Waar is de pedagogische stem in het publieke debat?
Het lectoraat Jeugd en Samenleving mist de laatste tijd steeds meer de pedagogische stem in het publieke debat en bij politieke besluitvorming. Kinderen die het meest structurele en kwalitatief goede ondersteuning nodig hebben, worden juist in de steek gelaten. Niet door individuele professionals die zich onvermoeibaar voor hen inzetten, maar wel door overheden en beleid dat weigert in hun ontwikkeling te investeren. De juiste voorwaarden ontbreken om onze jeugd veerkrachtig te laten opgroeien.
Het coronabeleid heeft ervoor gezorgd dat de mentale gezondheid van jongeren schade heeft opgelopen. Ook de vastgelopen jeugdzorg laat zijn sporen na. Maar de pedagogische crisis wordt het meest schrijnend duidelijk in Ter Apel, waar kinderen volledig aan hun lot worden overgelaten. De vraag die vanuit het lectoraat wordt gesteld is: Wanneer komt de jeugdsector écht in actie om andere politieke keuzes te eisen?
De lectoren en onderzoekers roepen op tot onverdeelde aandacht voor dit onderwerp, onder meer via opiniestukken in landelijke media.
De Volkskrant – 17 oktober 2022
Laat jeugdzorg in actie komen om in elke gemeente voldoende opvangplekken voor kinderen af te dwingen – lector Femke Kaulingfreks
Sociale Vraagstukken – 18 oktober 2022
Pedagogische stem ontbreekt in publiek debat – docent-onderzoeker Sophie Vermaning
Het Parool – 19 oktober 2022
Zorg dat alle jongeren ‘gewoon’ kunnen studeren – onderzoeker Lieke Wissink