Opleiding Online marketing en E-commerce

Programma opleiding Online marketing en E-commerce

De avondopleiding Online marketing en E-commerce bestaat uit 24 lessen waarin je praktisch aan de slag gaat met resultaatgerichte online marketing en e-commerce. Doel: jouw eigen organisatiestrategie en -doelen realiseren. Denk bijvoorbeeld aan omzet en -winstverhoging, klantwerving, klantbeleving, klantbehoud of optimaliseren van jouw digitale dienstverlening als non-profitorganisatie.

De opleiding is zo opgebouwd:

  • Pre-Module (online)
    Zelfstudie module waarin je jezelf via handleidingen en instructies klaarstoomt voor de start van deze opleiding.
  • Module 1: Online marketingstrategie (7 lessen)
    Focus op dé essentials, hoe voeg je waarde toe voor jouw klanten?
  • Module 2: Online traffic (9 lessen)
    Hoe trek je via online kanalen meer relevant bezoek aan?
  • Module 3: Online conversie-optimalisatie (8 lessen)
    Hoe haal je meer resultaat uit hetzelfde bezoek en de eigen kanalen?

Tijdens de opleiding krijg je de benodigde theorie aangereikt, waarmee je eenvoudig de koppeling naar je eigen organisatie en case maakt. Samen met je mededeelnemers onderzoek en stuur je op het realiseren van jouw eigen strategie en doelen. Uiteraard onder begeleiding van ervaren online marketing en e-commerce specialisten. Liever één module los volgen? Dit kan ook! Bekijk de mogelijkheden voor online marketing en e-commerce.

Strategisch digitaal marketingplan

De door jou opgedane kennis en ervaring op online marketing en e-commerce gebied wordt gedurende deze opleiding op verschillende momenten gemonitord. Zo weet jij waar je staat en waar je eventueel nog aan moet werken. Tijdens de opleiding werk je stap voor stap toe naar een strategisch digitaal marketingplan, waar je direct in je eigen organisatie profijt van hebt.

Incompany- en/of maatwerktraject Online marketing en E-commerce

De opleiding Online marketing en E-commerce leent zich ook uitstekend als basis voor een incompany- en/of maatwerktraject. Neem voor meer informatie contact op met opleidingsadviseur Judith Loogman via T: 06 2911 8971 of E: judith.loogman@inholland.nl.

Opbouw van de opleiding Online marketing en E-commerce

Pre-Module

Pre-Module

Je start met een pre-module, welke volledig online via zelfstudie te volgen is. Dit is een opstap met handleidingen en instructies om jezelf klaar te stomen voor de start van deze opleiding.

Doel is om jouw voorkennis te activeren en ervoor te zorgen dat je de benodigde tools, zoals Google Analytics en Search Console geïnstalleerd hebt. Dan kunnen we tijdens de lessen direct de diepte in. Heb je al basiskennis van bepaalde tools? Dan kun je hier versneld doorheen.

Module 1. Online marketingstrategie (7 lessen)

Module 1. Online marketingstrategie (7 lessen)

Onderscheidend zijn. Dat is waar marketing om draait. In deze module onderzoek de waardepropositie van jouw organisatie en het formuleren van de online marketingstrategie. Hoe voeg je écht waarde toe voor jouw klanten?

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Kern van online marketing: waarom, hoe, wat is het en wat kun je hiermee bereiken?
  • Strategische modellen en waardestrategieën om praktisch toe te passen op jouw organisatie of website.
  • Interne en externe analyse, welke factoren zijn essentieel om rekening mee te houden in jouw strategie?
  • Doelgroep, customer journey, behoeftes en gedrag. Wie wil je waarom bereiken? Hoe kan data jou inzichten geven?
  • Onderscheidend vermogen: propositie en USP’s om waarde toe te voegen voor jouw doelgroep.
  • Strategische opties: welke kansen wil je benutten met jouw missie, visie, propositie en opgedane kennis?
  • Trends: hoe blijf je op de hoogte en speel je in op trends?
  • Ethiek: waar moet je als online marketeer rekening mee houden? Denk aan cookies, AVG, Reclame code commissie en Auteursrecht.

Eindresultaat module
Aan het einde van deze module heb je inzicht in jouw organisatie- en online marketing strategie en doelen. Je beseft beter wie je doelgroep is en welke interne en externe factoren een rol spelen. Je bent doordrongen van de noodzaak om waarde toe te voegen en hebt de handvatten en kennis om hiermee strategisch aan de slag te gaan.

