Bekijk de veelgestelde vragen over de nieuwbouw in Amsterdam
Hieronder vind je de veelgestelde vragen over onze nieuwe Inholland-locatie in Amsterdam.
Neem dan contact op via Marijn.vanhulzen@inholland.nl
De aannemer is november 2021 begonnen met de bouwvoorbereidingen. Inmiddels is de laatste paal geslagen. Op 19 mei 2022 hebben we de start van de bouw gevierd op het bouwterrein. In de zomer van 2024 gaan we verhuizen en de feestelijke opening staat gepland op 5 september 2024. We kijken ernaar uit je straks in ons prachtige nieuwe gebouw aan het IJ te ontvangen.
De Sluisbuurt is bereikbaar via de toegangswegen en OV (tram en pont) naar Zeeburgereiland. Er is beperkte parkeergelegenheid onder het gebouw aanwezig en een (elektrische) fietsenstalling. Wil je meer weten over de ontwikkelingen rondom het mobiliteitsplan van de Sluisbuurt? Lees meer hier.
Wil je alvast jouw reistijd en route naar ons nieuwe adres Pina Bauschplein 4, Amsterdam met het OV bekijken? Kijk dan hier op de website van 9292 OV
Jazeker. Vroeg in het proces zijn studenten betrokken geweest bij het ontwikkelen van het Programma van Eisen. Daarna bij de keuzes over indeling, inrichting en gebruik. vanuit verschillende onderwijs- en onderzoeksopdrachten praten studenten mee. Voorbeelden zijn, diverse pilots active learning classroom, nieuw catering concept en hospitality, pilot werkomgeving voor medewerkers. Daarnaast hebben we ieder jaar een Studenten Advies Team waarin 30-40 studenten in een afvaardiging van alle domeinen zijn vertegenwoordigd. In deze bijeenkomsten worden vragen en keuzes voorgelegd. De uitkomsten van deze bijeenkomsten worden nog steeds vertaald in de keuzes voor inrichting en gebruik.
Mindervalide personen en rolstoelgebruikers kunnen straks overal komen. Alleen niet op de trappen in de centrale hal. Wel op de gelijke vloerdelen d.m.v. de algemene lift.
Er komen een aantal grotere gelijkvloerse ruimtes nabij de entree van het gebouw. Deze zijn zeer geschikt voor het organiseren van (grotere) evenementen met bezoekers. Ook op de tweede, vijfde en negende etage bevindt zich een evenementenruimte. Daarnaast zijn andere plekken in het gebouw goed inzetbaar voor evenementen. Te denken valt aan: dakterras, centrale hal, livings etc. Dit kan goed worden afgestemd met het evenemententeam van de Serviceorganisatie.
Er is straks ook een stilteruimte aanwezig in het gebouw. Wij willen dat iedereen zich thuis voelt waarbij wij zoveel mogelijk rekening proberen te houden met de wensen van onze studenten en medewerkers.
Op iedere etage komt een facility corner met daarin koffiefaciliteiten. Op de begane grond komt een commerciële partij. We zijn in gesprek met potentiële partijen. Meer informatie hierover volgt zodra de overeenkomsten zijn getekend.
Het Zeeburgereiland is een nieuw duurzaam stadsdeel dat door de gemeente Amsterdam is aangewezen als autoluw gebied. De nieuwbouw van Hogeschool Inholland Amsterdam is goed bereikbaar met de fiets en het openbaar vervoer. Indien je met de auto wilt komen, zijn de parkeertarieven van de gemeente Amsterdam van toepassing. Onze nieuwbouw beschikt over een kleine parkeergarage met 66 parkeerplaatsen waar personen met een fysieke beperking of aantoonbare medische indicatie gratis gebruik van mogen maken, mits ze van tevoren een parkeerplek reserveren. Er is ook plaats voor 480 fietsen inclusief oplaadpunten voor electrische fietsen. Deze zijn ook voor het avondonderwijs toegankelijk.
Amsterdam (OZW) is eigendom van de VU en die gaat op zoek naar een nieuwe huurder. Diemen wordt aan een projectontwikkelaar of aan de gemeente Diemen verkocht. Naaldwijkstraat wordt teruggegeven aan de gemeente Amsterdam en voor Science Park wordt de huur opgezegd.
Het gebouw voldoet aan de normering BENG (=bijna energieneutraal). Het gebouw kent een aantal aspecten waardoor die norm wordt bereikt, zoals: zonnepanelen in de gevels, regenwateropvang (retentiedak), een warmte- en koudeopslag (WKO) en in zijn algemeenheid is het gebouw modulair/flexibel ontworpen, waarbij circulariteit wordt nagestreefd.
Het ontwerp van het gebouw is uniek in flexibiliteit m.b.t. gebouwinrichting, in de aanwezigheid van smart building systemen, waarin elke docent softwarematig het klimaat en licht in zijn lokaal naar eigen behoefte kan instellen. Ook maken wij gebruik van een ondergronds afvaltransportsysteem en het is duurzaam gebouwd met o.a. warmte- koudeopslag, retentiedak, groene daken en PV-panelen (zonnepanelen) in gevels.
Er is vanuit de bouwconstructie veel aandacht besteed aan geluidsinstallatie. Er is bijvorbeeld rekening gehouden met geluidsoverdracht vanuit de ondergrondse parkeergarage. Daarbij zijn in de verschillende zone's of ruimten, het geluidsniveau of de geluidsoverdracht passend bij de functie van die ruimte. In het hele gebouw is het geluidsniveau conform bouwbesluit en de 'Frisse Scholen' geldende normen. Er is straks veel minder geluidsoverslag, zeker tussen de focusruimtes en de vergaderruimtes.