Den Haag,
04
november
2021
|
16:25
Europe/Amsterdam

“Ik hoop met de MLI een impact te gaan maken die duurzaam is”

Manon Joosten, onderzoeksbegeleider Master Leren en Innoveren

e18fbaec-a01e-4aad-b05c-32062d969c78 (2)

Manon Joosten hoort bij de eerste lichting deelnemers aan de Master Leren en Innoveren. Ze werkte in die tijd al bij wat nu Tourism Management is en wilde een master op het gebied van educatie gaan volgen. Zo kwam ze bij de MLI terecht en doorliep de studie succesvol. “Het ontwerp dat ik voor mijn afstuderen maakte, heb ik ingediend voor de onderzoeksprijs van Inholland. Ik eindigde in de top 3 en de uitreiking is een dierbaar moment, al won ik niet. Na afloop ging ik naar mijn begeleiders en die zeiden: ‘Jammer dat je niet hebt gewonnen, maar ik denk dat we een betere prijs voor jou hebben.’ Toen vroegen ze of ik docent wilde worden bij de MLI. Dat was het begin van mijn reis: van student, naar alumnus, naar docent en nu ook ontwikkelaar van de MLI.”

Ander curriculum

“Afgelopen studiejaar heb ik als ontwikkelaar met een ontwikkelteam gewerkt aan de doorontwikkeling van de MLI. De master zit in een transitie naar een ander curriculum. De praktijkvraag van deelnemers staat centraal en via onderzoekswerkplaatsen werken we samen naar een oplossing. Het zijn cyclussen van drie weken waarin een bepaald thema centraal staat dat passend is bij de fase waarin de deelnemer zich bevindt. Denk bijvoorbeeld aan het verkennen van het vraagstuk vanuit het waarderend perspectief. Na een inspirerende introductie op het thema door een gastexpert gaan de deelnemers in hun eigen praktijk aan de slag. Die ervaring nemen ze mee naar de onderzoekswerkplaats. Samen met de expert gaan we daar vervolgens naar kijken. Wat zijn de opbrengsten en vooral ook: wat deed het met je? We hopen hiermee dat de deelnemer door onderzoek te doen meer impact heeft in zijn werkomgeving. Hij of zij vergroot tijdens de studie zijn kennis en zijn vaardigheden, maar zijn omgeving moet ook meegroeien. Dat is wat wij willen: een deelnemer laten groeien en daarbij zijn omgeving in de slipstream meenemen.”

Duurzame impact

“Ik hoop met de MLI een impact te gaan maken die duurzaam is. Dat we relevant blijven, niet alleen voor de deelnemer, maar ook voor zijn omgeving. Maar misschien wil ik wel een stapje hoger: relevant worden voor de maatschappij. Ik denk dat we nog veel meer kunnen halen uit de MLI. We hebben een enorme toegang tot data met zo’n 40 studenten per jaar. Dat zijn dan 40 onderwijsinstellingen in Nederland. Van de basisschool in al zijn varianten tot het mbo en hbo en soms ook organisaties of ziekenhuizen. En Inholland heeft daarbij diverse onderzoeksgroepen die zich bezighouden met belangrijke nationale en internationale thema’s. Als je dat alles met elkaar kan verbinden, dan is dat heel interessant. Als we een vraagstuk dat leeft binnen een school kunnen verbinden met meer scholen en onderzoek in de onderzoeksgroep, dan bundelen we onze krachten. Dat is wel mijn ambitie met de MLI.”

Verandering

“Tijdens de opleiding zie je de deelnemers groeien; na een paar weken zie je al wat bij ze veranderen. Bij sommigen is het bijvoorbeeld dat ze zich bewust onbekwaam voelen op bepaalde gebieden, bij anderen is het herkenning. Daarbij zie je dat hun handelen en hun kijken naar de eigen organisatie scherper en kritischer wordt. Ik vind het heel waardevol aan onze opleiding dat we die verandering kunnen laten plaatsvinden. Door onze nieuwe aanpak met de onderzoekswerkplaatsen lijkt dat nog meer dan eerst te zijn.”

Kritisch durven zijn

“We hebben professionals in ons team. Ze roepen niet zomaar wat, maar ze werken vanuit een theoretische basis. Waar ik verder heel trots op ben, is dat we kritisch durven kijken naar onszelf en we elkaar vragen durven te stellen. Soms zijn de antwoorden misschien niet zo leuk, maar we durven de vraag te stellen.”