Opleiding Online marketing en E-commerce

Docent Sezgin Yilgin - opleiding Online marketing en E-commerce

“Er heerst een misperceptie over marketing. Veel mensen denken dat marketing alleen gericht is op promotie. Juist niet. Promotie is maar één van de middelen in de uitvoering van het strategisch marketingplan.

Een (online) marketingstrategie is hetzelfde als een integrale ondernemingsstrategie. Zowel voor commerciële en maatschappelijke organisaties. Derhalve is een integrale marketingstrategie de fundamentele basis voor iedere organisatie. Met een marketingstrategie bepaal je de korte, middellange en lange termijnkoers van een organisatie of Strategic Business Unit (SBU) en focust zich op een goede integrale afstemming tussen de interne organisatie en haar omgeving, oftewel een goede ‘marktfit’.

Om succesvol in de markt te kunnen opereren, moeten bedrijven zich onderscheiden van hun concurrenten. Concurrentievoordeel is namelijk essentieel. Bedrijven die de markt benaderen zonder duidelijke strategie en die weinig keuzes maken zijn minder succesvol dan ondernemingen die dat wel doen. Er moet een duidelijke (online) marketingstrategie worden gekozen om toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen te creëren. Welke marketingstrategieën zijn er en welke afwegingen moeten worden gemaakt voor de strategiekeuze die het best past bij jouw bedrijf?

Bij de module Online marketingstrategie ga ik samen met de deelnemers naar de basis van strategische marketing. Binnen de module werken we samen aan de theoretische en praktische methodiek om een integraal strategisch marketingplan op te stellen. De deelnemers sluiten de module af met een tentamen en het inleveren van een strategisch marketingplan. De meeste deelnemers stellen een marketingplan met een opdracht/probleemstelling vanuit zijn/haar werkgever of eigen onderneming. Het is mooi om te zien hoe de deelnemers gedurende de weken groeien in hun kennis over strategische marketing. En steeds meer enthousiast worden over strategische marketing en energie krijgen om hun eigen (online) marketingplan daadwerkelijk te gaan implementeren.

Al ruim 20 jaar ben ik actief om met strategische marketing organisaties, SBU’s, programma’s en projecten helpen te innoveren, veranderen en meer resultaatgerichte impact te maken. Met mijn diverse profiel van finance, sales, management en strategische marketing heb ik een integrale aanpak binnen de triple helix om maximaal rendement te creëren met een strategisch marketingplan."

Sezgin Yilgin
docent opleiding Online marketing en E-commerce, module Online marketingstrategie

Terug naar Docenten