Tijdens de module heb je stapsgewijs een ‘Online organisatie analyse en strategie’ opgesteld van jouw eigen organisatie. Dit is deel 1 van het ‘Strategisch digitaal marketingplan’, welke je aan het einde van de opleiding hebt afgerond.

Module 2. Online traffic (9 lessen)

Module 2. Online traffic (9 lessen)

Welke mogelijkheden zijn er om jouw online funnel te vullen? In deze module doe je kennis op van verschillende kanalen waarmee je meer relevant verkeer naar je website kunt trekken. Je leert hoe je een data fundament bouwt op basis waarvan je weloverwogen beslissingen kunt nemen.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Kanaalanalyse: opstellen van 0-meting, KPI’s en ontdekken van kansen via data in (Google) Analytics.
  • Zoekmachine optimalisatie: hoe maak je jouw site beter vindbaar in de natuurlijke zoekresultaten van o.a. Google?
  • Social media: hoe zet je kanalen als Facebook, Instagram, LinkedIn, Whatsapp en YouTube effectief in om producten, diensten en organisatie onder de aandacht te brengen?
  • Online adverteren: slim opstarten, beheren en optimaliseren van kanalen als Google Adwords, display en video advertising. Hoe haal je hier maximaal rendement uit?
  • E-mail en marketing automation: hoe zet je dit resultaatgericht in voor klantwerving, klantbehoud en winstverhoging?
  • Affiliates, marketplaces en resellers: leer hoe je partijen als Bol.com, Marktplaats en Amazon kan inzetten voor het realiseren van je e-commerce doelen.
  • Mond-tot mond reclame: ontdek de potentie van middelen als PR, blogs, virals en influencer marketing.

 Eindresultaat module
Aan het einde van deze module heb je kennis van verschillende kanalen waarmee je online traffic kunt aantrekken naar je website. Je weet hoe je (Google) analytics data gebruikt om jouw kanalen te meten, analyseren en verbeteren. En je beschikt over handvatten om effectiever om te gaan met tijd en budget.

Tijdens deze module heb je stap voor stap een ‘Kanaalstrategie’ opgesteld voor jouw eigen organisatie. Dit is deel 2 van het ‘Strategisch digitaal marketingplan’, welke je aan het einde van de opleiding hebt afgerond.

Module 3. Online conversie-optimalisatie (8 lessen)

Module 3. Online conversie-optimalisatie (8 lessen)

Hoe haal je meer resultaat uit hetzelfde bezoek en de eigen kanalen? Je doet kennis op van de psychologie achter conversie en verschillende conversietools en ontdekt hoe je dit effectief en creatief toepast. Je leert bezoekers verleiden en data gedreven keuzes te maken.

De volgende onderdelen komen aan bod:

  • Conversiepsychologie: 95% van de beslissingen worden gemaakt door het onbewuste brein. Hoe speel je hier op in via copy en beeld?
  • Basismotivatoren: verleid bezoekers door gebruik te maken van deze kennis.
  • Conversie-analyse: opstellen van 0-meting, KPI’s, toepassen van doelgroep insights en ontdekken van kansen via data in (Google) Analytics.
  • Website usability en customer experience: optimaliseer gebruiksvriendelijkheid, navigatie, beeld, copy, typografie en call-to-actions.
  • A/B en multivariate testen: experimenteer en optimaliseer op basis van data en gedrag van bezoekers.
  • Conversie tools en tricks om direct mee aan de slag te gaan.

Eindresultaat module
Aan het einde van deze module weet je hoe je gewenste resultaten uit jouw website en eigen kanalen kunt halen door middel van conversie optimalisatie en usability. Je weet hoe je (Google) analytics data gebruikt om jouw website te meten, analyseren en verbeteren. Je hebt inzicht hoe je prioriteiten kunt stellen en efficiënt om kunt gaan met tijd.

Tijdens deze module heb je stap voor stap een ‘Conversiestrategie’ opgesteld voor jouw eigen organisatie. Dit is het laatste onderdeel van de opleiding en vormt samen met de ‘Online organisatie analyse en strategie’ van module 1 en de ‘Kanaalstrategie’ van module 2 jouw ‘Strategisch digitaal marketingplan’.

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

  Download brochure

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven