasmus Universiteit en de Gemeente Rotterdam om met een subsidiebedrag samen te werken om het bestaande initiatief, Mentoren op Zuid, op te schalen. 

Bij Mentoren op Zuid worden studenten als mentor, coach en maatje ingezet voor kinderen uit het basis- en voortgezet onderwijs. Kinderen van Zuid krijgen daarmee de hulp en aandacht die ze vaak hard nodig hebben. In het kader van gelijke kansen maken we dit project inclusief voor Rotterdam.

Bijdrage van Inholland
Hogeschool Inholland heeft bijgedragen aan Mentoren op Zuid door onderzoek door studenten Business Studies naar animo onder Inhollandstudenten om als mentor op te treden. Studenten Communicatie hebben een promovideo en poster gemaakt en podcastproducent Rudy Nicola heeft samen met de Erasmus Universiteit de podcast opgenomen

Ambitie om inclusief te zijn
Met deze aanpak betrekt het programma Mentoren op Zuid binnen twee jaar zo'n tiental docenten, een onderzoeker en tachtig studenten extra en zullen ongeveer tachtig leerlingen 'gementord' worden. Zo komt er een beweging in Rotterdam tot stand waarmee we de komende jaren onze ambitie om inclusief te zijn willen waarmaken.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.