12
maart
2024
|
09:48
Europe/Amsterdam

‘Verder kijken dan je bubbel’

Uitdagende interdisciplinaire minors: leren over grenzen heen

Gijs Raven en Soukaina Essadek

In interdisciplinaire minors werken studenten van verschillende opleidingen aan complexe maatschappelijke vraagstukken. Wat leer je nu van elkaar? Hoe sterkt het je in je eigen vakkennis? En hoe pas je dat toe in het project? Vierdejaarsstudenten Soukaina Essadek en Gijs Raven hebben al ervaring opgedaan in een interdisciplinaire minor. Samen met hun leercoach Tamar Bessem én werkveldpartner Brigitte Kool vertellen zij over de meerwaarde van interdisciplinair samen werken en leren.  

Meer over interdisciplinaire minors: inholland.nl/minor  
De aanmelding voor het 1e semester van 2024-2025 is geopend! 

Soukaina is student Mondzorgkunde en Gijs student LEM, Landscape and Environment Management, bij Hogeschool Inholland. Samen met studenten van de opleidingen Ruimtelijke Ordening, Civiele Techniek en Communicatie & Multimedia Design volgden zij de minor Samen werken aan een toekomstbestendige stad. Hier werkten ze aan een real life vraagstuk rondom het C-District in Haarlem. Dit is een netwerk van bedrijven, kennisinstellingen en stad gericht op het versnellen van de transitie naar een circulaire economie en duurzaamheid. Tijdens hun minor onderzochten zij hoe het C-District daadwerkelijk van betekenis kan zijn voor de stad en omgeving.  

Verder kijken dan je bubbel 
Soukaina en Gijs ontdekten hoe waardevol het is om met studenten van diverse opleidingen aan een vraagstuk te werken. Gijs: “Met LEM-studenten zou ik alleen gekeken hebben naar het groene aspect, en snel op één lijn zitten. Nu word je uit je bubbel gehaald. Je ontdekt dat je vanuit heel veel invalshoeken een opgave kan benaderen.” Soukaina benadrukt dat zo’n samenwerking pas werkt als je open staat voor elkaar: “Je moet naar elkaar willen luisteren, je verwachtingen over de samenwerking durven uitspreken. Dat ging bij ons heel goed. Het zorgde voor een veilige omgeving waarin iedereen zijn ideeën of mening durfde te geven.”  

Ik voel me gesterkt door mijn vakkennis, ik kan echt wat inbrengen in deze minor.

Soukaina Essadek – student Mondzorgkunde

Mijn kennis is het waard
Soukaina dacht wel dat zij op dit project het minst kon toevoegen vanuit haar opleiding. “Ik kijk heel erg vanuit het sociale welzijn, dat is belangrijk bij Mondzorgkunde. Maar het was lastig om dit aspect duidelijk naar voren te brengen, omdat er veel belang werd gehecht aan het circulaire aspect. Uiteindelijk heeft mijn inbreng ons ver gebracht; in de interviews met betrokkenen kon ik bijvoorbeeld goede vragen stellen en echt de diepte in gaan. Ik weet nu dat ook mijn vakkennis ertoe doet in een interdisciplinair project. Ook voel ik me gesterkt in wat ik allemaal kan en weet. Dat is de winst die ik uit deze minor haal.” 

Zoveel denkrichtingen, waar te beginnen? 
Hoe het C-District werkelijk van betekenis kan zijn, bleek voor de studenten een erg brede opdracht. En dát was even wennen. Leercoach Tamar Bessem geeft aan dat je in een interdisciplinaire minor niet direct aan een oplossing werkt. “Je moet elkaar leren kennen, ontdekken waar ieder goed in is, een samenwerkingsvorm vinden. Dat opstartproces duurt een paar weken. Daarna pas begint de co-creatie. En ook dat heeft tijd nodig, want de vraagstukken in deze minor zijn complex. Het is slim om in kleine stapjes te werken en in delen voor te leggen aan de werkveldpartner, zodat je de oplossingsrichting gaandeweg kunt bijsturen.” 

De meerwaarde volgens de werkveldpartner 
De werkveldpartner van C-District, Brigitte Kool, noemt het proces dat de studenten doormaken essentieel om een goede bijdrage te kunnen leveren aan complexe maatschappelijke vraagstukken. “Soms voelt het tijdens zo’n creatief proces dat je te veel zweeft en geen richting kiest. Terwijl dat deel van ‘nog niet weten’ juist meerwaarde heeft als je er later op reflecteert. Het zou mooi zijn als veel meer studenten de waarde van zo’n proces ontdekken. Ik denk dat we die mindset nog meer nodig hebben de komende jaren.” 

Dit is de realiteit 
Dat juist deze struggles en verschillen een goede voorbereiding op het toekomstige werkveld zijn, beaamt Gijs. “Als ik straks bij een gemeente aan de slag ga, moet ik ook samenwerken aan complexe opgaven met mensen uit andere vakgebieden. De realistische ervaring die ik in deze minor heb opgedaan, gaat mij ver brengen.”

Interdisciplinaire minors voor derde- en vierdejaarsstudenten

Komend semester starten er 11 interdisciplinaire minors. Studenten ontwikkelen onmisbare kennis en vaardigheden om een bijdrage te leveren aan het oplossen van complexe maatschappelijke vraagstukken die zich in het werkveld van al onze opleidingen aandienen. Een van de minors is de minor Inholland Impact Makers. Collega's vanuit verschillende domeinen en stafdiensten ontwikkelen deze minor om onze strategische ambities op het gebied van interdisciplinair leren te versnellen. Er is ruimte voor 60 studenten en 12 leercoaches vanuit verschillende domeinen, verdeeld over 12 complexe vraagstukken aangedragen door Inholland-lectoraten en werkveldpartners. 

Aanmelden 
Studenten kunnen zich tot 6 mei aanmelden voor de interdisciplinaire minors van het eerste semester van 2024-2025: inholland.nl/minor.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.