
Dit Erasmus+-project, in het Engels Games for Goals genaamd, liet basisschoolkinderen spelenderwijs kennismaken met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Het doel was om basisschoolleraren en kinderen in heel Europa te ondersteunen bij het bijdragen aan deze doelen.
Hiervoor boden we eenvoudige, toegankelijke, en gratis te downloaden en te printen analoge spellen aan. Door te spelen ontdekten kinderen meer over de SDG’s en werden ze actief gestimuleerd om mee te werken aan duurzaamheid. Het idee was dat ze door te doen het vertrouwen krijgen om ook anderen in hun omgeving te inspireren hetzelfde te doen.
In dit Erasmus+ project werkten we vanuit Inholland - o.l.v. onderzoeker Philippa Collin - samen met verschillende NGO’s, en vier hogescholen uit België, Portugal, Frankrijk en Duitsland.
De analoge SDG-spellen zijn oorspronkelijk ontworpen met de hulp van basisschoolleraren uit alle deelnemende landen. In 2022 stelden deze leraren tijdens een workshop in Frankrijk een ontwerpkader op voor innovatieve educatieve activiteiten. Dit kader was gebaseerd op hun professionele kennis van wat kinderen van 8 tot 11 jaar motiveert.
Vier kernprincipes stonden centraal: spelgericht leren, multidisciplinariteit, actief burgerschap en een belichaamde/kunstzinnige aanpak. Ons doel was om spellen te ontwikkelen die fysiek actief en transformerend zijn - waarbij hoofd, hart en handen betrokken worden - en waarbij samenwerking belangrijker is dan competitie.
Met dit fundament kozen we samen de thema’s voor drie SDG-spellen:
Vervolgens nodigden we studenten van de vier betrokken hogescholen uit om de spellen vanaf de basis te ontwikkelen. In mei 2023 gingen we in Porto aan de slag met het waterkringloopspel. Een multidisciplinair, meertalig en internationaal team van studenten werkte tijdens een intensieve week met de Design Thinking-methodologie aan het ontwerpen, prototypen en produceren van vijf samenhangende spellen.
Achteraf gezien hadden we het onszelf makkelijker kunnen maken door slechts één spel te maken, maar de leerervaring was enorm waardevol. Daarnaast ondersteunden we de persoonlijke ontwikkeling van de studenten door hen uit te dagen met opdrachten gebaseerd op de Inner Development Goals (IDG’s).
Na de ontwikkeling werden de spellen vertaald naar de vier projecttalen en gedurende zes maanden uitgebreid getest op verschillende basisscholen. Vanaf november 2023 herhaalden we dit proces voor het biodiversiteitsspel.
"Ik wil mijn bewondering uitspreken voor deze ervaring. Het was intens, maar ik zou het zo opnieuw doen!"
Onze studenten deden met dit project waardevolle internationale ervaring op. Ze werkten intensief en creatief samen met studenten uit verschillende disciplines aan een gezamenlijk doel, volledig in het Engels. Hun kennis over duurzaamheid werd daarbij aangevuld met uitgebreide kennis van de Sustainable Development Goals (SDG’s). In de praktijk zagen we dat studenten die aan dit project deelnamen niet alleen gemotiveerd raakten om actief bij te dragen aan duurzaamheid binnen hun eigen vakgebied, maar zich ook gesterkt voelden om anderen te beïnvloeden. Bekijk hier meer over het beïnvloeden van anderen.
Binnen Inholland zijn meerdere spin-offs ontstaan. Een voorbeeld is de Blended Intensive Programme (BIP) in 2023, gebaseerd op de SDG’s, voor onze Erasmus-partners Artevelde (België) en Vilnius Tech (Litouwen). Daarnaast hebben we een database opgezet met SDG-gerelateerde links voor de opleiding Leisure & Events Management (LM) en Global Mindset.
De mogelijkheid om de Inner Development Goals (IDG’s) te gebruiken voor zowel duurzaamheid als persoonlijke ontwikkeling is eveneens zeer waardevol gebleken. Als onderzoeksgroep hebben we verkend hoe we meer kunstzinnige educatieve tools kunnen ontwikkelen en delen binnen Inholland (zie ook: Transition Makers) en hoe we meer aandacht kunnen besteden aan de IDG’s in zowel onderwijs als onderzoek (zie ook: ESC IDG Hub). Uit deze verkenning is het voornemen gekomen om voor de ontwikkeling van dit onderwijsmateriaal samen te werken met onze hogeschool partners uit het ESC-netwerk. Daarnaast kregen de IDG’s al een grotere plek bij persoonlijke ontwikkeling binnen het Inholland-domein Creative Business.
Dit project verbond ons direct met lokale en Europese basisscholen en met SDG Nederland. We werkten vanuit Inholland nauw samen met de Nederlandse NGO Citylink Haarlem-Mutare, die al jarenlang een uitgebreid netwerk onderhoudt van lokale basisscholen waar verschillende SDG-gerelateerde projecten zijn uitgevoerd.
Voor het Spelenderwijs naar duurzaamheid-project werkten we samen met kinderen uit groep 7 van zowel de Bosch en Vaartschool in Haarlem als OBS Meander in Delfgauw. De kinderen hielpen ons door de prototype-spellen te testen en waardevolle feedback te geven. Zo konden we de spellen verbeteren voordat we ze vertaalden en publiceerden. De spellen zijn online te vinden en vrij beschikbaar, zodat scholen ze kunnen gebruiken op een moment dat het hen uitkomt.
Gedurende dit project hebben we drie downloadbare print-and-play spellen ontwikkeld om basisschoolkinderen van 8 tot 11 jaar kennis te laten maken met de SDG’s: Aqua Heroes, Planet Vivo en Ticket to Rights. De spellen zijn ontwikkeld in vijf talen: Frans, Engels, Duits, Portugees en Nederlands.
Er is een catalogus ontwikkeld met aanvullende duurzaamheidsbronnen voor kinderen en een toegankelijke methode voor leraren om bestaand lesmateriaal op een innovatieve en duurzame manier in te zetten.
Om tot dit resultaat te komen, hebben we drie succesvolle studiereizen gemaakt, waaraan ongeveer 100 studenten uit verschillende landen en disciplines hebben deelgenomen. De internationale en inhoudelijke leerervaring heeft bijgedragen aan de persoonlijke ontwikkeling van de studenten zelf als ook van de betrokken basisschoolleraren. Ook is er een Inner Development-cursus ontwikkeld om de professionele en persoonlijke groei van zowel studenten als leraren te ondersteunen.
Daarnaast zijn er enkele indirecte spin-offs ontstaan. Zo is de onderzoeksgroep Authentic Leadership uitgenodigd om deel te nemen aan twee nieuwe Erasmus+ onderzoeksaanvragen: Building Bridges: Learning Communities in Higher Education en TIC-TAC.