Veelgestelde vragen

Tip 1: heb een holistische kijk

HR(M) afdelingen -en organisaties zouden volgens Petra opnieuw moeten kijken naar de manier van vacatures opstellen. In vacatureteksten gaat het volgens haar vaak over taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, oftewel ‘TVB’tjes’. “Maar”, stelt Petra, “Mensen zijn veel meer dan een TVB’tje! We beschikken vaak over ongelofelijk veel passie. Voor een onderzoek interviewden we laatst een tomatenkweker. We vroegen wat hij leuk vond aan zijn vak. Zijn ogen begonnen te glimmen en hij zei: ‘Ik vind het fantastisch! Dan zit ik op een verjaardag en zeg ik: ‘ik heb me laatst toch een heerlijk tomaatje gekweekt, dat is net een snoepje!’ De passie waarmee die kweker over zijn werk vertelde, daar moet je iets mee. Die man is zoveel meer dan een TVB’tje.”

Tip 2: kijk met een andere bril naar het beroepsbeeld

Petra: “Als HR-man of vrouw moet je met een andere bril naar het beroepsbeeld gaan kijken. Als, ik noem maar iets, de nadruk in jouw organisatie erg op samenwerken ligt, geef dan in je vacaturetekst aan dat het binnen jouw organisatie heel belangrijk is om met elkaar in verbinding te gaan. Dat het om samenwerken gaat en je het met z’n allen doet. Daarnaast kun je in de tekst refereren aan de beroepsgroep en de beroepstrots. Die is voor zorgmedewerkers totaal anders dan voor mensen in administratieve functies. Daar moet je in je vacaturetekst mee spelen.”

Tip 3: zoek naar de mogelijkheden van mensen, ook van ouderen

Het zit volgens Petra natuurlijk niet alleen in het op een andere manier opstellen van vacatures: “Organisaties moeten echt anders leren kijken naar mensen. Op dit moment wil iedereen die 23-jarige hebben, maar dan wel mét ervaring. Dat is niet realistisch. Kijk als organisatie naar de mogelijkheden. Ook van oudere mensen. Er heerst een algemene neiging om te zeggen dat ouderen minder kunnen dan jongeren. Nu behoor ik zelf ook tot die ‘ouderen’ maar ik hoop toch nog een beetje fris en fruitig over te komen.”

Petra: “Geef ouderen autonomie en meer zeggenschap, ook wanneer ze bijvoorbeeld repetitief werk doen. Je zult zien dat ze ineens ongelofelijk gemotiveerd zijn. Uit onderzoek blijkt ook dat in werkteams met veel leeftijdsdiversiteit en waarin veel aandacht wordt besteed aan feedback en reflectie op het werk, de verschillende leeftijdsgroepen ineens heel veel van elkaar leren. Zorg als organisatie dus voor de mogelijkheid om werknemers in dit soort teams te laten werken en bekijk mensen met een andere bril. Niet in de laatste plaats omdat het werk steeds complexer wordt. In die complexiteit schuilt dan weer het gevaar dat er een steeds grotere groep mensen buiten de arbeidsmarkt-boot valt. We moeten dus met zijn allen anders naar die arbeidsmarkt gaan kijken.”