Diemen,
22
november
2019
|
08:22
Europe/Amsterdam

'Durf te laten zien waaraan je denkt, zonder dat het af is'

Pleidooi voor design thinking tijdens Dag van het onderwijs 2019

Het gonst van positiviteit en onderwijsambitie tijdens de Dag van het onderwijs bij Inholland in Diemen. In interactieve workshops gaan collega’s op zoek naar manieren om studenten sneller en slimmer te laten studeren met behulp van techniek. En met zijn pleidooi voor design thinking doet lector Guido Stompff er nog een extra schepje inspiratie bovenop. “Wij zijn allemaal designers!”

“Bij innovatie loop je vaak tegen de paradox aan dat we vooraf moeten berekenen wat iets kost en wat het oplevert, terwijl we dat niet kunnen weten!”, zegt Guido in zijn bewogen keynote. Daarom adviseert hij ons goed te kijken naar de werkwijze van architecten en designers. Zij beginnen immers met niets en leveren iets onverwachts op. De benadering is meer zoekend en oplossingsgericht, waarbij de mens centraal staat. “Het is net als met schilderen. Je doet, reflecteert en gaat weer verder, zonder precies te weten wat het eindresultaat is. Durf te laten zien waaraan je denkt, zonder dat het af is.”

Ook technologie is belangrijk, zegt Guido, vooral in ondersteunende zin. Denk aan Moodle of de inzet van video. “Het belangrijkste is dat we onze studenten leren om expressie te geven aan wat in hun hoofd zit. Techniek hoort daar gewoon bij, het is niet iets aparts. Het zorgt ervoor dat we kunnen nadenken.”

Teamtester: een mooi resultaat van design thinking
Na de keynote staan Arsjaad Imami (teamleider Facility Management en Ad FEM) en FM-docent Ouafila Bejja-Essayah nog even na te praten. Met het verhaal van Guido vers in het hoofd, vertelt Arsjaad zijn collega vol enthousiasme over de workshop waar hij vandaag kennismaakte met de Teamtester. De onderzoekslijn Teaching Learning & Technology heeft deze app in samenwerking met de stafdienst IVT voor het onderwijs ontwikkeld. De manier waarop is ook een mooi voorbeeld van design thinking: prototypes volgden elkaar op, werden getoond aan docenten en studenten en vervolgens doorontwikkeld.

Met Teamtester kunnen studentenprojectteams hun ontwikkeling richting effectief samenwerken volgen en sturen. Een concreet voorbeeld van technische ondersteuning dat helpt om het onderwijs makkelijk te maken en studiesucces te verbeteren.

Leren door creëren
Naast de klassieke manier van denken, gericht op het zoeken naar oorzaken en het nemen van beslissingen, raadt Guido deze manier van denken en werken meer te embedden in het onderwijs van Inholland. Design thinking is niet beter dan andere manieren van denken, benadrukt Guido. “Ik ben blij als een chirurg eerst een diagnose probeert te stellen, alvorens zij het mes in me zet. Maar design thinking leent zich uitstekend voor andere typen problemen, in organisaties en in de maatschappij.” Het uitgangspunt, leren door creëren, leidt volgens hem tot innovatie. “Gelukkig zie ik al veel goede voorbeelden bij Inholland!”

‘Ik nodig iedereen uit om hiermee aan de slag te gaan!’
“Ik ben er behoorlijk van onder de indruk”, zegt Arsjaad. “Studenten kunnen in de app vragen beantwoorden en een grafiek maakt vervolgens inzichtelijk hoe het in het team staat met doelgerichtheid, het vertrouwen en of er sprake is van vooruitgang. Ik zou iedereen bij Inholland willen uitnodigen om hiermee aan de slag te gaan!”

Zijn collega Ouafila woonde de workshop van onderwijsontwikkelaar Hans Rader (master Leren & Innoveren) bij over hoe je met simulaties aan de slag kunt met samenwerkend leren. Studenten zijn hierbij actief in de praktijk én in de digitale leeromgeving. “Ik vind het erg interessant om te kijken hoe ik dit voor onze opleiding kan inzetten. Het geeft ons vooral mogelijkheden om cases die je niet direct in de praktijk kunt toepassen, eerst in een veilige omgeving te simuleren. Met al het vallen en opstaan wat daarbij hoort. Daarbij kun je goed meenemen of een student handelingsbekwaam is. Dat lukt in de praktijk lang niet altijd.”

Dat de bevlogenheid van Arsjaad en Ouafila kenmerkend is voor derde Dag van het onderwijs, merkt ook collegevoorzitter Jet de Ranitz. “Het is ongelofelijk fijn om hier die positieve energie te voelen”, zegt ze in haar slotwoord tot de collega’s. “En wat ik heel erg goed vind aan de les die Guido ons heeft meegegeven is dat we best wel wat losser mogen zijn in de dingen die we proberen. Heb je een plan? Begin dan een gesprek met je team of met je clustermanager. Is dit nog wel de manier waarop wij dingen moeten doen? Wat hebben onze studenten nodig? Wat heeft ons werkveld nodig? Ga dat gesprek met elkaar aan!”

Lees ook: Ewald Edink wint Wij Inholland award - Docent van het jaar 2020

Of bekijk de video's:

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.