
Een open houding, oprechte nieuwsgierigheid en het lef om vragen te stellen die er écht toe doen: dát is wat Misha van Blijswijk kenmerkt als docent en opleidingsadviseur. Ze is verbonden aan de Master Educational Leadership en de opleiding Schoolleider Vakbekwaam bij Penta Nova en de Master Leren en Innoveren van Hogeschool Inholland. Wat haar drijft? Mensen begeleiden bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling, en samen onderzoeken hoe je van betekenis kunt zijn voor het onderwijs.
Wie Misha in de klas meemaakt, merkt het meteen: hier staat iemand die je niet volstopt met kennis, maar die samen met jou op onderzoek uitgaat. “Impact maken is voor mij iets magisch,” zegt ze. “Het ontstaat in het moment, in de interactie. Dat kun je niet vooraf regisseren met een literatuurlijst.” Of je nu beginnend schoolleider bent, veranderaar in je team of al jaren voor de klas staat: bij Misha draait het altijd om persoonlijke groei. “Voor mij is het belangrijk dat deelnemers zich bewust worden van hun drijfveren. Waarom doe jij wat je doet? Waar krijg je energie van? En waar schuurt het juist?”
Misha’s lessen beginnen vaak met een vraag die simpel lijkt, maar veel losmaakt: Wanneer voel jij je welkom? “We zijn in het onderwijs gewend om met ons hoofd ‘in te checken’,” legt ze uit. “Maar leren gaat over je hele mens-zijn. Over voelen, twijfelen, verbinden. Als je echt contact durft te maken, kun je samen iets creëren wat je van tevoren nog niet had kunnen bedenken.”
Die open benadering vraagt om moed, van deelnemers, maar ook van Misha zelf. “Ik weet niet alles. En ik heb het ook niet allemaal vooraf uitgedacht. Dat vind ik spannend én krachtig. Want dan ontstaat er ruimte voor magie, voor echte ontmoeting.”
Een belangrijk thema in Misha’s werk en leven is het omgaan met verschillen. “We zijn vaak bang voor conflict. Dat herken ik ook in mezelf: ik ben van nature vredelievend. Maar ik heb geleerd dat conflicten juist de kans bieden om de relatie te verdiepen, als je het aandurft om weer verbinding te maken.”
Ze vertelt over een groep deelnemers in Rotterdam waarin een leidinggevende van een islamitische school en een collega van een gereformeerde school met elkaar in gesprek gingen. “Ze bezochten elkaars school en ontdekten onderlinge verschillen én gedeelde waarden. Dan zie je wat er mogelijk is als je echt luistert.”
De opleidingen waar Misha bij betrokken is, draaien om leiderschap in brede zin. “Of je nu formeel leidinggeeft of juist verandering aanjaagt binnen een team, het begint altijd bij jezelf. Wie ben jij in deze context? Welke invloed wil jij uitoefenen? En hoe blijf je trouw aan je waarden?” Een goede leidinggevende, vindt Misha, is zich bewust van de context, reflecteert op het eigen handelen én weet wanneer het tijd is om even stil te staan. “We zijn geneigd om maar door te rennen. Maar juist even op pauze drukken helpt om te zien of je nog handelt vanuit je overtuiging, of dat misschien je ego het heeft overgenomen.”
“Het is bijzonder dat ik als docent met iemand mee mag reizen. Je ziet deelnemers inzichten opdoen die niet alleen van waarde zijn in hun werk, maar ook in hun persoonlijke leven. Laatst vertelde een deelnemer dat ze door de opleiding een diepgaand gesprek met haar moeder had gevoerd, dat soort momenten vind ik prachtig.”
Misha’s eigen onderwijsloopbaan begon misschien al toen ze vier jaar was. Ze had watervrees en bleef in het kikkerbadje hangen. Tot een meester haar ouders benaderde met een voorstel: privéles op zondagochtend. Ze stemden toe, en zo haalde ze meerdere zwemdiploma’s. “Hij stond bij elk diploma langs de kant met een cadeau. Dankzij hem, en dankzij mijn ouders die het mogelijk maakten, heb ik leren zwemmen. En nu geef ik zelf zwemles. Zo geef je iets door.” Die ervaring heeft haar gevormd. “Ik weet hoe het voelt om vast te zitten, om bang te zijn. Maar ook hoe het voelt als iemand net dat extra stapje voor je zet. Dat is wat ik probeer te doen: dat verschil maken.”
Misha’s nieuwsgierigheid is grenzeloos. Was ze niet het onderwijs ingegaan, dan had ze misschien biologie gestudeerd. Of filosofie. “Ik ben gefascineerd door ecologie, het idee dat alles met alles samenhangt. Dat geldt ook voor mensen. We zijn verbonden, of we het nou doorhebben of niet.” Die houding van verwondering en verbondenheid is wat ze haar deelnemers wil meegeven. “Stel vragen. Durf nieuwsgierig te zijn. Wees open. Je hoeft het niet allemaal te weten, je mag het ontdekken.”
Misha van Blijswijk
docent Master Educational Leadership