28
juni
2023
|
09:24
Europe/Amsterdam

De rol van technologie in het (onderwijs van) sociaal werk

Technologische innovatie 's Heerlen Loo

Een AI-chatbot die je helpt met al je problemen, of het gebruik van Virtual Reality om van je angsten af te komen. Binnen het sociaal domein schieten nieuwe technologieën als paddenstoelen uit de grond en ook in het onderwijs wint technologie terrein. Maar zijn al die technologieën en innovaties een verrijking voor het sociaal werk en het onderwijs? Die vraag stond centraal tijdens de scholingsdag van Social Work Alkmaar en Haarlem eind mei.

Jan Hoefsloot, betrokken bij het project Blended Effectmeting en Benchmark (BEB), trapte de dag af. Met verschillende organisaties onderzoekt hij hoe blended ondersteuning een rol kan krijgen binnen het sociaal domein. Het lectoraat Empowerment en Professionalisering van Inholland ondersteunt hen daarbij. Jan ging dieper in op de voor- en nadelen van blended ondersteuning en wat het vraagt van organisaties. Jan sloot af met een appél op Inholland: studenten moeten opgeleid worden in blended denken en doen, zodat zij straks in de praktijk kunnen bijdragen aan de succesvolle implementatie van blended ondersteuning.

Vervolgens deelde Jan-Jakob Leidekker van ’s Heeren Loo hoe technologische innovaties zorgen voor empowerment van cliënten én professionals, naar aanleiding van een eerder werkbezoek met studenten naar de ’s Heeren Loo locatie in Apeldoorn. Zo kan een cliënt met ernstige lichamelijke beperkingen nu zelf de gordijnen open doen en de radio aandoen als zij wakker wordt, waardoor hulpverleners een veel vrolijkere cliënt aantreffen in de ochtend. En kan een cliënt die normaal nauwelijks zijn kamer af komt nu veiliger interacties aangaan met begeleiders en mede-cliënten met een groot digibord. 

Tussendoor verlieten deelnemers soms even de ruimte om mee te doen aan Escaperoom Harm! In deze escaperoom moesten zij achterhalen wat er met cliënt Harm aan de hand was, door informatie te verzamelen uit alle technologische snufjes in zijn kamer…

Verschillende perspectieven

Katja Braam van Sportkunde nam het stokje over en liet deelnemers in een interactieve werkvorm verschillende ‘petten’ opzetten om naar de inzet van technologie en eHealth te kijken. Aan de hand van verschillende casussen gingen deelnemers in gesprek vanuit diverse invalshoeken, om samen tot een conclusie te komen over de inzet van technologie. Een belangrijk inzicht was dat hulpverleners deze beslissing niet alleen moeten nemen, maar in samenspraak met hun cliënten.

Zelf met deze werkvorm aan de slag? Dat kan! De materialen hiervoor vind je hier. Vragen? Neem contact op met Social Work blended learning adviseur Carolien Wierda, carolien.wierda@inholland.nl.

Uittesten VR brillen

Middagprogramma vol inspiratie in interactieve workshops

In de middag stonden diverse interactieve workshops op het programma. In de VR workshop gingen deelnemers met elkaar in gesprek over de (mogelijke) inzet van VR in het onderwijs en binnen het sociaal werk. Ze kregen ook de kans om de nieuwe VR koffer te testen, waarmee 360 graden video’s tegelijkertijd kunnen worden afgespeeld op 10 VR brillen. 

Daarnaast was er een workshop over DialogueTrainer, waarin deelnemers hebben ontdekt hoe deze tool het gespreksvaardighedenonderwijs van Social Work kan verrijken. Met DialogueTrainer kun je lastige gesprekken online oefenen, als tussenstap tussen de theorie en de praktijk.

In de derde workshop gingen deelnemers aan de slag met het GERT-ouderdomspak om te ervaren hoe het is om oud te zijn. Dit pak bestaat uit gewichten voor de rug, armen en benen, brillen om verschillende visuele beperkingen na te bootsen en handschoenen om tremor te simuleren. Deelnemers brainstormden ook over andere mogelijkheden om ervaringsleren in het onderwijs toe te passen.

De workshop van GSW innovatie manager Hans Smeele ging over de inzet van technologie voor special needs doelgroepen, zoals kinderen met een lichamelijke beperking. Voordat Hans bij Inholland kwam werken was hij werkzaam bij Heliomare, waar hij ICT heeft ingezet om zijn cliënten te ondersteunen en empoweren. 

Tot slot hebben de deelnemers gezamenlijk gebrainstormd over hoe al deze nieuwe ontwikkelingen een plek kunnen én moeten krijgen binnen het curriculum van Social Work. Vaststaat dat het geven van een plek aan deze nieuwe ontwikkelingen in het curriculum van Social Work niet alleen is ter voorbereiding op het werk van morgen, maar ook al voor vandaag! Kortom: wordt vervolgd!