Post-hbo Bedrijfskunde zorg en welzijn

Programma post-hbo Bedrijfskunde zorg en welzijn

De avondopleiding post-hbo Bedrijfskunde zorg en welzijn bereidt jou grondig voor op een toekomst als manager of leidinggevende in deze essentiële sector. Tijdens de opleiding leer je: 

  • vanuit meerdere invalshoeken naar je organisatie kijken
  • bedrijfskundige kennis strategisch toepassen
  • vaardigheden ontwikkelen om duurzame impact te maken 

Je volgt vijf inhoudelijke modules: Strategisch Management en Verandermanagement, Marketing Management, Human Resource Management, Financieel Management en een intensieve driedaagse module Persoonlijk Leiderschap. Theorie en praktijk zijn continu met elkaar verweven, en er is ruime aandacht voor belangrijke skills zoals communicatie, creatief denken en visieontwikkeling. 

De opleiding duurt in totaal 11 maanden. Je volgt wekelijks één avondcollege. Je rondt de opleiding af zodra je alle modules met succes hebt voltooid en de eindopdracht hebt ingeleverd. 

Opbouw van de opleiding Bedrijfskunde zorg en welzijn

Module 1: Strategisch Management en Verandermanagement

Module 1: Strategisch Management en Verandermanagement (9 bijeenkomsten)

Wat is de huidige missie, visie en strategie van jouw zorg- of welzijnsorganisatie? En waar liggen kansen voor verbetering? Deze vragen staan centraal in deze startmodule, waarin je onder meer werkt met het 'Business Model Canvas' uit Business Model Generation. 

Onderwerpen:

  • strategievorming in organisaties
  • brand positioning en businessmodellen
  • disruptieve strategieën en innovatie
  • veranderstrategieën en interventies
  • leiderschap, cultuur en structuur
  • implementatie van strategie
  • meten van kwaliteit via KPI’s 

De module sluit je af met een theoretische toets én een strategische analyse van je eigen organisatie. 

Module 2: Marketing Management

Module 2: Marketing Management (7 bijeenkomsten)

Marketing draait om waarde toevoegen. In deze module onderzoek je de marketingstrategie van jouw organisatie: is die écht onderscheidend voor de cliënt of patiënt? 

Onderwerpen: 

  • customer journey, klantgedrag en marktpositie
  • doelgroepanalyse en waardepropositie
  • klantrelaties en kanalen
  • innovatieve marktbewerkingen (online/offline)
  • OGSM en marketingstrategie op één A4
  • implementatie en impact op de organisatie
  • marketingrendement en KPI’s 

Je sluit deze module af met het schrijven van een marketingplan en het creëren van een buyer persona. 

Module 3: Human Resource Management

Module 3: Human Resource Management (6 bijeenkomsten)

Mensen maken de organisatie. In deze module leer je hoe strategisch HRM bijdraagt aan wendbaarheid, prestaties en medewerkersbetrokkenheid. 

Onderwerpen: 

  • trends in HRM en employee experience
  • strategische HR-planning als motor van verandering
  • Employee Value Proposition (EVP)
  • talentontwikkeling, diversiteit en gezondheid
  • formulering en uitvoering van HR-beleid
  • meten van HR-impact via KPI’s en ROI 

Als afsluiting van de module schrijf je een paper rondom de centrale vraag: “Welke aanpassingen in de praktijk van HRM binnen de eigen organisatie zijn nodig om ervoor te zorgen dat HRM (beter) bijdraagt aan de strategische doelen van de organisatie?” 

Module 4: Financieel Management

Module 4: Financieel Management (6 bijeenkomsten)

Inzicht in cijfers is cruciaal voor goede bedrijfsvoering. Je leert hoe financiële gegevens bijdragen aan strategische besluitvorming. 

Onderwerpen: 

  • financiële kaders binnen strategisch management
  • jaardocument en jaarrekening
  • investeringsbeslissingen en kostencalculaties
  • sturing via budgetten en KPI’s
  • business balanced scorecard 

Als afsluiting van de module Financieel Management schrijf je een paper waarin je een business case gaat behandelen met als doel om veranderingen en/of verbeteracties in te zetten welke bijdragen aan de organisatiedoelstellingen. 

 

 

Module 5: Persoonlijk Leiderschap

Module 5: Persoonlijk Leiderschap (3 bijeenkomsten)

Persoonlijke ontwikkeling is essentieel voor goed leiderschap. Je gaat aan de slag met het Insights Discovery-kleurenmodel en leert hoe jouw voorkeuren en gedrag invloed hebben op anderen. 

Onderwerpen: 

  • persoonlijke sterktes en leerpunten
  • leiderschapsstijlen en hun toepassing
  • teamdynamiek en motivatie
  • omgaan met weerstand
  • grenzen stellen en delegeren
  • effectief communiceren 

Voorafgaand aan de drie fysieke lesdagen volg je een online zelfstudieles, inclusief invulling van de Insights-vragenlijst. Tijdens deze module werk je aan een persoonlijk ontwikkelplan. 

Eindopdracht

Eindopdracht

Je sluit de opleiding af met een strategisch onderzoeksverslag over een concreet verandervraagstuk binnen je eigen organisatie. Je laat zien hoe je met inzichten uit alle modules komt tot een doordacht verandertraject, inclusief: 

  • analyse van het probleem en onderbouwing van noodzaak
  • impact op organisatieonderdelen
  • aanbevelingen en implementatiestrategie 

Je krijgt hierbij ondersteuning via Q&A-sessies en persoonlijke begeleiding van een eindopdracht-docent. 

Coaching

Coaching

Opleiden naast je werk kan intensief zijn. Heb je behoefte aan extra begeleiding? Dan kun je gebruikmaken van een 5-strippenkaart voor individuele coaching (5 uur) bij docent Linda de Wilt. Jouw persoonlijke coachvragen staan hierbij centraal. 

Let op: de kosten bedragen € 650. Interesse? Neem aan het begin van de opleiding contact op met je opleidingsadviseur.

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

Download brochure

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven